ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیگار
علمی

مصرف سیگار در افراد میانسال، خطر از دست‌دادن حافظه و گیجی را افزایش می‌دهد

این تحقیق نشان می‌دهد که ترک سیگار نه تنها به دلایل تنفسی، بلکه برای سلامت حافظه و ذهن انسان‌ها نیز مفید است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

دانشمندان با انجام تحقیقات جدیدی نشان داده‌اند که احتمال کاهش حافظه و سردرگمی در افراد میانسال سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری بسیار بیشتر است و احتمال زوال شناختی برای افرادی که حتی اخیراً سیگار را ترک کرده‌اند، کمتر است.

در پژوهشی که توسط محققان دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شده، برای اولین‌بار رابطه بین سیگار کشیدن و زوال شناختی بررسی شده است که در آن با استفاده از یک خودارزیابی یک سؤالی، از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که آیا بدترشدن یا از‌دست‌دادن حافظه مکرر یا سردرگمی را تجربه کرده‌اند یا خیر.

میزان کاهش حافظه افراد سیگار‌ی

دانشمندان تجزیه و تحلیل خود را روی 136,018 شرکت‌کننده 45‌ساله یا بیشتر انجام دادند که حدود 11 درصد از آن‌ها زوال شناختی ذهنی (SCD) را گزارش کردند. به گفته محققان، شیوع SCD در بین افراد سیگار‌ی در این مطالعه تقریباً 1.9 برابر افراد غیرسیگاری بوده است. همچنین شیوع آن بین افرادی که کمتر از 10 سال پیش سیگار را ترک کرده بودند، 1.5 برابر افراد غیرسیگاری بوده است. این میزان برای افرادی که بیش از یک دهه قبل از این نظرسنجی سیگا‌ر را ترک کرده‌ بودند، کمی بالاتر از گروه غیرسیگاری بود.

ترک سیگار

محققان توضیح می‌دهند:

«ارتباطی که ما مشاهده کردیم در گروه سنی 54 تا 59 سال بسیار مهم بود و نشان می‌دهد که ترک سیگار در آن مرحله از زندگی ممکن است برای سلامت شناختی مفید باشد.»

تفاوت مشابهی برای مسن‌ترین گروه شرکت‌کنندگان در این مطالعه یافت نشده است که می‌تواند به این معنی باشد که ترک زودتر سیگار فواید بیشتری را برای افراد به‌همراه دارد.

«جنا راجک»، محقق اصلی این پژوهش توضیح می‌دهد که مطالعه آن‌ها براساس تحقیقات قبلی انجام شده است که در آن‌ها رابطه بین سیگارکشیدن و بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل نشان داده شده بود و می‌تواند به فرصتی برای شناسایی علائم این مشکلات در اوایل زندگی اشاره داشته باشد.

همچنین این نتایج نشان می‌دهد که ترک سیگار نه‌تنها به دلایل تنفسی و قلبی عروقی، بلکه برای حفظ سلامت عصبی نیز مفید است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی