ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کانسپت پژو اینسپشن
اخبار خودرو

پژو اینسپشن با 671 اسب بخار معرفی شد؛ شتاب 3‌ثانیه‌ای برای شیر فرانسوی

پژو برای رونمایی جدیدترین محصول خود لاس‌وگاس و نمایشگاه CES 2023 را انتخاب کرده است.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

پژو حدود سه‌دهه است که فعالیتی در بازار ایالات متحده ندارد. اما این کمپانی فرانسوی برای معرفی جدیدترین محصول خود، لاس‌وگاس و نمایشگاه CES 2023 را انتخاب کرده است. این محصول یک خودروی کانسپت است که اینسپشن (Inception) نام دارد و پیش‌نمایشی از خودروهای پژو در سال 2025 را ارائه می‌کند. اینسپشن پیشرانه‌ای 671 اسب بخاری دارد و در زمانی زیر 3 ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت می‌رساند.

کانسپت پژو اینسپشن

ترسیم مسیر آینده کمپانی پژو

تازه‌ترین خودروی مفهومی فرانسوی‌ها از پلتفرمی موسوم به STLA بهره می‌برد. شاید بدانید این پلتفرم در اصل به گروه استلانتیس تعلق دارد و مخصوص خودروهای برقی است. از لحاظ طراحی، پژو اینسپشن شباهت‌های آشکاری با مفهومی e-Legend که در سال 2018 معرفی شد، دارد. البته برخلاف مدل مذکور، در اینسپشن طراحان خیلی روی المان‌های سنتی پژو تمرکز نکرده‌اند؛ زیرا این کانسپت به‌جای گذشته، در‌حقیقت به آینده اشاره می‌کند.

کانسپت پژو اینسپشن

البته با وجود این، پژو اینسپشن DNA مدل‌های قدیمی کمپانی را در خود دارد. برای مثال خطوط موجود روی کاپوت و امتداد آن‌ها به طرفین ادای احترامی است به مدل‌های متعلق به دهه 70 و 80 میلادی. چراغ‌های اصلی نیز که به تکنولوژی LED مجهز هستند، پنجه شیر را تداعی می‌کنند. حد‌فاصل این چراغ‌ها یا به عبارت بهتر جلوپنجره، ساختاری شیشه‌ای دارد.

کانسپت پژو اینسپشن

همان‌گونه که در تصاویر نیز می‌توانید مشاهده کنید، شیشه اصلی این کانسپت برقی تا زیر کاپوت و نزدیکی‌های دماغه امتداد پیدا کرده است. این سبک از طراحی که مرز بین فضای داخلی و بیرونی را کمرنگ می‌کند، به سوپراتومبیل دهه هشتادی پژو Oxia اشاره می‌کند. همچنین این سبک باعث می‌شود هنگام تماشاکردن از بالا، کابین بیشترین توجه را به خود جلب کند.

کانسپت پژو اینسپشن

در نمای جانبی، فرم رینگ‌ها طرفداران پژو را به یاد 408 جدید خواهد انداخت. این رینگ‌ها که ابعاد آن‌ها قابل‌توجه است، در قسمت میانی خود لوگوی نورپردازی‌شده کمپانی را دارند. جالب اینکه مانند برخی خودروهای لوکس، این لوگو همواره به حالت افقی و ثابت باقی می‌ماند. شیب زیاد شیشه جلو و عقب، خطوط و زوایای تیز انتهای خودرو و نبود آینه‌های جانبی از دیگر ویژگی‌های پژو اینسپشن در نمای جانبی هستند.

کانسپت پژو اینسپشن

در نمای عقب، با سبکی کاملاً رادیکال روبه‌رو هستیم. این بخش حالتی بیرون‌زده از اتاق دارد و حجم‌های موجود بیش‌از‌حد اغراق‌آمیز هستند. چراغ‌های عقب ساختاری مشابه با چراغ‌های جلو دارند و گرافیک آن‌ها نیز برگرفته از پنجه شیر است.

کانسپت پژو اینسپشن
پژو اینسپشن به چراغ‌های خوشامدگویی مجهز است و هنگام نزدیک شدن راننده با نمایش پیام‌هایی به‌گرمی از او استقبال می‌کند

فناوری ناسا در ساخت شیشه اینسپشن

استفاده گسترده از شیشه در بدنه اینسپشن در همان نگاه اول جلب توجه می‌کند. مساحت سطوح شیشه‌ای این خودرو به 7.25 متر مربع می‌رسد. جالب اینکه شیشه‌های موجود از نوع ناریما (Narima) با پوشش اکسید فلز هستند. این نوع شیشه در کلاه‌های فضانوردان ناسا مورد استفاده قرار می‌گیرد و خصوصیات حرارتی ویژه‌ای دارد.

رنگ زرد شیشه‌ها به‌خاطر استفاده از پوشش مخصوص است

معرفی نسل جدید کابین i-Cockpit با پژو اینسپشن

در داخل کابین، پژو اینسپشن خودروهای حاضر در فیلم‌های علمی-تخیلی را در ذهن مجسم می‌کند! در این بخش شاهد معرفی نسل بعدی سبک معروف به i-Cockpit هستیم. میزان تغییر و تحول این نسل به‌قدری زیاد است که در‌صورت حذف لوگوی پژو احتمالً نخواهید توانست به هویت اینسپشن پی ببرید.

کانسپت پژو اینسپشن

بی‌تردید شاخص‌ترین المان کابین اینشپشن، غربیلک مستطیلی‌شکلی است که پژو آن را Hypersquare می‌نامد. این غربیلک از دسته‌های مخصوص بازی الگوبرداری شده و در قسمت مرکزی خود میزبان یک نمایشگر دیجیتال است. در اطراف غربیلک 4 حلقه وجود دارد که راننده از طریق آن‌ها می‌تواند به کنترل سیستم‌ها و امکانات مختلف بپردازد. نکته جالب اینکه پژو تأکید می‌کند تا پایان دهه کنونی از این نوع غربیلک فرمان در یک خودروی تولیدی استفاده خواهد کرد.

کانسپت پژو اینسپشن
کانسپت پژو اینسپشن

فرمان پژو اینسپشن کاملاً برقی است و ارتباط مکانیکی با چرخ‌ها ندارد. به‌لطف این تکنولوژی که از آن با عنوان steer-by-wire یاد می‌شود، فرمان دارای قابلیت یکپارچه‌شدن با داشبورد است. به عبارت دقیق‌تر، این کانسپت از سطح چهارم فناوری خودران و سیستم AutoDrive گروه استلانتیس سود می‌برد.

هنگام فعال‌کردن این سیستم، فرمان در داشبورد جمع می‌شود. مثل فرمان، نمایشگر پژو اینسپشن نیز شکل عجیب‌وغریبی دارد. فرانسوی‌ها این نمایشگر مدور را Halo Cluster نامیده‌اند.

کانسپت پژو اینسپشن

ویژگی‌های جذاب پژو اینسپشن به این موارد ختم نمی‌شوند. صندلی‌های این کانسپت مدرن طوری طراحی شده‌اند که می‌توانند خود را با فرم بدن راننده و سرنشینان تطبیق دهند تا بیشترین میزان راحتی فراهم شود.

پژو اینسپشن
درهای پژو اینسپشن مثل محصولات اشرافی رولزرویس خلاف جهت هم باز می‌شوند

مشخصات فنی پژو اینسپشن

نیروبخش پژو اینسپشن یک پیشرانه تمام الکتریکی دوموتوره است و هر چهار چرخ آن محرک هستند. این موتورها در‌مجموع 671 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و در زمانی زیر 3 ثانیه، سرعت سدان 5 متری اینسپشن را به صد کیلومتر در ساعت می‌رسانند.

کانسپت پژو اینسپشن

انرژی مورد‌نیاز پژو اینسپشن توسط پک باتری 100 کیلووات‌ساعتی تأمین می‌شود. با اتکا به این پک حجیم، امکان پیمایش 500 مایل یا 800 کیلومتر مسافت بدون نیاز به شارژ مجدد وجود دارد.

جدیدترین کانسپت فرانسوی‌ها به معماری 800 ولتی مجهز است و درصورت اتصال به یک سوکت پرسرعت، با هر دقیقه شارژ 30 کیلومتر به برد حرکتی افزوده می‌شود. به بیانی دیگر، تنها با 5 دقیقه شارژ می‌توان تا 150 کیلومتر مسافت را طی کرد. این خودرو از فناوری شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند.

کانسپت پژو اینسپشن

گفتنی است اینسپشن همانند نام خود آغازگر فصلی تازه برای پژو خواهد بود. این شرکت در‌حال پوست‌اندازی است و قصد دارد تا سال 2030 به یک خودروساز برقی پیشرو در اروپا تبدیل شود. برای زمینه‌سازی تحقق این هدف، پژو در عرض دو سال آینده 5 مدل برقی رونمایی خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی