ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نورثروپ اچ‌ال-10
علمی

امروز در فضا: نورثروپ اچ‌ال-10 اولین پرواز آزمایشی خود را انجام داد

نورثروپ اچ‌ال-10 هواپیمای شرکت نورثروپ در آمریکا است. این هواپیما برای نخستین‌بار در 22 دسامبر 1966 مورد استفاده قرار گرفت.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۱ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

نورثروپ اچ‌ال-10 یک هواپیمای باربری متعلق به شرکت نورثروپ بود. نام این هواپیما مخفف باربری سنگین است و عدد ده در نام آن نشان‌دهنده دهمین طرح در این سری بود.

این هواپیمای 1.8 میلیون دلاری در ژانویه 1966 به مرکز تحقیقات ناسا در ویرجینیا تحویل داده‌ شد.
یک سال بعد، «بروس پترسونف»، خلبان این هواپیما، اولین پرواز آن را انجام داد. او در این پرواز آزمایشی که بدون بار بود، بر فراز دریاچه راجرز در پایگاه نیروی هوایی ادواردز کالیفرنیا به آسمان بلند شد.

نورثروپ اچ‌ال-10
کابین خلبان بدنه بالابر اچ‌ال-۱۰

این وسیله نقلیه برای ارزیابی بدنه بالابری و قابلیت ورود مجدد یک وسیله باربری از فضا ساخته‌ شد.
در طول برنامه تحقیقاتی، نورثروپ اچ‌ال-10، 37 بار پرواز کرد و بالاترین ارتفاع و سریع‌ترین سرعت را در برنامه بدنه بالابر ثبت کرد.

از آزمایش موفقیت‌آمیز پرواز اچ‌ال-10 درس‌های غیرمعمول و ارزشمندی آموخته شد. در طول مراحل اولیه برنامه توسعه شاتل فضایی، اجسام بالابر با الگوی اچ‌ال-10 یکی از سه طرح اصلی پیشنهادی بود. البته این طرح بعداً رد شد؛ زیرا ثابت شد که قراردادن مخازن سوخت استوانه‌ای در بدنه خمیده دشوار است و از آن پس بیشتر طرح‌ها روی بال‌های دلتای معمولی‌ متمرکز شدند.

هواپیمای نورثروپ اچ‌ال-10 درحال‌حاضر در ورودی مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ در پایگاه نیروی هوایی ادواردز به نمایش گذاشته‌ شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی