ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سنگ کلیه
علمی

دانشمندان برای دفع سنگ کلیه یک روش بدون درد و بیهوشی توسعه دادند

در این روش با استفاده از اولتراسوند برای جابجایی یا تکه تکه کردن سنگ کلیه استفاده می‌شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۷ مهر ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و UW Medicine، تکنیک جدیدی را توسعه داده‌اند که ترکیبی از دو فناوری اولتراسوند است و می‌تواند بدون نیاز به بیهوشی، سنگ کلیه را از میزنای یا حالِب بیماران خارج کند.

در تکنیک جدید، پزشک از یک مبدل دستی که روی پوست قرار می‌گیرد، برای هدایت امواج اولتراسوند به سمت سنگ استفاده می‌کند. سپس می‌توان با استفاده از فرآیندی به نام «پیشرانه اولتراسوند» از آن برای جابجایی و تغییر مکان سنگ‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان با استفاده از تکنیک دیگری به نام سنگ‌شکنی موج انفجاری (BWL)، سنگ‌ها را شکست. تمام این موارد در حالی انجام می‌شود که بیمار هوشیار است و کمترین درد را احساس می‌کند.

اولتراسوند

دکتر «ام. کندی هال»، محقق اصلی این پژوهش توضیح می‌دهد که در مقایسه با روش‌های مرسوم فعلی برای برداشتن کلیه‌ها که بسیار دردناک هستند و نیاز به آرام‌بخش دارند، این فناوری هیچ دردی ندارد.

«تقریبا بدون درد است و شما می‌توانید آن را در حالی که بیمار بیدار است و بدون آرامبخش انجام دهید که بسیار مهم است.»

طبق مطالعات قبلی که توسط UW Medicine انجام شده، از هر 11 آمریکایی، یک نفر در طول زندگی خود دچار سنگ ادراری می‌شود و این میزان دائما در حال افزایش است. علاوه بر این، تحقیقات بیشتر نشان داد که شرایط تا 50 درصد بیماران مبتلا به سنگ کلیه، در طی پنج سال عود خواهد کرد.

آزمایش کارآیی تکنیک دفع سنگ کلیه

در این مطالعه 29 بیمار شرکت کردند. 16 نفر آن‌ها فقط با فرآیند پیشرانه اولتراسوند و 13 نفر دیگر تحت درمان این تکنیک و BWL قرار گرفتند. محققان متوجه شدند که در 19 بیمار، سنگ‌ها جابجا شده و حتی در دو مورد از حالب به داخل مثانه منتقل شده‌اند. در همین حال، تکنیک BWL نیز موفق به تکه تکه کردن سنگ هفت مورد از بیماران شده بود.

دفع سنگ کلیه

اکنون محققان در حال بررسی یک کارآزمایی بالینی با یک گروه کنترل هستند که هیچ یک از این دو تکنیک را دریافت نمی‌کنند تا میزان کارایی این فناوری جدید را تخمین بزنند.

تحقیقات در مورد این فناوری جدید برای اولین بار پنج سال پیش با بودجه ناسا آغاز شد. آژانس فضایی به دنبال این بود که ببیند آیا می‌توان سنگ کلیه را بدون بیهوشی در پروازهای فضایی طولانی کنترل کند یا خیر. فناوری به دست آمده به‌قدری موثر بوده که ناسا اکنون نگرانی‌های مربوط به سنگ کلیه خود را کاهش داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی