ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابرکامپیوتر Frontier
تکنولوژی

اولین ابرکامپیوتر اگزامقیاس جهان همچنان با مشکلات سخت‌افزاری روبرو است

قدرتمندترین ابرکامپیوتر دنیا با نام Frontier چند وقتی است که راه‌اندازی شده اما هنوز به خاطر پاره‌ای از مشکلات در دسترس قرار نگرفته است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

آزمایشگاه ملی Oak Ridge یا ORNL میزبان قدرتمندترین ابرکامپیوتر دنیا به نام Frontier است که برای اولین بار در مقیاس اگزا ساخته شده و از قطعاتی مثل پردازنده AMD EPYC Trento و Instinct MI250X استفاده می‌کند. این دستگاه همچنین ظاهرا سریع‌ترین ابرکامپیوتر در دسترس در دنیاست.

معماری Cray EX از شرکت HPE برای کاربردهای مقیاس بالا ساخته شد تا محققان بتوانند برای تحقیقات علمی خود از آن استفاده کنند. ولی این ابرکامپیوتر از زمان ساخت نتوانسته یک روز کامل بدون بروز مشکلات سخت‌افزاری کار کند.

ابرکامپیوتر Frontier فعلا فقط می‌تواند حداکثر 1 اگزافلاپس توان ارائه کند، در حالی که هدف سازندگان این دستگاه ارائه 1.685 اگزافلاپس توان بود. با وجود این که هیچ صحبت خاصی درباره مشکلات این ابرکامپیوتر به میان نیامده، اما شایعاتی در این زمینه وجود دارد.

طبق شنیده‌ها، شبکه ارتباط داخلی Slingshot که به‌طور اختصاصی برای ابرکامپیوترهای HPE Cray ساخته شده، با خوشه‌های HPE تداخل دارند. متاسفانه هنوز نمی‌دانیم که علت بروز این مشکل چیست. همچنین، پردازشگرهای گرافیکی AMD Instinct MI250X و EPYC Trento با بخش‌هایی از شبکه Slingshot به مشکل برمی‌خورند.

پردازنده AMD Instinct

رفع مشکلات ابرکامپیوتر Frontier کار پیچیده‌ای است

«مایک برنهارت» از پروژه رایانش مقیاس اگزا (DOE) متعلق به وزارت انرژی آمریکا می‌گوید ابرکامپیوتر Frontier تا سال آینده میلادی در دسترس محققان قرار می‌گیرد. با این حال، او به نگران یا مشکل خاصی در زمینه این سیستم اشاره نکرده است.

البته برنهارت در بیانیه خود اعلام کرده که نصب و پیاده‌سازی Frontier تلاشی بزرگ و پیچیده است که همچنان در دست انجام قرار دارد و پیشرفت‌های فعلی نشان می‌دهد که همه چیز طبق برنامه جلو می‌رود تا این سیستم ابتدای سال آینده میلادی در دسترس دانشمندان قرار بگیرد.

با این حال، همین اشاره به پیچیدگی پیاده‌سازی Frontier تاییدکننده مشکلاتی است که احتمالا در شایعات به آن‌ها اشاره شده. گفتنی است که پردازشگر گرافیکی MI250X فقط در دسترس تعدادی از مشتریان قرار دارد و به همین دلیل بنچمارک‌های خاصی از آن در دسترس نیست. اکنون باید منتظر بمانیم تا ببینیم این ابرکامپیوتر در تاریخ 1 ژانویه 2023 طبق برنامه فعالیت خود را شروع می‌کند یا خیر.

پیش‌تر در مطلبی قدرتمندترین ابرکامپیوترهای دنیا را به شما معرفی کرده بودیم و در صدر آن اطلاعاتی را درباره همین ابرکامپیوتر Frontier به اطلاع شما رساندیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی