ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قیمت خودرو
اخبار خودرو

انفجار قیمت خودروهای دست دوم در جهان در پی بحران ناشی از شیوع کرونا

بازار خودروی دنیا روزهای عجیب و پرتنشی را سپری می‌کند. به خاطر مشکلات موجود در زنجیره تامین قطعات و رشد تورم قیمت مدل‌های جدید روندی صعودی دارند، طوری که حالا برای پرداخت خودروهای مدل 2023 ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۵ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

بازار خودروی دنیا روزهای عجیب و پرتنشی را سپری می‌کند. به خاطر مشکلات موجود در زنجیره تامین قطعات و رشد تورم، قیمت مدل‌های جدید روندی صعودی دارد. طوری که حالا برای خرید خودروهای مدل 2023 باید چند صد و بعضا چند هزار دلار بیشتر پرداخت کرد. این امر نیز به نوبه خود افزایش شدید قیمت خودرو را در پی دارد. نتایج تحقیق وبسایت iSeeCars نشان می‌دهد میانگین قیمت خودروهای کارکرده در آگوست 2022 نسبت به آگوست 2019 به میزان قابل توجه 52 درصد افزایش پیدا کرده است. این رقم برای خودروهای صفر کیلومتر هم تقریبا 29 درصد است، اما دلیل این رشد بی سابقه از یک سو به کاهش تیراژ خودروهای صفر در اثر کرونا مربوط می شود و از سوی دیگر به ارزشمند شدن خودروهای کلاسیک که قرار است در پی برقی شدن صنعت خودروسازی، با قطع تولید مواجه شوند.

قیمت خودرو

نکته تامل‌برانگیز اینکه میانه درآمد خانواده‌های آمریکایی در بازه زمانی مذکور فقط 13 درصد رشد دارد. این امر به معنای آنست که در سه سال اخیر، قدرت خرید مردم در بازار خودروهای دست دوم 26.7 درصد و در بازار خودروهای صفر کیلومتر 13.3 درصد افت کرده است.

افزایش شدید قیمت مدل‌های صفر کیلومتر و دست دوم

نگاهی به داده‌های iSeeCars حکایت از آن دارد مدل صفر کیلومتر از پیکاپی مثل نیسان فرانتیر در سال 2019 با پرداخت 27,146 دلار قابل خرید بود. حال آنکه در سال 2022 برای خرید این پیکاپ ژاپنی باید 39,833 دلار پرداخت کرد!

قیمت خودرو
قیمت مدل صفر کیلومتر از چند خودروی بازار آمریکا به همراه میزان افزایش قیمت

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، اوضاع در بازار مدل‌های دست دوم به مراتب بدتر است. برای مثال در سال 2019، قیمت یک دستگاه تویوتا کمری با سه سال کارکرد برابر با 16,548 دلار بود. امسال برای خرید یک کمری با کارکرد مشابه، باید 27,404 دلار پرداخت نمود.

رشد قیمت خودرو در بین شاسی‌بلندهای پرطرفدار نیز به چشم می‌خورد. برای نمونه قیمت یک جیپ کامپس سه ساله، از 15,706 دلار در سال 2019 به 25,605 دلار در سال 2022 رسیده است. الان برای خرید یک هوندا CR-V سه ساله باید چیزی در حدود 30 هزار دلار پس‌انداز داشت. در حالیکه در سال 2019 چنین مدلی با مبلغی زیر 20 هزار دلار قابل خرید بود. رقیب مستقیم این کراس‌اوور ژاپنی، یعنی تویوتا RAV4 هم دارای وضعیت مشابهی است و قیمت مدل دست دوم آن از حدود 20 هزار دلار به 32 هزار دلار دارد.

قیمت خودرو

سبقت قیمت خودرو از رشد سرانه درآمد

کارل برائور (Karl Brauer) تحلیلگر ارشد iSeeCars درباره چرایی رشد قیمت خودرو به دو دلیل اشاره می‌کند. وی می‌گوید وجود اختلال در زنجیره تامین از یک سو و افزایش تقاضا از سوی دیگر، باعث شده آهنگ رشد قیمت خودروها، بیشتر از آهنگ رشد درآمدهای مردم باشد. این امر هم باعث می‌شود مشتریان بازار خودرو به سراغ وام‌هایی با دوره پرداخت بیشتر، سود بالاتر و پیش‌پرداخت کمتر بروند. علاوه‌بر این ممکن است شماری از مشتریان بجای خودروی دلخواه، خرید مدل‌های ارزان‌تر را در اولویت قرار دهند.

شاخص قدرت خرید
شاخص قدرت خرید خودروهای دست دوم در حد فاصل سال‌های 2019 تا 2022
شاخص قدرت خرید
شاخص قدرت خرید خودروهای صفر کیلومتر در حد فاصل سال‌های 2019 تا 2022

بد نیست اشاره کنیم شاخص قدرت خرید خودرو از طریق مقایسه میانه درآمد خانوارها با درآمد ایده‌آل برای تامین بودجه مورد نیاز خرید یک خودرو از طریق وام با سود و دوره بازپرداخت رایج بدست می‌آید. این بازه برای خودروهای صفر کیلومتر 60 ماه و برای خودروهای دست دوم 36 ماه است. در این شاخص فرض بر این است که هزینه مربوط به خرید خودرو، نباید از 10 درصد درآمد یک خانوار تجاوز کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی