ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

توقف تولید سه محصول ارزان قیمت سایپا
خودرو

بعد از تیبا، تولید ساینا هم متوقف شد؛ پایانی بر تولید خودروهای ارزان قیمت در کشور

سازمان ملی استاندارد از تیرماه ۱۴۰۱ دستور توقف تولید سه محصول ارزان قیمت سایپا یعنی تیبا، تیبا ۲ و ساینا را صادر کرده بود. این سه خودرو به سبب عدم رعایت استانداردهای ایمنی ۸۵گانه و ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۵

سازمان ملی استاندارد از تیرماه ۱۴۰۱ دستور توقف تولید سه محصول ارزان قیمت سایپا یعنی تیبا، تیبا ۲ و ساینا را صادر کرده بود. این سه خودرو به سبب عدم رعایت استانداردهای ایمنی ۸۵گانه و بروز مشکلات پرتکرار در بخش‌های مختلف از جمله بدنه، موتور، سیستم فرمان و ... دیگر حق تولید ندارند و حالا پس از کشمکش های فراوان این دستور رنگ و بوی اجرایی به خود گرفته است و از این رو می توان گفت که تولید خوروهای ارزان قیمتی نظیر پراید و خانواده تیبا در کشور به اتمام رسیده است.

ماجرا از این قرار است که بعد از صدور دستور توقف تولید سه محصول ارزان قیمت سایپا ، بسیاری از خریداران جدید با مشکل پلاک گذاری مواجه شدند. البته این مشکل با وعده‌های سایپا مبنی بر رفع نواقص و بازرسی‌های سازمان ملی استاندارد حل شد و مالکین جدید توانستند ماشین‌های خود را شماره‌گذاری کنند.

سایپا قرار شد پس از ادای تعهد تحویل ۳۵ هزار دستگاه خودروی تیبا، تیبا ۲ و ساینا، تولید این محصولات را برای همیشه متوقف کند. تاکنون ۲۸ هزار دستگاه خودرو با اخذ مجوزهای لازم آماده تحویل به مشتریان هستند. با این وجود، ۷ هزار دستگاه خودروی دیگر باقی مانده که از هفته گذشته تحت بازرسی‌های سازمان ملی استاندارد قرار گرفته‌اند. با تأیید نهایی این سازمان، ۷ هزار خودروی باقی‌مانده نیز شماره‌گذاری و آماده تحویل می‌شوند.

با تحویل خودروهای باقی‌مانده، تعهد سایپا در قبال ساخت تیبا، تیبا ۲ و ساینا نیز به پایان می‌رسد و تولید این سه محصول پرفروش و پرطرفدار برای همیشه متوقف می‌شود. هرچند تولید خودروهای خراج از رده که به ندرت ایمنی سرنشینان را تأمین می‌کنند و دائما هزینه‌های کم و زیاد بر دوش مالک می‌گذارند، چندان هم رویداد ناخوشایندی نیست.

 در حال حاضر کوییک به عنوان خودروی کف قیمتی در نظر گرفته می‌شود و شاهین با فاصله قیمت زیاد نسبت به کوییک در نقش یک خودروی اقتصادی دیگر روی خط تولید است. با حذف خودروهای تیبا و ساینا، بدون شک کمبود خودروهای ارزان قیمت در بازار ملموس‌تر می‌شود. البته در صورت شروع واردات و عرضه ماشین‌های ارزان قیمت خارجی به بازار کشور، قرار است این کمبود تا حدی جبران شده و گزینه‌های اقتصادی بیشتری در دسترس مشتریان قرار بگیرد اما باید منتظر ماند و دید که این وعده در نهایت تا چه حد رنگ و بوی عملی شدن به خود خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی