ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

آلودگی هوای تهران؛ گزارش استارتاپ تیزنگر ۱۲۰ نقطه آلوده پایتخت را به نمایش گذاشت

مدیرعامل استارتاپ فضایی تیزنگر می‌گوید مدیران ارشد و تصمیم‌گیر با استفاده از ابزارهای نوین مشکل دارند.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۰

استارتاپ فضایی تیزنگر با انتشار گزارشی از بازه زمانی 19 تا 25 آذر‌ماه، 120 نقطه آلوده در پایتخت را شناسایی کرد. مدیرعامل این پلتفرم در گفتگو با دیجیاتو با گلایه از عدم استفاده از تکنولوژی فضایی در مدیریت شهری اعلام کرد مدیران ارشد با استفاده از ابزارهای نوین مشکل دارند.

تیزنگر با بررسی تصاویر ماهواره‌ای و تحلیل آن‌ها، 120 نقطه آلوده در پایتخت را شناسایی کرده است. همچنین با انتشار این تصاویر اعلام کرده که اگر شهرداری و استانداری تهران این نقاط آلوده را رفع کنند، تهران قابل‌تحمل می‌شود.

«یاسر عشور‌زاده» مدیر‌عامل تیزنگر در گفت‌وگو با دیجیاتو با تأکید بر اینکه استفاده از فناوری‌های فضایی، دستاوردی است که به‌شکل عملیاتی و کاربردی در دسترس قرار دارد، نسبت به عدم توجه مدیران و مسئولان، مخصوصاً در بخش مدیریت شهری انتقاد کرد.

به باور او استفاده از فناوری‌های فضایی در دنیا به یک راهکار اجرایی تبدیل شده است؛ این در‌حالیست که این فناوری در ایران همچنان به‌عنوان یک پروژه دانشگاهی و نه کاربردی دیده می‌شود.

عشورزاده همچنین بر این موضوع تأکید کرد که دولت قبل بیش از دولت فعلی و به‌شکلی پیگیرانه به چنین پروژه‌هایی توجه داشته است.

مدیریت شهری از فناوری‌های فضایی استفاده نمی‌کند

بیش از دو هفته است که وضعیت آلودگی هوا در پایتخت نفس شهروندان را به شدت تنگ کرده. مدارس و دانشگاه‌ها تقریباً به‌شکل مجازی و آنلاین کلاس‌های خود را برگزار می‌کنند و به شهروندان پیشنهاد شده است که تا جای ممکن از خانه‌های خود خارج نشوند.

تکنولوژی ثبت تصاویر ماهواره‌ای که اتفاقاً توسط «تیزنگر» به‌عنوان مجموعه‌ای دانش‌بنیان بومی‌سازی و منتشر شده است، امروز 120 نقطه آلاینده را شناسایی کرده. شهرداری اما تا این لحظه واکنشی نسبت به این گزارش نداشته است.

هرچند در مورد گزارش‌های قبلی این مجموعه مثل انتشار تصاویر ماهواره‌ای از انتشار گاز متان هم شاهد واکنشی جدی نبودیم. در شرایطی که سال 1401 بنا بود سالی باشد که توجه بیشتری به شرکت‌‌های دانش‌بنیان می‌شود، اما تیزنگر و انتشار گزارش‌های راهبردی آن همچنان از سوی مسئولان مورد‌توجه قرار نگرفته است. دلیل این بی‌توجهی هم تا به امروز از سوی مسئولان مطرح نشده.

مدیرعامل تیزنگر، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا نهادهای مسئول به‌دنبال همکاری و استفاده از این اطلاعات هستند، گفت: «در بخش‌های مختلف، فعالیت فناوری فضایی به‌شکل متفاوتی مورد‌توجه قرار می‌گیرد. در بخش شهری اما این تکنولوژی را همچنان جدی نگرفته‌اند و به آن مثل یک پروژه دانشگاهی نگاه می‌کنند.»

عشورزاده با یادآوری این موضوع که گزارش‌های این مجموعه روی سامانه هوشمند مشاهدات ماهواره‌ای (سهم) قرار می‌گیرد، گفت: «علاوه بر اینکه این گزارش‌ها در (سهم) قابل دسترسی هستند، به سازمان‌های ذی‌ربط هم ارجاع داده می‌شوند.»

او همچنین گفت: «بافت سازمان محیط‌ زیست به‌قدری فرسوده و غیر‌علمی است که گزارش انتشار گاز متان را که پیش از این منتشر شده بود، در‌حد گزارش دانشگاهی در نظر گرفتند و به آن توجهی نکردند. این در‌حالی است که همین گزارش را ناسا هم منتشر کرده بود. البته علیرضا زاکانی، شهردار تهران از دانشگاه تهران خواست تا گزارش ناسا را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.»

عشور‌زاده با بیان توضیحات خود، در پاسخ به این پرسش که دلیل عدم همکاری بخش دولتی در این حوزه و عدم استفاده از اطلاعات موجود چیست، گفت: «در بخش مدیریت شهری به‌دلیل عدم تخصص مدیران ارشد این نیاز احساس نشده است. البته این نیاز از سوی کارشناسان بیشتر مورد‌توجه قرار می‌گیرد. ما همواره در بخش مدیریتی دچار چالش می‌شویم و مدیران ارشد با تغییر و استفاده از ابزارهای نوین مشکل دارند.»

استفاده هوشمندانه از فناوری فضایی

از سویی دیگر، مدیرعامل تیزنگر با اشاره به اینکه استفاده از تصاویر ماهواره‌ای یکی از ابزارهای مهم مدیریت شهری است، گفت: «خدمات هوشمند فناوری فضایی، بازه‌ای گسترده را در‌بر می‌گیرد. از این اطلاعات می‌توان در بخش‌های متفاوتی از محیط‌زیست تا تغییر کاربری و کشاورزی هوشمند استفاده کرد. در این بین برخی سازمان‌های پیشرو خدمات هوشمند فناوری فضایی را مورد استفاده قرار می‌دهند.»

به گفته او امروز با پیشرفت تکنولوژی دسترسی به ابزارهای نوین و تصاویر و نقشه‌های ماهواره‌ بسیار راحت شده است. این حوزه حالا به مرحله کاربردی و محصول رسیده و در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته از آن استفاده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Rezahan
    Rezahan | ۳۰ آذر ۱۴۰۱

    تیتری که زدید همه میدونیم
    مسئولین ج.ا. با همه چی مخالفن ولی برای خودشون و بچه هاشون همه چی حلاله و اشکالی نداره

مطالب پیشنهادی