ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: مهم‌تر از اینماد، توجه به «رتبه اعتماد» کسب‌و‌کارها است

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی لیست دارندگان اینماد بر اساس تعداد ستاره‌ها را در سایت خود منتشر می‌کند.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۴

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه خواستار توجه بیشتر مردم به رتبه اعتماد کسب‌وکارها شده است، از مرتب‌سازی فهرست کسب‌وکارهای اینترنتی در سامانه اینماد و پنجره واحد تجارت الکترونیکی بر‌اساس رتبه اعتماد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، پیرو ارسال پیامک و توصیه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به عموم مردم برای توجه به رتبه اعتماد کسب‌وکارهای مجازی (ستاره‌های ذیل لوگوی اینماد) قبل از خرید اینترنتی، اعلام کرد، مرتب‌سازی فهرست کسب‌وکارهای اینترنتی در سامانه اینماد و همچنین شرکت‌های خدمات پرداخت، پرداختیارها و سکوهای غرفه‌سازی و فروشگاه‌سازی در پنجره واحد تجارت الکترونیکی بر‌اساس «رتبه اعتماد» خواهد بود.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با تأکید بر اینکه، اعتماد مفهومی صفر و یک نبوده، بلکه طیفی و مدرج است، اعلام کرد: «طراحی اینماد از ابتدا شامل پنج سطح در نظر گرفته شده بود. بر همین اساس پروژه رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی از سال 1396 طی سه فاز اجرایی شد و کسب‌وکارها امکان دریافت ستاره‌های دوم تا پنجم اینماد را پس از طی ارزیابی تخصصی در سه حوزه امکانات و توانمندی‌ها، سوابق عملکردی و شاخص‌های مالی پیدا کردند.»

توجه به رتبه اعتماد، مهم‌تر از اینماد

نکته قابل‌توجه این است که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تأکید کرده که با توجه به سیستمی و هوشمندسازی فرایند اعطای اینماد (حذف نقش عامل انسانی) در راستای اجرای سیاست‌های کشور در زمینه تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار که نتیجه آن کاهش میانگین زمان اعطای اینماد معمولی به چند ساعت و اینماد بدون ستاره به چند دقیقه بوده است، طبیعتاً کسب‌وکارهای بیشتری امکان ورود به عرصه تجارت الکترونیکی را خواهند داشت و به‌تبع آن احتمال تخلف، سوء‌استفاده و کلاهبرداری نیز افزایش خواهد یافت.

از همین رو، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای رفع این مشکل، ارزیابی‌های تخصصی با رویکرد طیفی و مدرج در پروژه رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی انجام و پس از بررسی شاخص‌های مختلف شامل پاسخگویی به شکایات، کیفیت خدمت، امنیت، تخلفات احتمالی کسب‌وکار، نتیجه در قالب رتبه اعتماد (ستاره‌های ذیل لوگوی اینماد) نمایش داده می‌شود.

بنابراین مهم‌تر از خود اینماد، توجه به رتبه اعتماد کسب‌وکار به‌عنوان شاخص ارزیابی ریسک و تنظیم سطح اطمینان نسبت به کسب‌وکار بر‌اساس آن است. به عبارت دیگر، حتی‌الامکان خرید باید از کسب‌وکارهای با رتبه اعتماد بالاتر به‌ترتیب پنج ستاره (بالاترین رتبه اعتماد)، چهار ستاره و سه ستاره تا دو ستاره و نهایتاً یک ستاره باشد و نهایتاً در صورت اصرار به خرید از کسب‌وکارهای با رتبه اعتماد پایین‌تر، ترجیحاً هنگام خرید پرداخت آنلاین انجام نشده و به‌صورت پرداخت در محل باشد تا پس از تحویل و رؤیت کالا، پرداخت انجام شود.

این اطلاعیه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در شرایطی منتشر شده است که فعالان اقتصاد دیجیتال با اشاره به ادوار گذشته بارها تأکید کردند اینماد ضمانت اجرایی برای امنیت عملکرد کسب‌وکارهای اینترنتی نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • realtime
    realtime | ۱۹ آذر ۱۴۰۱

    اعتراف به ناکارآمدی اینماد. حالا یه نظام طبقاتی هم ساختن روی اون سیستم ناکارآمد.

مطالب پیشنهادی