ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

ابر آروان در واکنش به تحریم اتحادیه اروپا: می‌پذیریم که در برابر جعل واقعیت شکست خورده‌ایم

این نخستین بار است که یک شرکت فناوری که در اکوسیستم استارتاپی ایران رشد کرده، تحریم می‌شود.

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۳ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۳

اتحادیه اروپا امروز ۳۲ شخص و شرکت را در لیست تحریم خود قرار داد که نام ابر آروان⁩ نیز در این لیست دیده می‌شود. ⁩

این نخستین بار است که یک شرکت فناوری که در اکوسیستم استارتاپی رشد کرده است، تحریم می‌شود. در بخش دلایل این تحریم، اتحادیه اروپا عنوان کرده که ابر آروان، از تلاش دولت برای کنترل اینترنت حمایت کرده و از سال ۲۰۲۰ یک بازیگر جدی در پروژه‌های دولتی و وزارت ارتباطات برای تهیه نسخه‌ای جداگانه و ایرانی (ملی) از اینترنت بوده است؛ موضوعی که ابر آروان در رویدادها، مصاحبه‌ها و بیانیه‌های خود تکذیب کرده است.

‎ ابر آروان در آخرین رویداد سوار ابرها که ۲۸ فروردین برگزار شد، به شکل عمومی تمام اتهام‌هایی که به این شرکت وارد شده بود را رد و اعلام کرد میزبانی از کسب‌وکارها در ایران یا خارج ایران تفاوتی در تصمیم حاکمیت برای قطع اینترنت ایجاد نمی‌کند؛ چراکه به گفته پیرحسین‌لو، حتی در صورت قطع اینترنت، سرویس‌های حساس و منتخب ایرانی فارغ از اینکه داخل ایران میزبانی شده باشند یا خارج ایران، می‌توانند با انتخاب حاکمیت به کارشان ادامه دهند.

ابر آروان اهداف بزرگی را برای خود تا پایان سال ۱۴۰۱ ترسیم کرده بود. به شکل مشخص فعالیت گسترده بین‌المللی و همینطور راه‌اندازی دیتاسنترهای ابری بزرگ در ایران و حتی ورود به بازار بورس برخی از این برنامه‌ها بودند.

ابر آروان در آخرین رویداد سوار ابرها، از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ ایران در حوزه‌ دیتاسنتر ابری در این شرکت خبر داده بود. در آن تاریخ ابرآروان همچنین از جذب سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی از فناپ و ارزش‌گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی توسط این هلدینگ خبر داده بود.

ابر آروان اگرچه محصولات متنوع و کاملی در حوزه سرویس‌های ابری ارائه می‌دهد اما مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین محصول اصلی ابر آروان، همواره CDN یا شبکه توزیع محتوا بوده است. پویا پیرحسین‌لو مدیرعامل ابر آروان یک سال پیش و مهر ۱۴۰۰، در مصاحبه‌ای که با دیجیاتو داشت اعلام کرد در ایران سهم کلودفلر از بازار CDN حدود ۷۰ درصد و سهم ابر آروان ۲۵ درصد است. او همچنین گفته بود ۹۵ درصد بازار ایران در اختیار کلودفلر و ابر آروان است.

مدیرعامل ابر آروان در همان مصاحبه و در پاسخ به این سوال دیجیاتو که همکاری این شرکت برای تحقق اهداف «شبکه ملی اطلاعات» چه خواهد بود گفت:

«معنی و مفهوم شبکه ملی اطلاعات و سرنوشت آن حداقل برای ما نامشخص است. مشخصا ابر آروان زیرساخت یک‌پارچه ابری است و هیچ‌کاری بیرون از این نمی‌کند. ما پیمان‌کار هیچ جایی نیستیم، در هیچ پروژه خاص و عجیبی نه بودیم و نه هستیم نه خواهیم بود. ما کلود پروایدر هستیم. کلود پروایدرها هم در دنیا به توسعه اقتصاد کمپانی‌های تکنولوژی محور و افزایش کیفیت زندگی مردم کمک می‌کنند؛ ولاغیر. ما کلود پروایدر بودیم، هستیم و خواهیم بود. در هیچ پروژه‌ای در هیچ جای دنیا هیچ‌کاری نمی‌کنیم به جز تخصصی که داریم یعنی تولید محصولات ابری برای اینکه به کسب‌وکارها و مردم کمک کنیم.»

در فروردین ۱۴۰۱ نیز آمارهای رسمی ابر آروان روی کدال منتشر شد. بررسی صورت‌های مالی یک سال گذشته ابر آروان حکایت از درآمد عملیاتی 72 میلیارد تومانی (حدود دو برابر سال مالی قبل) و سود خالص 21 میلیارد تومانی برای این شرکت داشت.

دارایی‌های نامشهود ابر آروان نیز حدود 97 میلیارد تومان برآورد شده بود. در این گزارش دارایی‌های ثابت مشهود این مجموعه نیز 121 میلیارد تومان برآورد شد که 37 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته بود. جمع دارایی‌ها نیز برای سال 1400 نزدیک به 272 میلیارد تومان عنوان شده بود.

اکنون باید دید اقدام و در نهایت سرنوشت ابر آروان پس از این تحریم چه خواهد بود.

به روز رسانی: واکنش ابر آروان به تحریم اتحادیه اروپا:

«امروز انتشار خبر تحریم آروان‌کلاد از سوی اتحادیه‌ی اروپا در حالی اعلام شد که چند ماهی است با ارایه دلایلی فنی و روشن، اتهامات واهی و ادعاهای بی‌اساس مبنی‌بر نقش داشتن در محدودیت یا قطع اینترنت را بارها رد کرده‌ایم.

می‌پذیریم که در جنگ رسانه‌ای در مقابل شایعه‌ها و جعل واقعیت شکست خورده‌ایم و نتوانسته‌ایم از حقانیت خود به‌درستی دفاع کنیم. اتهامات نادرست از طریق رسانه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها، بدون شواهد محکم، آن قدر تکرار شده که امروز مبنایی برای این تحریم ناعادلانه قرار گرفته است.

اثرپذیری و دنباله‌روی نهادهای اروپایی از این اتهام‌های یک‌طرفه و بی‌اساس، ناامیدکننده است. بدون شک برای احقاق حقوق مادی‌ و معنوی خود به کمک مراجع دارای صلاحیت بین‌المللی اقدام خواهیم کرد.

علاوه‌بر این، ما مسیرمان را به سمت توسعه محصولات ابری و خدمت به مشتریان خود ادامه خواهیم داد و به عنوان یک استارت‌آپ فناوری بین‌المللی در اکوسیستم فناوری ابری، در کنار سایر ارایه‌دهندگان ابری در سراسر جهان رشد خواهیم کرد.»

بیانیه شرکت ابر آروان در واکنش به خبر تحریم اتحادیه اروپا
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • mr_cpu
    mr_cpu | ۲۵ آبان ۱۴۰۱

    جالبیش اینجاس که از وقتی تحریم شدن قندشکن ها به خوبی دارن کار میکنن XDDDDDDD

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی