ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

برخلاف ادعای ایلان ماسک، ظاهرا استفاده از استارلینک در اوکراین رایگان نیست

طبق گفته‌ یکی از فعالان در کشور اوکراین، شهروندان این کشور خودشان تجهیزات استارلینک را تهیه می‌کنند و ماهانه هزینه می‌پردازند.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

ایلان ماسک می‌گوید ده‌ها هزار ترمینال را بطور رایگان به اوکراین ارسال کرده و خدمات هم به صورت رایگان در اختیار شهروندان و ارتش اوکراین قرار دارد و به همین دلیل، ده‌ها میلیون دلار هزینه کرده. اما حالا بنیانگذار یک بنیاد خیریه نظامی در اوکراین این موضوع را رد کرده است.

یک فرد اوکراینی به نام «دیمکو ژلوکتنکو» که بنیانگذار بنیاد خیریه نظامی «Dzyga's Paw» است، در یک رشته توییت ادعای ایلان ماسک مبنی بر ضرر مالی به علت ارائه خدمات در اوکراین را زیرسوال برده است.

مدیرعامل اسپیس ایکس، ایلان ماسک گفته که شرکت تحت مدیریتش تا به امروز ده‌ها میلیون دلار برای ارائه خدمات استارلینک در اوکراین هزینه کرده و پنتاگون باید ادامه هزینه‌ها را برعهده بگیرد، با این حال چند ساعت پیش ماسک از تصمیم خود صرفنظر کرد و از ادامه ارائه رایگان خدمات در اوکراین خبر داد، اما به نظر می‌رسد این خدمات رایگان نیستند.

استارلینک در اوکراین مانند کشورهای دیگر خدمات می‌دهد

به گفته ژلوکتنکو اگرچه ارائه استارلینک در اوکراین تغییر بزرگی در وضعیت ایجاد کرده و کمک بزرگی به این کشور کرده، اما ترمینال‌های اینترنت ماهواره‌ای توسط دولت‌ها یا حتی اسپیس ایکس خریداری نشده‌اند. ژلوکتنکو می‌گوید ترمینال‌ها توسط افراد داوطلب مانند خود او خریداری شده‌اند یا سربازان با هزینه شخصی‌شان آن را تهیه کرده‌اند.

به گفته ژلوکتنکو، بنیاد خیریه‌اش تا به امروز بیش از 50 ترمینال استارلینک تهیه کرده و حتی هزینه ماهانه برخی از آن‌ها را می‌پردازد. این هزینه برخلاف 120 دلار در سایر کشورها، ظاهرا در اوکراین برابر 60 دلار است.

ژلوکتنکو همچنین به این موضوع اشاره کرده که بیش از 50 ترمینال را از طریق وب‌سایت استارلینک در کشورهای اروپایی با قیمت 400 تا 500 دلار خریداری کرده و برای ارسال آن‌ها به اوکراین 50 دلار دیگر هزینه کرده است.

با توجه به ادعای ژلوکتنکو، معلوم نیست اسپیس ایکس ده‌ها میلیون دلار را در چه جایی و چگونه هزینه کرده است. حتی این فرد تصویری از حساب بانکی‌ دوستانش هم منتشر کرده که پرداخت هزینه‌ها را تایید می‌کند. این احتمال وجود دارد که ایلان ماسک به این گفته‌ها در آینده واکنش نشان دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی