ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

CSS
تکنولوژی

هرآنچه باید درباره CSS بدانید

CSS شکل مخفف عبارت Cascading Style Sheets است و به‌منظور ایجاد استایل برای صفحات وب استفاده می‌شود.

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۲۲ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

اگر قبلاً زبان HTML را فراگرفته‌اید و در حوزه توسعه وب یا به بیان دیگر، در طراحی و ایجاد وب‌سایت‌ها برنامه‌نویس ماهری شده‌اید، توصیه می‌کنیم زبان سی‌اس‌اس را نیز فرابگیرید تا بتوانید ظاهر وب‌سایت خود را زیباتر کنید.

سی اس اس به‌نوعی زبان مکمل HTML محسوب می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم پس از فراگیری HTML، این‌ زبان را نیز فرابگیرید تا در حوزه طراحی و ایجاد وب‌سایت کاملاً ماهر و مسلط شوید.

CSS چیست و با HTML چه تفاوتی دارد؟

مقایسه CSS و HTML

CSS شکل مخفف عبارت Cascading Style Sheets (به معنی شیوه‌نامه آبشاری) است و به‌منظور ایجاد استایل برای صفحات وب استفاده می‌شود؛ اما HTML که شکل مخفف عبارت Hypertext Markup Language (به معنی زبان نشانه‌گذاری ابرمتنی) است، برای ایجاد ساختار یک سند وب و مشخص‌کردن بخش‌هایی از صفحات وب مانند تیترها و پاراگراف‌ها استفاده می‌شود. در‌ضمن استفاده از HTML برای جایگذاری تصاویر، ویدئوها و سایر فایل‌های چندرسانه‌ای نیز امکان‌پذیر است.

قبل از ارائه توضیحات بیشتر در مورد برنامه‌نویسی، باید بگوییم هم سی اس اس و هم اچ تی ام ال زبان نشانه‌گذاری هستند. CSS در‌حقیقت یک استایل شیت (Style Sheet) است و همان‌طور که گفتیم برای زیباسازی صفحات وب استفاده می‌شود؛ البته در سطوح پیشرفته این زبان گزینه‌های پیچیده بسیار زیادی وجود دارد که نزدیک به گزینه‌های مورد استفاده در زبان‌های برنامه‌نویسی هستند.

در‌حقیقت از زبان برنامه‌نویسی برای ایجاد فرمول‌های مختلف برای انجام یکسری دستورالعمل‌هایی استفاده می‌شود که کامپیوتر باید آن‌ها را برای تکمیل‌کردن یک وظیفه، با ترتیب مشخصی دنبال کند و انجام دهد؛ اما زبان‌های نشانه‌گذاری که به آن‌ها استایل شیت‌ هم گفته می‌شود، زبان‌هایی هستند که برای ایجاد فرمت و نمایش سندهای دارای ساختار (مثل سندهای ایجادشده با HTML و XML) استفاده می‌شوند.

اکنون که با ماهیت CSS آشنا شدید، اجازه دهید آن را دقیق‌تر تعریف کنیم. این زبان نشانه‌گذاری طرح‌بندی صفحات، رنگ‌ها و فونت، رنگ‌های پس‌زمینه و هر عنصر دیگری از صفحات وب را که توسط مرورگر نمایش داده می‌شوند، مشخص می‌کند. در‌حقیقت این موارد با سینتکس‌های CSS مشخص می‌شوند.

اگر بخواهیم سی اس اس و اچ تی ام ال را به‌صورت کامل ساده و قابل‌فهم با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم اچ تی ام ال دقیقاً ساختاری مانند یک فونداسیون و اسکلت خانه را ایجاد می‌کند و سی اس اس مانند ابزاری برای زیباسازی و ایجاد ظاهر بنا عمل می‌کند. طبیعتاً ظاهر یک صفحه وب نیز به‌اندازه ساختار آن مهم است. پس از ایجاد یک صفحه وب، باید با بهره‌مندی از جاوا اسکریپت آن را تعاملی کنیم.

لازم به ذکر است که نوشتن اطلاعات مرتبط با ایجاد استایل با HTML متداول نیست؛ زیرا ایجاد شکل و فرمت برای هر یک از عناصر صفحات وب به‌صورت جداگانه، فرایندی دشوار است و تداوم چنین فرایندی نیز سختی‌های زیادی دارد. در‌ضمن گزینه‌های ایجادشده در اچ تی ام ال در مقایسه با گزینه‌های موجود در سی اس اس برای ایجاد استایل، محدودتر هستند. از سوی دیگر معمولاً یک فایل CSS خارجی به سند HTML ضمیمه می‌شود که می‌تواند فرایند ایجاد ساختار را برای بسیاری همچنین در سی اس اس برای ایجاد طراحی‌های دشوار و پیچیده و زمان‌بر، گزینه‌های بسیار خوبی وجود دارد.

CSS چگونه کار می‌کند؟

CSS چگونه کار می‌کند?

این زبان نشانه‌گذاری با استفاده از سینتکس‌ها، برای عناصر HTML یا به‌اصطلاح برچسب‌ها یا تگ‌های HTML (HTML tags)، استایل مشخص می‌کند؛ به ‌عنوان مثال عبارت زیر تگ HTML برای پاراگراف است.

<p>This is my paragraph!</p>

اگر می‌خواهید کاربران متن پاراگرافی که با استفاده از این تگ ایجاد شده است، در مرورگر با رنگ صورتی و به‌صورت بولد ببینند، باید از یک کد CSS شبیه به کد زیر استفاده کنید:

p { color:pink; font-weight:bold; }

در عبارت بالا حرف P حرف اول کلمه Paragraph به معنی پاراگراف، کلمه Color به معنی رنگ، کلمه pink به معنی صورتی، عبارت font-weight به معنی مقدار فونت (منظور از مقدار همان نوع فونت است) و کلمه bold هم به معنی برجسته و بولد است.

در این مثال P در‌حقیقت سلکتور یا Selector به معنی انتخاب‌کننده نامیده می‌شود. سلکتور بخشی از کد سی اس اس است که مشخص می‌کند قابلیت ایجاد استایل در زبان CSS، کدام یک از عناصر HTML را تغییر می‌دهد (که در این مورد همان P یا پاراگراف است). سلکتور در سمت چپ آکولاد ({}) نوشته می‌شود و اطلاعات داخل آکولاد، اعلان یا declaration هستند. اعلان در‌حقیقت دربردارنده خصوصیات و مقادیری است که استایل و ظاهر سلکتور را مشخص می‌کنند.

خصوصیات در‌حقیقت ویژگی‌هایی مانند اندازه فونت، رنگ و حاشیه‌ها هستند و مقادیر هم به تنظیمات در نظر گرفته شده برای ویژگی‌های مذکور اشاره می‌کنند. به عنوان مثال موقعیت عنصر در پس‌زمینه، رنگ بوردر (منظور از بوردر خطوط حواشی است)، استایل بوردر، عرض بوردر و مکان قرارگیری متن، جزء خصوصیات هستند و تنظیمات «بالا»، «قرمز»، «نقطه‌چین»، «ضخیم» و «چپ» به‌ترتیب مقادیر خصوصیات مذکور هستند.

در مثال مذکور قبلی که دربردارنده سلکتور و اعلان بود، color و Font weight جزء خصوصیات و pink و bold جزء مقادیر هستند.

{ color:pink; font-weight:bold; }

جالب است بدانید که اعلان‌ها، خصوصیات و مقادیر مثل اندازه فونت‌ها، رنگ‌های پس‌زمینه و تورفتگی‌های حاشیه متن می‌توانند تنها با استفاده از یک عنصر یا همان تگ CSS برای کل صفحه وب استفاده شوند؛ مثلاً تگ زیر برای تغییر رنگ کل پس‌زمینه یک صفحه وب به رنگ آبی روشن ایجاد شده است:

body { background-color:lightblue; }

در تگ بالا کلمه body به معنی کل متن، عبارت background-color به معنی رنگ پس‌زمینه و کلمه lightblue به معنی آبی روشن است.

تگ زیر برای ایجاد پاراگرافی با فونت ۲۰ و متن قرمز ایجاد شده است:

p { font-size:20px; color:red; }

عبارت font-size به معنی اندازه فونت است و 20px هم به فونت ۲۰ اشاره می‌کند. کلمه red هم به معنی قرمز است.

منظور از CSS خارجی (External)، داخلی (Internal) و در خط (Inline) چیست؟

ممکن است از خود بپرسید کدهای CSS چگونه در محتوای HTML قرار می‌گیرند. اگرچه این کدها تا حدود زیادی مثل کدهای HTML به‌شکل متن ساده از طریق یک ویرایشگر متن یا یک نرم‌افزار پردازنده کلمه در کامپیوتر نوشته می‌شوند، اما قرارگرفتن آن‌ها در صفحات HTML جهت افزودن استایل به این صفحات، قاعده و قانون دارد.

کدهای CSS یا استایل شیت‌های CSS به سه دسته داخلی، خارجی و در خط تقسیم می‌شوند.

کدهای CSS خارجی یا استایل شیت‌های خارجی در قالب یک فایل CSS با پسوند "css." ارائه می‌شوند و می‌توانند برای مشخص‌کردن ظاهر کل وب‌سایت از طریق یک فایل استفاده شوند و در‌صورت استفاده از چنین فایلی دیگر لازم نیست هر یک از کدهای CSS را به عناصری که می‌خواهید ظاهر آن‌ها را تنظیم کنید، اضافه نمایید. برای استفاده از این نوع از کدهای CSS، فایل‌های HTML با پسوند "html." نیازمند برخورداری از یک بخش هدر است که به فایل "css." لینک شده باشد. نتیجه کار چیزی شبیه کد زیر است:

<head>

<link rel=”stylesheet”  type=”text/css”  href=mysitestyle.css”>

</head>

این کد، فایل "html." را به فایل "css." متصل می‌کند (در این مورد mysitestyle.css) و پس از آن تمام دستورالعمل‌های CSS موجود در فایل "css." در صفحات "html." اجرا می‌شوند.

کدهای CSS داخلی، کدهایی هستند که مستقیماً در هدر یک صفحه "html." خاص نوشته می‌شوند. این کد زمانی ابزار مفیدی محسوب می‌شوند که بخواهید یک صفحه با ظاهری کاملاً منحصربه‌فرد و متفاوت از سایر صفحات سایت، ایجاد کنید. کد CSS داخلی کدی به شکل زیر است:

<style>

Body  {  background-color:thistle;  }

P  {  font-size:20px;  color:mediumblue;  }

</style>

</head>

کد بالا همان نسخه تغییریافته کد مربوط به پاراگراف با فونت ۲۰ با متن قرمز است (البته در صورت استفاده از این کد کل پاراگراف‌های صفحات یک وب‌سایت با رنگ قرمز و فونت ۲۰ نمایش داده می‌شوند) که درصورت استفاده از آن پاراگراف‌های یک صفحه از وب‌سایت با رنگ آبی میانه نمایش داده می‌شوند.

کدهای در خط CSS بخشی از کدهای این زبان نشانه‌گذاری هستند که مستقیماً در داخل کد HTML نوشته می‌شوند و تنها برای یک ایجاد یک عنصر قابل‌استفاده هستند. در ایجاد این‌کدها از فایل "css." استفاده نمی‌شود. کد زیر نمونه‌ای از کد CSS داخلی است:

<h1  style=”font-size:40px;color:violet;”>Check out this headline!</h1>

درصورت استفاده از این کد، یک تیتر خاص با رنگ بنفش و فونت ۴۰ در یک صفحه وب ظاهر می‌شود.

درکل استفاده از استایل شیت‌های خارجی، مؤثرترین روش برای پیاده‌سازی CSS در یک وب‌سایت است. درصورت بهره‌مندی از این شیت‌ها می‌توانید تنها با استفاده از یک فایل، تمام مشخصات ظاهری مورد‌نظر خود را در وب‌سایت اعمال کنید. اما در مقابل، استایل شیت‌های داخلی و کدهای در خط می‌توانند به‌صورت مورد به مورد بر‌اساس تمایل افراد برای تغییر در ظاهر برخی از بخش‌های وب‌سایتشان، مورد استفاده قرار گیرند.

بنابراین می‌توانیم بگوییم HTML مثل فونداسیون، چهارچوب‌ها، دیوارها و تیرآهن‌هایی هستند که پایه و اساس وب‌سایت شما را تشکیل می‌دهند و CSS مانند رنگ، دیوارها، شکل پنجره‌ها و چشم‌انداز مقابل خانه شما هستند. قطعاً برای طراحی و ساخت یک ساختمان، ابتدا باید فونداسیون مناسبی برای آن طراحی و ایجاد و سپس طراحی ظاهر و دکوراسیون آن را آغاز کنید.

یادگیری CSS

یادگیری CSS به‌دلیل بالابودن سطح فنی این‌ زبان چندان ساده نیست و به‌دلیل اینکه به‌عنوان یک زبان نشانه‌گذاری جامع و کامل برای ایجاد وب‌سایت و صفحات وب، اپلیکیشن‌های وب و اپلیکیشن‌های دارای رابط کاربری طراحی شده است، زبان پیچیده‌ای محسوب می‌شود.

برای دست‌یافتن به میزان خوبی از تسلط در CSS باید هفت یا هشت ماه وقت صرف کنید تا بتوانید برنامه‌نویس CSS ماهری شوید. البته اصول پایه و سینتکس این زبان ساده است و چنانچه از قبل با HTML آشنا باشید، می‌توانید تنها پس از یک روز آموزش‌دیدن، ایجاد استایل برای صفحات وب در سطح ابتدایی و مقدماتی را آغاز کنید.

مهم‌ترین کاربردهای CSS

مهم‌ترین کاربردهای CSS در طراحی و ایجاد وب‌سایت به شرح زیر هستند:

کنترل افکت‌ها و انیمیشن‌های فلش

CSS می‌تواند برای قراردادن و مدیریت فلش در وب‌سایت‌ها استفاده شود. توسعه‌دهندگان می‌توانند با به‌کارگیری فایل‌های فلش، استایل شیت‌ها و فریمورک‌ها در CSS، مواردی مثل ایجاد انیمیشن، ساخت فیلم و به‌روزرسانی افکت‌ها در صفحات وب را به‌راحتی انجام دهند.

مدیریت قالب‌های وب پویا

قالب‌های پویا که بر پایه HTML ایجاد می‌شوند، نسخه کپی‌شده صفحات وب دربردارنده عناصر و تنظیمات مختلف مانند استایل‌ها، طرح‌بندی صفحات، عناصر گرافیکی و متن هستند. استفاده از فریمورک‌ها و افزونه‌های CSS ایجاد قالب‌های پویا را امکان‌پذیر می‌کنند. توسعه‌دهندگان وب می‌توانند با بهره‌مندی از این قالب‌ها، عناصر پویای صفحات وب را اضافه، ویرایش و مدیریت کنند تا ایجاد استایل برای صفحات وب راحت‌تر شود.

ایجاد فروشگاه‌های آنلاین

یکی از کاربردهای اصلی CSS، طراحی فروشگاه‌های آنلاین از صفر با استفاده از آن است. طراحی انواع مختلف فروشگاه‌های آنلاین با استفاده از این‌زبان نشانه‌گذاری امکان‌پذیر است؛ از فروشگاه‌های آنلاین کوچک گرفته تا فروشگاه‌های بسیار بزرگ و گسترده. امروزه در تمام سایت‌های فروشگاه‌های آنلاین از فایل‌های CSS برای افزایش جذابیت بصری و ارتقای تجربه کاربری استفاده می‌شود.

ایجاد وب‌سایت برای شبکه‌های اجتماعی

فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد وب‌سایت‌های پویا که در هر دو دسته از مرورگرهای طراحی‌شده برای پلتفرم دسکتاپ و موبایل، ظاهری عالی دارند، از CSS استفاده می‌کنند. کاربردهای اصلی CSS در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی شامل سفارشی‌سازی رابط کاربری و ایجاد تغییرات در طراحی از منظر کاربر نهایی می‌شود.

مدیریت فایل تصویر

آلبوم تصاویر

قابلیت‌های ادغام‌شده در فریمورک‌های CSS نه‌تنها ایجاد شکل و فرمت، ویرایش و به‌روزرسانی فرمت‌های مختلف عکس را امکان‌پذیر می‌کنند، بلکه امکان کراپ‌کردن عکس و ایجاد واترمارک و تامنیل‌ها را نیز فراهم می‌کنند. ایجاد استایل، ویرایش و به‌روزرسانی تنوع گسترده‌ای از فرمت‌های عکس مثل PNG و GIF و JPEG، قبل از پیدایش زبان نشانه‌گذاری CSS در حوزه توسعه وب، کار دشواری بود.

در‌ضمن این زبان می‌تواند برای ایجاد آلبومی از تصاویر، ایجاد چیدمانی از تصاویر با جذابیت بصری بالا و همچنین عناصر گرافیکی سه‌بعدی جذاب نیز استفاده شود.

ایجاد گرافیک سه بعدی با CSS
ایجاد گرافیک سه‌بعدی با CSS

تسهیل دسترسی

CSS ارائه صفحات وب را به‌گونه‌ای که در مرورگرهای مختلف (مثل مرورگرهای پشتیبان‌کننده از قابلیت جستجوی صوتی) در دستگاه‌های مختلف (مثل دستگاه‌های دستیار دیجیتال شخصی)، بدون مشکل و با ظاهری زیبا نمایش داده شوند، امکان‌پذیر کرده است.

مدیریت وب‌سایت

CSS می‌تواند در زمینه افزایش سرعت فرایندهای مرتبط با نگهداری سایت‌ها و آسان‌تر‌کردن این‌فرایندها به اعضای گروه‌های مسئول این‌کار کمک زیادی کند. وب‌سایت‌هایی که با استفاده از فایل‌های CSS نگهداری می‌شوند، بهتر واکنش نشان می‌دهند و منعطف‌تر هستند. در‌ضمن عملکرد کلی آن‌ها در مقایسه با سایر سایت‌ها بهتر است و کاربران در هنگام کار با چنین سایت‌هایی احساس بهتری دارند.

پشتیبانی از بخش سمت سایت سرور (Server side) و سمت کاربر نهایی (ٍٍ End user side) یا کلاینت (کلاینت)

یکی از کاربردهای اصلی CSS پشتیبانی از این دو بخش سایت یا به عبارت دیگر بخش بک‌-اند (Back End) و بخش فرانت اند (Front End) به‌منظور ایجاد استایل برای رابط کاربری است. بهره‌مندی از قابلیت‌های CSS در این دو بخش، به ارائه بهتر وب‌سایت کمک شایانی می‌کند.

مزایا و معایب CSS

در این بخش مزایا و معایب این زبان نشانه‌گذاری را به‌صورت مختصر بیان می‌کنیم.

مزایا:

  • بارگذاری سریع‌تر صفحات وب: هرچقدر کدهای یک صفحه وب بیشتر باشد، آن صفحه دیرتر بارگذاری می‌شود. CSS توسعه وب با کدهای کمتر را امکان‌پذیر می‌کند و توسعه‌دهندگان با بهره‌مندی از این زبان می‌توانند تنظیمات لازم برای تمام عناصر HTML را تنها با استفاده از یک قانون CSS به‌راحتی اعمال کنند.
  • ایجاد تجربه کاربری بهتر:CSS نه‌تنها به افزایش جذابیت بصری صفحات کمک می‌کند، بلکه توسعه‌دهندگان با استفاده از آن می‌توانند شکل و فرمت صفحات را به‌صورت کاربرپسند طراحی کنند. طبیعتاً زمانی که متون، تصاویر و دکمه‌ها به‌خوبی سازمان‌دهی شده باشند و چیدمان خوبی داشته باشند، تجربه کاربری صفحه وب بهبود پیدا می‌کند.
  • تسریع توسعه: توسعه‌دهندگان وب می‌توانند با استفاده از یک سری کدهای ساده CSS، قوانین مربوط به ایجاد شکل و فرمت خاصی از صفحات وب را بنویسند و این قوانین را برای چند صفحه وب پیاده‌سازی کنند. در‌ضمن توسعه‌دهندگان می‌توانند با کپی‌کردن استایل شیت‌های CSS در چند صفحه وب، روند توسعه وب را سریع‌تر کنند.
  • ساده‌سازی تغییرات مرتبط با طرح‌بندی: اعمال تغییرات برای یک سری از صفحات وب خاص با CSS به‌راحتی امکان‌پذیر است. با استفاده از این زبان دیگر نیازی به رفع مشکلات هر یک از صفحات وب به‌صورت جداگانه نیست و با ویرایش یک استایل شیت می‌توان تغییرات مورد نظر را در تمام صفحات وب به‌صورت خودکار پیاده‌سازی کرد.
  • سازگارکردن صفحات وب با دستگاه‌های مختلف: در دنیای دیجیتالی امروز بهینه‌سازی مناسب صفحات وب برای بارگذاری بدون مشکل در مرورگرهای دستگاه‌های مختلف، یعنی کامپیوترها، تبلت‌ها، گوشی‌های و تلویزیون‌های هوشمند، اهمیت زیادی دارد.

با استفاده از سی اس اس می‌توان صفحات وب را به‌گونه‌ای طراحی و ایجاد کرد که در دستگاه‌های مختلف بدون مشکل واکنش نشان دهند، مراجعه به بخش‌های مختلف آن‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر باشد و صفحات به‌صورت کامل نمایش داده شوند.

معایب:

  • نامناسب بودن برای تازه‌کاران به‌دلیل برخورداری این زبان از سطوح مختلف مثل CSS 2 و CSS 3 و...
  • امنیت نه‌چندان بالا
  • لزوم آزمایش‌کردن کدهای CSS برای مرورگرهای مختلف به‌منظور کسب اطمینان از سازگاربودن آن‌ها با مرورگرهای مختلف. ضرورت انجام این کار، فرایند توسعه وب با CSS را طولانی می‌کند.

مهارت‌های موردنیاز برای ماهرشدن در CSS

چنانچه در زمینه CSS موفق به کسب مهارت‌های پیشرفته لازم شوید، در حوزه ایجاد و طراحی وب نیز به موفقیت‌های خوبی دست خواهید یافت؛ اما برای ماهرشدن در کد نویسی CSS، نیازمند مسلط‌شدن به یک سری مهارت‌های پیش‌نیاز هستید که به شرح زیر هستند:

  • توانایی ردیابی و مدیریت تغییرات مرتبط با کدهای نرم‌افزاری (حوزه سورس کنترل)
  • آشنایی با سیستم‌عامل یونیکس
  • آشنایی با زبان‌های CSS3 و HTML و HTML5 و XHTML
  • کسب مهارت در استانداردهای مرتبط با ائتلاف وب جهان‌گستر (World Wide Web Consortium)
  • مسلط‌شدن به فتوشاپ
  • توانایی آزمایش کدها در پلتفرم‌های مختلف
  • آشنایی با حوزه توسعه وب CSS محور

فرصت‌های شغلی برای برنامه‌نویسان CSS حرفه‌ای

فرصت‌های شغلی برای برنامه‌نویسان CSS

درصورت حرفه‌ای‌شدن در حوزه سی اس اس، شانستان برای استخدام‌شدن در فرصت‌های شغلی پردرآمد زیر بیشتر می‌شود:

  • توسعه فرانت اند
  • مهندسی نرم‌افزار
  • توسعه فول استک (توسعه فرانت اند و بک‌-اند در کنار یکدیگر)
  • توسعه‌دهنده نرم‌افزار
  • توسعه‌دهنده پی اچ پی

لازم به ذکر است متوسط درآمد سالانه برنامه‌نویسی سی اس اس در آمریکا (میزان اعلام‌شده در نوامبر ۲۰۲۲) معادل ۹۳،۴۶۹ دلار است (عدد ۶۴،۹۷۰ دلار نیز بیان شده). در کل درآمد سالانه برنامه‌نویسان CSS و HTML بین ۳۴،۷۷۰ تا۱۱۶،۶۲۰ دلار است.

بهترین نرم‌افزارها برای CSS

ویرایشگر کد CSS
ویرایشگر کد CSS

بهترین نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی یا به عبارت دیگر نرم‌افزارهای ویرایش کد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کدهای CSS را ویرایش و برنامه‌نویسی را سریع‌تر، راحت‌تر و کم‌خطاتر کنید، به شرح زیر هستند:

  • Sublime Text
  • Notepad++
  • Atom
  • Stylizer
  • Espresso
  • Brackets

سؤالات متداول در مورد CSS

زبان CSS چیست؟

CSS یک زبان نشانه‌گذاری برای طراحی ظاهر بخش‌های مختلف صفحات وب و افزایش جذابیت بصری آن‌هاست.

زیان CSS چه کاربردهایی دارد؟

ایجاد استایل برای عناصر HTML صفحات وب، ایجاد جلوه‌های بصری ثابت و متحرک زیبا، ایجاد قالب پویا برای وب‌سایت‌ها و مدیریت فایل‌های تصویر، از مهم‌ترین کاربردهای CSS هستند.

مشاغل پردرآمد برای برنامه‌نویسان حرفه‌ای CSS چه مشاغلی هستند؟

طراحی و ایجاد وب‌سایت و نرم‌افزار و مهندسی نرم‌افزار، شغل‌های با پرستیژ و پردرآمدی هستند که می‌توانید با مسلط‌شدن بر برنامه‌نویسی CSS، در آن‌ها استخدام شوید و درآمد خوبی کسب کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی