ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ستاره
علمی

قدیمی‌ترین نقشه شناخته شده جهان از ستارگان در نسخه‌های خطی مربوط به قرون وسطی کشف شد

دانشمندان این نسخه خطی را با استفاده از طول‌موج‌های نور و یک تکنیک غیرتهاجمی به نام تصویربرداری چند طیفی کشف کرده‌اند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

بیش از 2100 سال پیش، «هیپارکوس»، ستاره‌شناس یونانی ستارگان را ترسیم کرد و برای مدت زیادی از آن به عنوان اولین تلاش بشر برای نسبت دادن مختصات عددی به اجرام ستاره‌ای یاد می‌شد. اما این رساله با وجود شهرت زیاد خود، فقط از طریق نوشته‌های یک ستاره شناس معروف دیگر به نام «بطلمیوس» شناخته شد. اکنون محققان ادعا کرده‌اند که تکه‌هایی از سند تاریخی گمشده هیپارکوس را در یک نسخه خطی یونانی مربوط به قرون وسطی پیدا کرده‌اند.

کشف قدیمی‌ترین نقش ستاره ها با تکنیک تصویربرداری چند طیفی

محققان «کتابخانه الکترونیکی نسخه‌های خطی اولیه» در کالیفرنیا و «پروژه لازاروس» مستقر در موسسه فناوری راچستر بخش‌هایی از نقشه ستاره‌ای او را با استفاده از طول‌موج‌های نور و یک تکنیک غیرتهاجمی که تحت عنوان تصویربرداری چند طیفی شناخته می‌شود، در کتابی به نام Codex Climaci Rescriptus که در قرن دهم یا یازدهم با زبان سریانی نوشته شده، کشف کرده‌اند.

نقشه ستارگان

سپس محققان دانشگاه سوربن و دانشگاه کمبریج توانستند توصیفات چهار صورت فلکی را رمزگشایی کنند. دانشمندان نه تنها موفق شدند که نقشه‌برداری هیپارکوس را آشکار کنند، بلکه آن‌ها همچنین ادعا کرده‌اند که شواهد عددی فاش شده با مختصات ستاره‌ای واقعی سازگار است.

محققان در مطالعه خود که توسط مجله History of Astronomy منتشر شده، یادداشت می‌کنند:

«این شواهد جدید معتبرترین مدرکی است که تا به امروز وجود دارد و باعث پیشرفت زیادی در بازسازی «کاتالوگ ستاره» هیپارکوس می‌شود.»

کشف دانشمندان نه تنها اطلاعات بیشتری درباره تلاش‌های این ستاره‌شناس برای نقشه‌برداری از آسمان شب با اندازه‌گیری‌ها و محاسبات دقیق ارائه می‌کند، بلکه در شناخت تاریخ نجوم نیز مفید خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه فناوری‌های دیجیتال پیشرفته به بازیابی اسناد آسیب دیده یا پاک شده کمک زیادی می‌کنند، دانشمندان امیدوارند تا در آینده از طریق کتاب Codex Climaci Rescriptus بتوانند مشاهدات ستاره‌ای هیپارکوس را بیشتر آشکار کنند.

از هیپارکوس که به عنوان پدر مثلثات نیز شناخته می‌شود، اغلب به عنوان بزرگترین ستاره‌شناس یونان باستان یاد می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی