ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Orion
علمی

ناسا: فضاپیمای Orion آرتمیس 1 با عملکردی فراتر از انتظار، در حال رسیدن به ماه است

فضاپیمای بدون خدمه Orion مأموریت آرتیمس 1 روز دوشنبه (30 آبان) به ماه خواهد رسید و در کنار آن پرواز می‌کند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

مقامات ناسا اعلام کردند که کپسول فضایی Orion مأموریت آرتمیس 1 (Artemis 1) در اعماق فضا عملکردی فراتر از انتظارات داشته و همچنان قرار است در روز دوشنبه (30 آبان‌ماه) در کنار ماه پرواز کند.

مأموریت آرتمیس 1 روز چهارشنبه گذشته (25 آبان‌ماه) پس از چندین تأخیر، سرانجام به فضا پرتاب شد و کپسول بدون خدمه اوریون را بر فراز راکت بزرگ و قدرتمند SLS به سمت ماه فرستاد. همان‌طور که اعضای تیم مأموریت گفتند، این اولین سفر Orion به فراسوی مدار زمین محسوب می‌شود.

«جیم گفر»، مدیر ادغام کپسول Orion ناسا به نقل از Space.com اخیراً طی یک نشست خبری گفت:

«اوریون تاکنون عالی عمل کرده است. تمام سیستم‌ها از نقطه نظر عملکرد فراتر از انتظارات هستند.»

«جیم فری»، معاون توسعه سیستم‌های اکتشافی ناسا نیز در توییت خود نوشت:

«اوریون عملکرد بسیار خوبی دارد و اکنون بیش از نیمی از راه خود به ماه را طی کرده است. از زمان پرتاب، ما سیستم ناوبری نوری را آزمایش کرده‌ایم و برای ارزیابی وضعیت Orion بازرسی‌های خارجی انجام داده‌ایم.»

برنامه‌های ناسا پس از رسیدن Orion به ماه

آرتمیس 1

Orion روز دوشنبه به ماه خواهد رسید و در ساعت 16:14 دقیقه (به وقت ایران) در فاصله 130 کیلومتری سطح غبارآلود خاکستری آن پرواز خواهد کرد. در آن مرحله، فضاپیما اولین مورد از چهار سوختگی موتور اصلی را که ناسا برای این مأموریت در نظر گرفته است، انجام خواهد داد.

چهار روز بعد، ناسا قصد دارد فرایند احتراق دومین موتور را انجام دهد تا اوریون را در مداری دور در اطراف ماه قرار دهد و سرانجام فضاپیما در مسیر بازگشت به سمت زمین قرار خواهد گرفت. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، Orion روز 11 دسامبر (20 آذر) در اقیانوس آرام فرود خواهد آمد.

پرواز موفقیت‌آمیز این کپسول فضایی راه را برای یک مأموریت سرنشین‌دار به ماه و در‌نهایت، اولین فرود خدمه ناسا روی آن از زمان آپولو 17 در سال 1972 را هموار می‌کند.

البته کاملاً نمی‌توان گفت که این مأموریت بدون مشکل پیش رفته است. اعضای تیم مأموریت اخیراً گفتند که سیزده مورد ناهنجاری در طول سفر Orion شناسایی شده است. یکی از این مشکلات، به خوانش‌های نامنظم ردیاب‌های ستاره آن مربوط می‌شود که کپسول از آنها برای حرکت استفاده می‌کند. تیم ناسا متوجه شد که ردیاب‌ها تحت تأثیر درخشش پیشرانه‌های فضاپیما قرار می‌گیرند و موفق شدند که مشکل را حل کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی