ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بیمه مرکزی
فناوری ایران

تصویب آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین حوزه بیمه: فعالیت آمیتیس ممنوع است

بر این اساس ایجاد یک نهاد واسط برای فعالیت پلتفرم‌های حوزه بیمه ممنوع است، این به‌معنای پایان چالش بزرگ استارتاپ‌های بیمه‌ای است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۵

آیین‌نامه اجرایی حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین حوزه بیمه از سوی کارگروه اقتصاد دیجیتال تصویب شد. بر این اساس، ایجاد یک نهاد واسط برای فعالیت پلتفرم‌های حوزه بیمه ممنوع است. این به‌معنای پایان چالش بزرگ استارتاپ‌های بیمه‌ای است.

در راستای ساماندهی و حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین حوزه بیمه و تقویت نظام تنظیم‌گری حوزه بیمه‌های تجاری، از وزارت اقتصاد خواسته شده تا شرایط و ضوابط فعالیت پلتفرم‌های خدمات بیمه‌ای را ظرف مدت سه ماه، تدوین و ابلاغ کند. البته تدوین ضوابط بایستی با همکاری وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و براساس شرایط تعیین‌شده در این آیین‌نامه صورت گیرد.

طبق آیین‌نامه حمایتی مذکور، پلتفرم‌های خدمات بیمه‌ای به‌عنوان کارگزار یا تجمیع‌کننده بیمه شناسایی خواهند شد. همچنین این پتلفرم‌ها می‌توانند انواع بیمه‌نامه‌ها را با رعایت قانون تجارت الکترونیکی، فراهم کنند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این آیین‌نامه به بخش سوم ماده اول اختصاص دارد که طبق آن هرگونه نهادسازی یا ایجاد ساختار و تشکیلاتی که منجر به ایجاد نهاد واسط آنلاین جدید شود، ممنوع است. این موضوع در واقع بزرگ‌ترین چالشی را که استارتاپ‌های بیمه‌ای طی ماه‌های اخیر با آن روبه‌رو بوده‌اند، حل می‌کند؛ چرا که به معنای ممنوعیت فعالیت آمیتیس یا همان سوئیچ بیمه مرکزی است.

این آیین‌نامه همچنین خواستار ارتقای نظارت بیمه مرکزی با استفاده از ابزارهای آنلاین هوشمند و فناوری‌های تنظیم‌گر شده است. هدف از آن نیز تقویت فضای رقابتی، سلامت و شفافیت بازار، جلوگیری از رفتارهای انحصارگرایانه و ضد رقابتی پلتفرم‌های این حوزه عنوان شده است.

طبق ماده 2 آیین‌نامه حمایتی، پلتفرم‌های خدمات بیمه‌ای به‌عنوان نمایندگان مؤسسات بیمه‌ای تلقی شده و خدمات تبادل داده‌ای فعلی مورد نیاز آن‌ها توسط بیمه مرکزی و مؤسسات بیمه، تا زمان تصویب دستورالعمل ماده یک این آیین‌نامه تداوم خواهد داشت.

گفتنی است که استارتاپ‌های بیمه‌ای طی سال‌های گذشته چالش‌های مختلفی را با بیمه مرکزی تجربه کردند. حال این امیدواری وجود دارد که با تدوین ضوابط یاد‌شده، شاهد رگولاتوری هر‌چه بهتر این حوزه باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی