ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن سرطان
سلامت

دانشمندان با سلول‌های زامبی واکسن سرطان ساختند؛ نتایج امیدبخش در موش‌ها

دانشمندان نشان داده‌اند که استفاده از سلول‌های زامبی یا پیر برای مقابله با سرطان، بیشتر باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

دانشمندان یک واکسن سرطان بالقوه جدید را توسعه داده‌اند که شامل تزریق سلول‌های تومور غیرفعال یا زامبی برای تحریک سیستم ایمنی بدن و کمک به جلوگیری از انتشار سرطان می‌شود.

واکسن سرطان در پزشکی مدرن می‌تواند یک موضوع بسیار مهم باشد و به همین دلیل کارهای زیادی برای تحقق این هدف انجام شده. برخی از تکنیک‌ها می‌توانند درمانی باشند و با سرطان‌ها مبارزه کنند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند پیشگیرانه باشند و برای کاهش خطر تشکیل سرطان طراحی شوند. در هر صورت، این واکسن‌ها با تحریک سیستم ایمنی برای تشخیص سرطان کار می‌کنند.

حالا دانشمندان موسسه تحقیقات زیست پزشکی بارسلون (IRB) نوع جدیدی از واکسن سرطان را ساخته‌اند. در نمونه‌های قبلی برای تحریک پاسخ ایمنی بدن از سلول‌های تومور مرده استفاده می‌شد، اما در مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی با استفاده از سلول‌های سرطانی در حالت خفته موفقیت بیشتری کسب کرده‌اند.

نوع جدیدی از واکسن سرطان را ساخته‌اند. در نمونه‌های قبلی برای تحریک پاسخ ایمنی بدن از سلول‌های تومور مرده استفاده می‌شد، اما در مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی با استفاده از سلول‌های سرطانی در حالت خفته موفقیت بیشتری کسب کرده‌اند.

سرطان

زمانی که سلول‌ها پیر می‌شوند و آسیب DNA را افزایش می‌دهند، در نهایت به نقطه‌ای می‌رسند که دیگر تقسیم نخواهند شد، اما به جای مرگ، غیرفعال می‌شوند. این سلول‌های به اصطلاح پیر یا زامبی، در بسیاری از علائم پیری نقش دارند، اما به نظر می‌رسد که در برابر سرطان نوعی مکانیسم محافظتی دارند که اساسا تقسیم سلولی کنترل نشده است.

بنابراین در این مطالعه جدید، تیم IRB بررسی کرد که آیا می‌توان از سلول‌های تومور پیر به جای سلول‌های مرده برای تحریک پاسخ ایمنی استفاده کرد یا خیر.

نتیجه آزمایش واکسن سرطان جدید روی موش‌ها

آن‌ها ابتدا واکسن سرطان سلول‌های پیر و پس از گذشت یک هفته، ملانوم زنده یا سلول‌های سرطان پانکراس را به موش‌های سالم تزریق کردند. دانشمندان متوجه شدند تعداد موش‌هایی که در ادامه تومور جدید دریافت کردند، در گروهی که توسط سلول‌های پیر واکسینه شده بودند، به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.

درمان سرطان

محققان همچنین این واکسن را به موش‌هایی که قبلا تومور داشتند نیز تزریق کردند و در آن‌ها نیز پیشرفت‌هایی مشاهده کردند که البته به اندازه درمان پیشگیرانه نبوده است. بررسی دقیق‌تر موضوع نشان داد که سلول‌های پیر در تحریک سلول‌های ایمنی مهم مانند دندریتیک و CD8 T، در برابر سرطان بسیار کارآمد هستند.

البته باید اشاره کرد که نتایج در مدل‌های حیوانی همیشه روی انسان‌ها نتیجه نخواهد داد، بنابراین هنوز کارهای زیادی برای انجام باقی مانده است. این تیم هم اکنون در حال آزمایش این موضوع است که واکسن سرطان سلول‌های پیر تا چه اندازه می‌تواند در ترکیب با درمان‌های ایمونوتراپی موثر باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی