ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

استارتاپ خدمات فضایی تیزنگر: شیوه اندازه‌گیری شاخص آلودگی هوا در تهران دقیق نیست

یکی از دلایل تفاوت گزارش‌های ماهواره‌ای و شاخص آلودگی هوا بررسی نقطه‌ای توسط ایستگاه‌های زمینی و بررسی شبکه‌ای توسط گزارش‌های ماهواره‌ای است.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

«یاسر عشورزاده»، مدیرعامل استارتاپ تیزنگر، فعال در زمینه خدمات هوشمند فناوری فضایی و کشاورزی، شیوه بررسی و پایشی را که توسط ایستگاه‌های سنجش شاخص آلودگی هوا در سطح شهر تهران انجام می‌شود، دقیق نمی‌داند و معتقد است گزارش‌های ماهواره‌ای تصویری واقعی‌تر از میزان آلایندگی هوا را نشان می‌دهند.

گزارش‌های استارتاپ تیزنگر بیانگر آن است که بخش قابل‌توجهی از میزان آلودگی هوای تهران به‌دلیل نوع خودروهای شهری و همچنین کیفیت نامناسب سوخت مصرفی است. این گزارش‌ها بر این موضوع تأکید دارد که سهم نیتروژن دی‌اکسید بسیار بالا بوده (بیشتر از 20 میکروگرم در روز 10 دی‌ماه 1401) و این موضوع خطری جدی است.

مدیرعامل تیزنگر در گفت‌وگو با دیجیاتو با تأکید بر اینکه ایستگاه‌های پایش زمینی آلودگی هوا، گزارش‌های نقطه‌ای می‌دهند، در پاسخ به این سؤال که چرا آمار اعلام‌شده از سوی شهرداری با میزان آمار آن‌ها متفاوت است، گفت: «یکی از دلایل تفاوت این آمارها بررسی نقطه‌ای توسط ایستگاه‌های زمینی و بررسی شبکه‌ای توسط گزارش‌های ماهواره‌ای است. از سویی دیگر، ایستگاه‌های زمینی باید به‌طور دقیق به‌روزرسانی و کالیبره شوند تا گزارشی واقعی ارائه دهند.»

گزارش نقطه‌ای یا گزارش شبکه‌ای

مدیر‌عامل تیزنگر در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که آیا آمار منتشر شده توسط شرکت کنترل کیفی هوا را باید یک پایش معتبر دانست یا خیر، گفت: «شرکت کنترل کیفی هوا چند شاخص خاص را مورد بررسی قرار می‌دهد، این درحالیست که پایش ماهواره‌ای به‌صورت منطقه‌ای پارامترها را به‌طور مشخص مورد ارزیابی قرار داده و ثبت می‌کند.»

عشورزاده در ادامه توضیحات خود با اشاره به اینکه اعداد منتشر‌شده توسط شرکت کنترل کیفی هوا تحت عنوان فرمول شاخص آلودگی هوا مطرح می‌شود، گفت: «در همین مورد هم باید توجه داشت که ایستگاه‌های سنجش شاخص آلودگی هوا نیازمند کالیبراسیون است که مدت‌هاست این موضوع صورت نگرفته. همچنین دقت برداشت در این ایستگاه‌ها به‌صورت نقطه‌ای است و نه شبکه‌ای.»

به گفته مدیرعامل تیزنگر یکی از دلایلی که این اعداد با نقشه‌های فضایی تطابق ندارند، شبکه‌ای نبودن گزارش شاخص‌های آلودگی هوا است.

واقعیت ایستگاه‌های زمینی یا واقعیت ایستگاه‌های ماهواره‌ای؟

امروزه برای پایش و بررسی وضعیت آلودگی هوا از داده‌های ماهواره‌ای استفاده می‌شود. داده‌هایی که به‌صورت شبکه‌ای و یکپارچه منطقه‌ای خاص را مورد بررسی قرار داده و خروجی را ارائه می‌دهند.

مدیرعامل تیزنگر با تأکید بر اینکه آمار منتشر‌شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوا واقعیت ایستگاه‌های زمینی است، گفت: «ما واقعیت را داده‌های ماهواره‌ای می‌دانیم. باید توجه داشت که در ایستگاه‌های زمینی، دستگاه‌ها باید به‌شکل مستمر به‌روزرسانی و کالیبره شوند.»

آیا گزارش‌های علمی خریداری دارد؟

استارتاپ فضایی تیزنگر با انتشار گزارشی از بازه زمانی 19 تا 25 آذر‌ماه، 120 نقطه آلوده در پایتخت را شناسایی کرده بود. همچنین با انتشار این تصاویر اعلام کرده بود که اگر شهرداری و استانداری تهران این نقاط آلوده را رفع کنند، تهران قابل‌تحمل خواهد شد. البته که از زمان انتشار گزارش نقاط آلوده توسط تیزنگر تا به امروز، تهران نه‌تنها قابل‌تحمل نشده، بلکه وضعیت آلودگی هوا همچنان پایدار است.

مدیرعامل تیزنگر در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از انتشار 120 نقطه آلوده تهران توسط این استارتاپ، مسئولان با تیزنگر برای دریافت اطلاعات ارتباط برقرار کرده‌اند یا خیر، گفت: «تا امروز همچنان هیچ‌گونه پیگیری از سوی مسئولان برای استفاده از گزارش‌های ماهواره‌ای بررسی وضعیت آلودگی هوا انجام نشده است.»

او با اشاره به اینکه این آمار حتماً در اختیار مسئولان هم قرار دارد، گفت: «از این نکته هم نباید بگذریم که دلیل بخش قابل‌توجهی از این حجم آلودگی برای مسئولان محرز و مشخص است. هرچند ما در جریان تحقیق و بررسی این دلایل را شناسایی می‌کنیم، اما مسئولان نسبت به موضوع آگاه هستند.»

مدیرعامل تیزنگر با یادآوری اهمیت توسعه پایدار در کشور و ارتباط آن با وضعیت آلودگی‌های محیط‌زیستی، گفت: «همان‌طور که بخش صنعت توسعه پیدا می‌کند، باید پیامدهای محیط‌زیستی آن هم کاهش پیدا کند. برای توجه به وضعیت محیط‌زیست هم باید برنامه‌ای شبیه به کشورهای توسعه‌یافته داشت و از تکنولوژی و فناوری روز دنیا با کمترین آسیب استفاده کرد.»

به باور عشورزاده این روند باید در تعادل و به‌شکل دو سویه پیش برود: «یکی از دلایلی که باعث شده به این نقطه نزدیک نشویم، این است که توسعه پایدار مبتنی بر صنعت و محیط‌زیست شکل نگرفته است.»

مدیرعامل تیزنگر با تأکید بر اینکه حجم قابل‌توجهی از آلودگی هوا به‌دلیل عدم به‌روزرسانی تکنولوژی و فناوری است، گفت: «براساس گزارش‌های ماهواره‌ای ثبت‌شده در تیزنگر، منشأ اصلی آلودگی هوا در شرایط فعلی وضعیت ترافیکی است. کیفیت بنزین و نوع سوختی که وسایل نقلیه درحال‌حاضر استفاده می‌کنند، از دلایل اصلی آلودگی هواست.»

ادامه نگاه لوکس به تکنولوژی در مدیریت شهری

استفاده از گزارش‌های سنجش ماهواره‌ای علاوه بر اینکه مبتنی بر تکنولوژی روز دنیاست، این کمک را به مسئولان خواهد کرد که اطلاعاتی دقیق‌تر و با کمترین میزان خطا را بررسی کنند. هرچند وضعیت آلودگی هوای استان تهران درحال‌حاضر نیازمند بررسی‌های تکنیکال هم نیست.

همین که تنفس به شکل قابل‌توجهی سخت شده و گزارش‌های متعددی از بد‌بودن حال عمومی افراد ثبت شده است، انتظار می‌رود مسئولان متوجه وضعیت وخیم آلودگی هوا باشند. باور به اهمیت استفاده هوشمندانه از فناوری‌های روز و تکنولوژی در خدمت سلامت جامعه، می‌توانست پیش از این‌ها از تنگی نفس شهروندان جلوگیری کند.

فناوری اما همچنان در مدیریت شهری موضوعی لوکس و گاهی دانشگاهی به‌نظر می‌رسد. پژوهش‌ها و گزارش‌های مبتنی بر دانش و فناوری روز به بایگانی می‌روند. خودروهای مورد استفاده در سطح شهر از تکنولوژی‌های روز محیط‌زیست در دنیا استفاده نمی‌کنند و هوای شهر همچنان به‌شدت آلوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی