ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چین
علمی

چین ساخت بزرگترین آرایه تلسکوپ خورشیدی جهان با 313 دیش را به پایان رساند

این آرایه تلسکوپی که DSRT نام دارد، از 313 بشقاب تشکیل شده و بر مشاهده شعله‌های خورشیدی و خروج جرم از تاج خورشیدی تمرکز دارد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۰ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

چین ساخت بزرگ‌ترین مجموعه تلسکوپ‌های جهان را به پایان رسانده است که به مطالعه خورشید می‌پردازد و روی نحوه تأثیر رفتار آن بر زمین تمرکز دارد.

تلسکوپ رادیویی خورشیدی دائوچنگ (DSRT) که در فلاتی در استان سیچوآن و جنوب غربی چین واقع شده، از 313 بشقاب ماهواره تشکیل است که هر کدام از آن‌ها با قطر 6 متر، دایره‌ای با محیط 3.14 کیلومتر را تشکیل می‌دهند.

DSRT بر مشاهده شعله‌های خورشیدی و خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) متمرکز است که می‌توانند با وسایل الکترونیکی تداخل داشته باشند یا به آن‌ها فشار بیش از اندازه‌ای وارد کنند. CMEها توسط تنظیم مجدد میدان مغناطیسی ستاره که در لکه‌های خورشیدی رخ می‌دهد، تحریک می‌شوند و زمانی که به سمت زمین حرکت کنند، یک تهدید برای شبکه‌های برق، مخابرات و ماهواره‌های در حال گردش محسوب می‌شوند و حتی امنیت فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی و ایستگاه فضایی تازه تکمیل شده تیانگونگ چین را به خطر می‌اندازند.

تلسکوپ خورشیدی

آمادگی در برابر طوفان‌های خورشیدی با تلسکوپ جدید چین

«وو لین»، معاون طراح پروژه تلسکوپ تصویربرداری رادیویی خورشیدی Ring Array توضیح می‌دهد:

«ما می‌توانیم طغیان طوفان خورشیدی به سمت زمین را پیش‌بینی کنیم. اگر به سمت زمین منفجر شود و به ما برسد، می‌توانیم هشدارهای اولیه‌ای برای چنین طوفان خورشیدی صادر کنیم. به همین ترتیب، می‌توانیم پیش‌بینی‌های محیطی فضایی برای عملکرد عادی ماهواره‌ها در فضا و شبکه‌های برق روی زمین ارائه کنیم.»

البته این پدیده خورشیدی همیشه خطرناک نیست؛ مثلاً شراره‌های خورشیدی و CME‌ها پدیدآورنده شفق‌های رنگارنگی هستند که در آسمان شب نزدیک مناطق قطبی دیده می‌شوند.

تلسکوپ

آرایه عظیم چین در ژوئن سال 2023 و پس از تکمیل هم‌ترازی و آزمایش‌های مشترک، عملیات آزمایشی خود را آغاز خواهد کرد. این تنها یکی از چندین پروژه جدید رصد خورشیدی محسوب می‌شود که در سراسر جهان در دست اقدام هستند.

در‌نهایت، «دینگ مینگده»، فیزیکدان خورشیدی دانشگاه نانجینگ با تأکید بر اهمیت همکاری جهانی در این ناحیه، گفت که داشتن چنین رصدخانه‌هایی در چین، داده‌های مهمی در مورد فعالیت‌های خورشیدی ارائه می‌کند که برای تلسکوپ‌های ساخته‌شده در مناطق زمانی دیگر قابل مشاهده نیستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی