ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره فراخورشیدی
علمی

دانشمندان از کشف یک عنصر غیرمنتظره در دو سیاره فراخورشیدی خبر می‌دهند

در جو سیارات فراخورشیدی معمولا عناصری مانند اکسیژن، کربن و هیدروژن وجود دارد اما حالا دانشمندان عنصر سنگین باریم را نیز در آن‌ها کشف کرده‌اند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

اخترشناسانی که با تلسکوپ وی‌ال‌تی (VLT) رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) کار می‌کنند، از کشف عجیبی خبر داده‌اند. به گفته آن‌ها، دو سیاره فراخورشیدی، علاوه بر ویژگی‌های عجیب‌و‌غریبی مانند ابرهای فلزی که جواهرات مایع از آن‌ها می‌بارد، در جو خود دارای باریم (Ba) هستند که یک عنصر شیمیایی فوق‌العاده سنگین است.

طبق مطالعه جدیدی که این تیم در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر کرده، باریم سنگین‌ترین عنصری محسوب می‌شود که تاکنون در جو یک سیاره فراخورشیدی کشف شده است.

«توماس آزودو سیلوا»، ستاره‌شناس دانشگاه پورتو در پرتغال و محقق اصلی این پژوهش در بیانیه‌ای گفت:

«این به‌نوعی یک کشف تصادفی بود. ما به دنبال باریم نبودیم و با توجه به اینکه هرگز چنین چیزی در هیچ سیاره فراخورشیدی دیگری دیده نشده بود، باید بررسی می‌کردیم که این باریم واقعا از سیاره به دست آمده است.»

اهمیت کشف باریم در سیاره فراخورشیدی

تصویری هنری از سیاره فراخورشیدی WASP-76b در نمای شب که در آن شاهد بارانی از قطرات آهن هستیم

حتی در زمین، اتم‌های باریم به دلیل بسیار سنگین بودن شناخته می‌شوند. آن‌ها معمولا با عناصر دیگر ترکیب می‌شوند تا چیزهایی مانند مایعات حفاری چاه های نفت، ابزار شیشه‌سازی و رنگ بسازند. در واقع، نام باریم، از کلمه یونای barys گرفته شده که به معنای «سنگین» است.

بنابراین، شناسایی چنین عنصری در جو یک سیاره فراخورشیدی، جایی که عناصر سبک‌تری مانند اکسیژن، کربن و هیدروژن در آن وجود دارند، بسیار جذاب و گیج‌کننده است.

این دو سیاره فراخورشیدی که با نام‌های WASP-76b و WASP-121b شناخته می‌شوند، هر دو در دسته مشتری‌های فوق داغ دسته‌بندی می‌شوند. در حالی که اندازه آن‌ها با سیاره مشتری، غولی که 11 برابر وسیع‌تر از زمین است، برابری می‌کند، اما دمای سطح آن‌ها به بیشتر از 1000 درجه سلسیوس می‌رسد. دلیل این امر نزدیک بودن سیارات به ستاره‌های میزبان خود است.

دانشمندان اعتقاد دارند که این نزدیکی، باعث شده تا سیارات ویژگی‌های عجیب‌و‌غریبی داشته باشند. به عنوان مثال در WASP-76b پدیده‌ای به نام باران آهن وجود دارد. همچنین این امر باعث شده تا آن‌ها به هدفی عالی برای مشاهدات جوی تبدیل شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی