ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ناسا
علمی

یک ماهواره قدیمی ناسا به‌زودی روی زمین سقوط می‌کند

ناسا اعلام کرده است که سقوط این ماهواره هیچ تهدید جانی برای انسان‌ها به‌همراه ندارد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۷ دی ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

یک ماهواره 38‌ساله بازنشسته ناسا به نام ERBS قرار است به‌زودی از آسمان سقوط کند. طبق گفته وزارت دفاع، انتظار می‌رود تا این ماهواره علمی بامداد دوشنبه و ساعت 03:10 دقیقه (به وقت ایران) سقوط کند.

ناسا در بیانیه خود اعلام کرده که احتمال سقوط لاشه این ماهواره روی انسان‌ها بسیار کم است. همچنین به گفته ناسا، بیشتر این ماهواره 2450 کیلوگرمی پس از ورود مجدد به جو زمین می‌سوزد، اما انتظار می‌رود برخی از قطعات آن از این حادثه جان سالم به‌در ببرند. آژانس فضایی احتمال آسیب ناشی از سقوط زباله‌های ماهواره را حدود 1 در 9400 اعلام کرده است.

هرچند ناسا از بامداد روز دوشنبه به‌عنوان زمانی برای سقوط ماهواره یاد کرده است، Aerospace Corp، شرکت هوافضا مستقر در کالیفرنیا ادعا دارد که ماهواره صبح روز دوشنبه سقوط خواهد کرد و از فراز آفریقا، آسیا، خاورمیانه و غربی‌ترین مناطق آمریکای شمالی و جنوبی می‌گذرد.

ماهواره بازنشسته ناسا

ماهواره ناسا

ماهواره بودجه تابش زمین، معروف به ERBS، در سال 1984 از شاتل فضایی چلنجر پرتاب شد. در‌حالی‌که این ماهواره برای دو سال فعالیت طراحی شده بود، توانست تا زمان بازنشستگی خود در سال 2005 به اندازه‌گیری ازون و سایر موارد جوی ادامه دهد. این ماهواره در طول فعالیت خود، نحوه جذب و تابش انرژی زمین از خورشید را مورد مطالعه قرار داد.

مشاهدات آن به محققان کمک کرد تا تأثیرات فعالیت‌های انسان بر تعادل تشعشع زمین را اندازه‌گیری کنند. از زمان بازنشستگی این ماهواره، ناسا با پروژه‌های دیگری از جمله سامانه انرژی تابشی ابرها و زمین (CERES) به موفقیت در مأموریت ERBE ادامه داده است.

همچنین نکته مهم دیگری نیز در پرتاب ماهواره از چلنجر وجود دارد؛ اولین زن فضانورد آمریکایی، «سالی رید» ماهواره را با استفاده از بازوی رباتیک شاتل به مدار فرستاد. در همان مأموریت اولین راهپیمایی فضایی توسط یک زن آمریکایی به نام «کاترین سالیوان» نیز انجام شد. این اولین‌باری بود که دو فضانورد زن هم‌زمان با یکدیگر در فضا حضور داشتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی