ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاه چاله مفهومی
علمی

ادعای جنجالی فیزیک‌دانان: احتمالاً در گذشته کرم‌چاله‌ها را دیده‌ایم

دانشمندان با مدل‌سازی‌های جدید مدعی شده‌اند که ما احتمالاً با مشاهده سیاه‌چاله‌ها موفق به مشاهده کرم‌چاله‌ها هم شده‌ایم.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

گروهی از فیزیک‌دانان مدل جدیدی ارائه کرده‌اند که اگر درست باشد، به ما ثابت می‌کند که احتمالاً در گذشته کرم‌چاله‌ها را دیده‌ایم. این پدیده خارق‌العاده معمولاً به عنوان پلی در تاروپود فضا-زمان شناخته می‌شود و یکی از مباحث جذاب علم فیزیک به حساب می‌آید.

محققان دانشگاه سوفیا در بلغارستان مدل ساده‌شده‌ای از «گلوی» یک کرم‌چاله را در قالب یک حلقه مغناطیسی مایع خلق کرده‌اند تا پیش‌بینی کنند که مواد پیش از بلعیده‌شدن، چگونه روی آن‌ها حرکت می‌کنند.

ذراتی که در این گرداب خروشان گیر می‌کنند، میدان‌های الکترومغناطیسی قدرتمندی را به وجود می‌آورند که الگوهای حرکتی پیش‌بینی‌پذیری دارند و هرگونه نور منتشرشده توسط مواد داغ را دچار قطبش می‌کنند. ردیابی همین امواج رادیویی دارای قطبش بود که در سال 2019 تصویر سیاه‌چاله *M87 و امسال تصویر *Sagittarius A را به ما داد.

سیاه چاله

کرم‌چاله‌ها ممکن است در تصاویر سیاه‌چاله‌ها باشند

با این حال، به نظر می‌رسد که تشخیص لبه داغ کرم‌چاله‌ها از نور قطبیده‌ای که توسط قرص در حال گردش سیاه‌چاله به وجود می‌آید، بسیار سخت است. بنابراین *M87 می‌تواند خود یک کرم‌چاله باشد. در واقع، کرم‌چاله‌ها می‌توانند در انتهای تمام سیاه‌چاله‌ها قرار داشته باشند، در حالی که ما صرفاً توانایی تشخیص دیداری آن‌ها را نداشته باشیم. با این حال، اثبات وجود آن‌ها به روش‌های دیگر ممکن است.

اگر بتوانیم تصویر یک کرم‌چاله احتمالی را به‌واسطه لنز گرانشی تشخیص دهیم، خصیصه‌های ظریفی که کرم‌چاله‌ها را از سیاه‌چاله‌ها متمایز می‌کنند، می‌توانند نمایان شوند. برای انجام این کار باید جرم مناسبی بین ما و کرم‌چاله قرار بگیرد تا نور آن را به‌نحوی خم کند که بتوانیم تفاوت‌های کوچک این پدیده‌ها را ببینیم.

راه دیگر شناسایی کرم‌چاله‌ها این است که از زاویه مناسب به آن‌ها نگاه کنیم تا بتوانیم امضای خاص حرکت نور از دهانه ورودی‌شان را ببینیم. مدل‌سازی‌های بعدی قادرند سایر ویژگی‌های امواج نوری را نشان دهند که می‌توانند بدون نیاز به لنزینگ گرانشی یا قرار‌گرفتن در زاویه‌های خاص، در شناسایی کرم‌چاله‌ها به ما کمک کنند.

تعیین‌کردن حد و مرزهای دقیق‌تر برای فیزیک کرم‌چاله‌ها می‌تواند مسیرهای جدیدی را نه فقط برای کندوکاو در زمینه نسبیت عام، بلکه در زمینه توصیف رفتار موج‌ها و ذره‌ها نیز به وجود بیاورد. نتایج این پژوهش در مجله Physical Review D منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی