ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زمین و ماه
علمی

رقابت فضایی چین با آمریکا جدی‌تر می‌شود؛ ساخت پایگاه با سوخت هسته‌ای در ماه

طبق گزارش جدیدی که از چین منتشر شده، این کشور می‌خواهد تا سال 2028 در ماه پایگاهی با سوخت انرژی هسته‌ای احداث کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ آذر ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

آمریکا و چین در حوزه‌های مختلفی با یکدیگر رقابت دارند و به نظر می‌رسد که ماه هم یکی از همین حوزه‌ها خواهد بود. گزارشی تازه می‌گوید ابرقدرت آسیایی قصد دارد تا سال 2028 اولین پایگاه قمری خود را بسازد. ایالات متحده هم می‌خواهد تا سال 2025 انسان‌ها را دوباره به ماه برگرداند.

به گزارش خبرگزاری چینی SCMP، پایگاه شرقی‌ها روی ماه احتمالاً از سوخت هسته‌ای استفاده خواهد کرد. چین برای ساخت این پایگاه از یک فرودگر، مدارگرد و کاوشگر استفاده خواهد کرد و فرایند احداث را با مأموریت‌های چانگ‌ای 6، 7 و 8 به انجام می‌رساند.

«وو ویران»، طراح ارشد برنامه اکتشافات چین در ماه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی CCTV گفت: «ما در حال توسعه سیستم جدیدی هستیم که از انرژی هسته‌ای برای تأمین سوخت پایگاه ماه استفاده خواهد کرد. امیدواریم که فضانوردان ما بتوانند تا 10 سال دیگر به ماه بروند.»

چین سال‌هاست که تلاش دارد آمریکا را در حوزه اکتشافات فضایی به چالش بکشد. این کشور در حال تکمیل‌کردن ایستگاه فضایی مستقل خود در مدار زمین است و در سال 2019 به اولین کشوری تبدیل شد که در نیمه دور ماه کاوشگر فرستاد.

تقابل احتمالی پایگاه چین و آمریکا در ماه

پایگاه چین روی قمر زمین احتمالاً در نیم‌کره جنوبی ماه ساخته می‌شود. این پایگاه در‌نهایت به یک مرکز تحقیقات علمی بین‌المللی تبدیل خواهد شد و میزبان فضانوردان روسیه و سایر همکاران بالقوه این کشور خواهد بود.

رونمایی از این برنامه در شرایطی اتفاق می‌افتد که شورای ملی علم و فناوری کاخ سفید چند هفته پیش از استراتژی جدید خود در زمینه ماه پرده برداشت. در این برنامه به ساخت پایگاهی دائمی در قطب جنوب قمر زمین هم اشاره شده است.

ناسا و وزارت انرژی آمریکا در ماه ژوئن امسال سه شرکت از جمله لاکهید مارتین را برای طراحی ایده‌های مفهومی به‌منظور تأمین انرژی هسته‌ای در ماه انتخاب کردند. حالا به‌نظر می‌رسد که رقابت برای حضور در ماه و دستیابی احتمالی به منابع قمر زمین داغ‌تر از هر زمان دیگری شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۷ آذر ۱۴۰۱

    ده سال دیگه تازه می‌خوان برن ماه، بعد میگن پنجاه سال پیش رفتیم یک بار، عوضی های کلاش

مطالب پیشنهادی