ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

تریبون آزاد صنفی برگزار شد: انتقاد تند صنف فناوری از سکوت وزارت ارتباطات

فعالین صنفی ضمن بیان دغدغه‌های خود پس از سه ماه از فیلتر و اختلال اینترنت، از بی‌مهری‌های دولت و وزارت ارتباطات انتقاد کردند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۵

تریبون آزاد صنفی با هدف بیان مطالبات فعالین صنعت ICT و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد. قریب‌به‌اتفاق حاضرین در این جلسه، از عدم حضور نمایندگان دولت و وزارت ارتباطات در این جلسه انتقاد کردند. برخی فعالین صنفی این بی‌مهری‌ها را ناشی از عدم قدرت صنف دانسته و برخی نیز اعتقاد دارند چنین برخوردی هدفمند بوده و دولت قصدی برای اعتمادسازی مجدد و همراهی بخش خصوصی ندارد.

سه ماه از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ و اختلالات اینترنتی می‌گذرد و در همین راستا سه تشکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، سندیکای صنعت مخابرات ایران و اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، تریبون آزاد صنفی را با هدف رساندن صدای فعالین صنعت به گوش مسئولان برگزار کردند.

در حالی که انتظار می‌رفت این رویداد با حضور نمایندگانی از دولت و وزارت ارتباطات برگزار شود، اما چنین چیزی رخ نداد. حتی چند ساعت مانده به آغاز نشست، مکان آن که قرار بود در سالنی متعلق به وزارت ارتباطات باشد، تغییر کرد. «حسین اسلامی»، رئیس هیئت‌مدیره نصر تهران این تغییر مکان برگزاری رویداد را به‌نوعی عدم تمایل دولت برای برگزاری تریبون آزاد صنفی دانست.

بیش از 50 فعال صنفی امروز به‌صورت حضوری و آنلاین در این رویداد حاضر شدند و تعدادی از آن‌ها نقطه‌نظرات خود را بیان کردند. اهم سخنان مطرح‌شده در تریبون صنفی، گلایه از بی‌توجهی وزیر ارتباطات به فعالین صنعت ICT است که در این روزهای سخت هیچ همراهی از او دیده نمی‌شود.

مسدودسازی اینستاگرام و واتس‌اپ اشتباه بود

«صادق فرامرزی»، نایب‌رئیس نصر تهران با اشتباه خواندن مسدودسازی اینستاگرام و واتس‌اپ اظهار داشت:

«مسدودسازی این دو پلتفرم صدمه‌ای به کسب‌و‌کارها زده که به این راحتی قابل‌حل نیست. واتس‌اپ تنها ابزار ارتباط ایرانی‌ها با خارج از کشور بود. اینستاگرام نیز در درجه اول ابزاری برای سرگرمی است که کسب‌وکارها با روش‌های بازاریابی از آن برای افزایش فروش خود استفاده می‌کردند.»

وی اعتقاد دارد ایران نمی‌تواند هیچ اپلیکیشنی در تراز با اینستاگرام برای فضای سرگرمی داشته باشد و این پلتفرم قابل جایگزینی از سوی هیچ گزینه داخلی نیست: «یک حاکمیت عاقل، اینستاگرام را رفع فیلتر می‌کند و من هنوز به این عقلانیت در کشور امیدوارم.»

تریبون آزاد صنفی

فرامرزی شرایط موجود را نوعی قهر میان مردم و حاکمیت تعبیر کرد و به اعتقاد او برای حل مشکلات ابتدا بایستی حاکمیت شرایط را به قبل از این اتفاقات بازگرداند.

«مصطفی امیری»، مدیرعامل زرین‌پال نیز اعتقاد دارد گوش شنوایی برای شنیدن صدای فعالین صنفی وجود ندارد: «این مسیری که می‌رویم، مسیر امیدوارکننده‌ای نیست و سرمایه‌ها را بیش از پیش فراری خواهد داد. اگر نتوانیم در ظرف خودمان بزرگ شویم، محکوم به شکست خواهیم بود. در هیچ محیط گلخانه‌ای شرکت‌ها نمی ‌توانند رشد کنند. امیدوارم یک‌روزی و یک‌جایی دوباره جمع شویم که حرف‌هایمان شنیده و ترتیب اثر داده شده باشند.»

«حسین ریاضی»، رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران با بیان اینکه انجمن‌های صنفی نگاهی ملی دارند، اظهار داشت برای عبور از مشکلات کشور باید از آن‌ها راه‌حل خواسته شود.

او با بیان اینکه هدف شبکه‌های اجتماعی، ایجاد ارتباط فارغ از مکان و وضعیت فیزیکی افراد است، اعتقاد دارد محدود‌شدن ارتباطات بین‌الملل روی صادرات و روابط اقتصادی اثر گذاشته و مانع رشد می‌شود.

«آمارهای پیام‌رسان‌های بومی غلو شده است»

«حامد معین‌فر» نایب‌رئیس کمیسیون داده نظام صنفی رایانه‌ای تهران در این نشست اظهار داشت هیچ امیدی به وزارت ارتباطات که می‌تواند خانه پدری فعالین صنفی باشد، وجود ندارد. او معتقد است زارع‌پور نمایندگی قشر حوزه فناوری اطلاعات را بر عهده ندارد و فقط دستورات بالادستی را اجرایی می‌کند.

این فعال صنفی با اشاره به تلاش‌ها برای توسعه فیبر نوری و ارائه اینترنت پرسرعت در کشور، آن را یک شوآف از سوی وزارت ارتباطات دانست تا تنها دل مردم را خوش کرده و در‌نهایت شبکه ملی اطلاعات را بر بستر آن پیاده‌سازی کنند.

معین‌فر با اشاره به بسته حمایتی وزارت ارتباطات از کسب‌وکارهای آنلاین آن را به‌معنی انتخاب میان اطاعت از دستورات آن‌ها یا تعطیلی کسب‌وکار دانست و گفت: «در این طرح گفته شده باید از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت شود، همان پلتفرم‌هایی که در این سال‌ها چندین‌بار از آن‌ها حمایت کرده‌اند و به هیچ جایی هم نرسیده‌اند.»

«محمد صراف»، رئیس انجمن صنفی VOD و IPTV نیز آمارهای اعلام‌شده از سوی وزارت ارتباطات درباره میزان استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی را غلو‌شده دانست و گفت: «گزارش‌های اشتباهی در فضای حکمرانی کشور رد‌و‌بدل می‌شود که تصمیم‌سازی در ارکان مختلف کشور بر پایه همین آمارهاست.»

او اعتقاد دارد نظام صنفی بایستی در رابطه با این آمارهای نادرست اعلام موضع کند در غیر این صورت به صنف لطمه وارد می‌شود.

صراف با تأکید بر اینکه کسب‌وکارهای خرد طی سه ماه اخیر له شده‌اند، از لزوم گفت‌و‌گو سخن گفت تا نگاه‌های امنیتی به اینترنت برداشته شود: «نظام صنفی باید در انتقال پیام مستدل به حاکمیت ایفا کند تا شاید این فضا باز شود؛ چرا که چاره‌ای جز این مسیر نداریم.»

«سرمایه‌گذاری در صنعت فاوا صفر شده است»

«هاتف خرمشاهی»، رئیس سابق مرکز تحول و نوآوری دیجیتال اتاق بازرگانی تهران وضعیت نیروی انسانی، مهاجرت‌ها، حملات سایبری به زیرساخت‌ها و دستمزدهای ناکافی را از جمله دغدغه‌های صنفی دانست که هیچ یک از نهادهای دولتی پیگیر این مسائل از کسب‌وکارها نیست.

هاتف خرمشاهی

او با تأکید بر چاره‌اندیشی درباره این مشکلات اعلام کرد سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت فاوا طی سه ماه گذشته صفر شده است.

این فعال صنفی با اشاره به سابقه فعالیت 20‌ساله خود اظهار داشت هیچ وزیر ارتباطات و دولتی را تا به این اندازه بی‌مهر نسبت به بخش خصوصی ندیده است:

«گویا آقای وزیر دیگر نمی‌خواهد گوش کند. اتفاقات اخیر حال همه ما را بد کرده است. این رفتاری که با نهاد صنفی می‌شود، پیغام خوبی نمی‌دهد. صنف به‌جز خویشتن‌داری و صرف جوانی برای ساختن آینده، کاری نکرده است. به‌نظر می‌رسد باید از وزارت ارتباطات عبور کنیم و به‌سراغ نهادهای دیگر برای بیان دغدغه‌هایمان برویم.»

خرمشاهی با اشاره به آمار 35 میلیون کاربر فعال روبیکا که از سوی وزارت ارتباطات اعلام شده است، گفت اگر این پلتفرم این میزان کاربر دارد، چرا درآمدهای همراه اول طی دو ماه اخیر کاهشی بوده است؟

«بهناز آریا»، قائم‌مقام شرکت‌های کهکشان نیز با انتقاد از موضع زارع‌پور گفت: «وزیر ارتباطات جز اینکه اعلام کرده تصمیم‌ها با او نیست، چیز دیگری نگفته است؛ پس چرا هنوز از او برای حضور در جلسات دعوت می‌کنید؟ بهتر است از این پس نمایندگان مراجع تصمیم‌گیر را دعوت کنید.»

مهدوی، نماینده شرکت رضوان تجارت و عضو حقیقی نصر با تأکید بر اینکه فیلترینگ به‌جز افزایش فیلترشکن‌ها و قرار‌گرفتن آن در دسترس کودکان هیچ دستاوردی نداشته است، اظهار داشت: «مهاجرت نیروهای فناورانه راحت‌ترین کار است، ولی ما نمی‌خواهیم جمع کنیم برویم؛ ما آن شخصی که می‌خواهد ما را جمع کند، جمع می‌کنیم.»

مهدوی

وی با اشاره به سفر نماینده یک شرکت ازبکستان به ایران گفت: «این فرد از فیلتر واتس‌اپ در ایران تعجب کرده بود و من هم نمی‌توانستم به او بگویم که وزیر ارتباطات ما گفته است از پیام‌رسان داخلی به‌جای نمونه‌های خارجی استفاده کنید.»

اینترنت یا فیلترنت؟

حاجی‌زاده دیگر فعال صنفی حاضر در این رویداد با انتقاد از وضعیت اینترنت گفت: «ما چیزی به نام اینترنت نداریم، بلکه فیلترنت است. فیلترینگی که کاملاً سلیقه‌ای بوده و برآیند عقل جمعی نیست؛ زیرا 90 درصد مردم با آن مخالف هستند.»

او اینترنت آزاد را اینترنتی عنوان کرد که مردم برای کارهای روزمره خود نیاز به فیلترشکن نداشته باشند و آن را یک مطالبه جدی و به‌حق دانست که صنف و شرایط کشور را بهبود می‌بخشد.

حاجی‌زاده هم با انتقاد از قصور وزیر ارتباطات برای حضور در این جلسه اعتقاد دارد بایستی در کشور شایسته‌سالاری حاکم باشد و زارع‌پور وزیر شایسته‌ای نیست؛ از همین رو بایستی درخواست عزل او از سوی صنف مطرح شود.

تریبون آزاد صنفی

«بیژن منیعی»، عضو کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی نصر تهران با بیان اینکه نهاد صنفی اگر خودش این تفکر را داشته باشند که قدرت ندارد، مسلماً قدرت خود را از دست می‌دهد، گفت:

«نهاد صنفی می‌تواند اندازه مجلس قدرت داشته باشد، اما دولت با ما قهر کرده است. صنف بایستی آنقدر قدرتمند باشد که اگر کاری بخواهد برای حوزه‌های مختلف انجام شود، خودش طرح آن را بدهد. به‌طور مثال اگر می‌خواهیم از فریلنسرها حمایت کنیم، باید طرحش را خودمان بدهیم نه اینکه آن‌ها طرح بدهند و ما برایشان کارگروه تشکیل دهیم.»

«محمدحسن سمتی»، مدیر‌عامل شرکت دانش‌بنیان مهر پارس و عضو کمیسیون نرم‌افزار پیشرفته سازمان نصر با انتقاد از زارع‌پور، گفت: «ما از وزیر انتقاد داریم و نمی‌گوییم چرا از جانب سمت‌و‌سوی خاصی حرف زده است، ما می‌گوییم اساساً حرف بزن! هر حرفی... ولی حرف بزن. سکوت وزیر از عجایب مدیریت در کشور جمهوری اسلامی ایران است.»

«میلاد جهاندار» بنیان‌گذار باهمتا با گلایه از اتکا به دولت، عنوان کرد: «آنقدر اتکا به دولت کردیم که وضعیت اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است؛ بحرانی جدی در ایران بوده و مرگ اقتصاد دیجیتال کاملاً عیان است. اگر این روند ادامه دارد، بهتر است خودمان زودتر اقتصاد دیجیتال را بکشیم تا زجرکش شود.»

وی با تأکید بر لزوم از بین بردن محدودیت‌ها اظهار داشت جمله «حاکمیت صدای ما را نمی‌شنود» یک شعار نبوده و تنها برای این سه ماه نیست: «مقصر این موضوع هم حاکمیت نیست و تقصیر خودمان است؛ آن‌قدر که به دولت و حاکمیت تکیه کردیم‌.»

افشاری مدیرعامل ابرمالی آرمان با اشاره به کاهش درآمدهای 30 تا 40 درصدی خود در پی محدودیت‌ها و اختلال‌های اخیر اینترنت، گفت: «ما سیستم ارتباطی خود را ابتدا روی تلگرام توسعه دادیم که فیلتر شد، سپس سراغ واتس‌اپ رفتیم و آن هم فیلتر شده است. حال وزیر می‌گوید روی پلتفرم‌های بومی فعالیت کنید، اگر آمدیم و هزینه کردیم، آیا دولت تعهد می‌دهد که پیام‌رسان‌های داخلی پایدار باشند؟»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Rezahan
    Rezahan | ۲۲ آذر ۱۴۰۱

    جی پلاس که خودش زاده انحصار هست روی تریبون گنده نشسته اونوقت میخواهید باور کنیم اسمش آزاده؟

مطالب پیشنهادی