ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ورزش شدید
علمی

محققان: 6 دقیقه ورزش شدید روزانه می‌تواند به حفظ سلامت مغز کمک کند

دانشمندان در پژوهش جدیدی دریافته‌اند که با فقط 6 دقیقه ورزش شدید روزانه می‌توان به حفظ قابلیت‌های مغز کمک کرد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۳ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

اگر روزانه به مدت شش دقیقه ورزش هوازی شدید انجام دهید، احتمالاً می‌توانید تا حد خوبی سلامت مغز خود را در دوران پیری حفظ کنید. مطالعه‌ای تازه دریافته است که این ورزش‌های شدید می‌توانند سطح پروتئینی را در مغز افزایش دهند که قادر به بهبود سلامت قابلیت‌های شناختی است.

محققان در پژوهشی جدید تمرکز خود را روی پروتئینی موسوم به BDNF گذاشتند که مولکولی حیاتی برای رشد، عملکرد و بقای سلول‌های مغزی است. هدف دانشمندان کشف تأثیرات روزه‌داری و ورزش بر تولید BDNF بود. آن‌ها درنهایت فهمیدند که یک ورزش کوتاه اما شدید می‌تواند به افزایش جریان این پروتئین در مغز کمک کند.

دانشمندان برای انجام این کار از چند داوطلب سالم دعوت کردند تا به آزمایشگاه بروند و سطح واکنش BDNF در آن‌ها از طریق چهار فعالیت مختلف بررسی شود. این چهار فعالیت شامل 20 ساعت روزه‌داری، رکاب‌زدن ملایم به مدت 90 دقیقه، رکاب‌زدن شدید به مدت 6 دقیقه و ترکیبی از روزه‌داری و ورزش ملایم بود.

ورزش شدید کوتاه بهترین اثر را روی مغز دارد

پایان آزمایش در کسانی که ورزش کوتاه شدید انجام داده بودند، بیشترین سطح افزایش BDNF مشاهده شد. محققان در مقاله‌ای که در مجله Journal of Physiology منتشر شده است، نوشته‌اند: «شش دقیقه رکاب‌زدن سریع تمام معیارهای BDNF را 4 تا 5 برابر بیشتر از رکاب‌زدن طولانی اما ملایم افزایش داد. ورزش شدید در مقایسه با یک روز روزه‌داری با یا بدون ورزش ملایم روش بسیار مؤثرتری برای افزایش BDNF در مغز است.»

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که تمرکز این مطالعه به‌طور خاص روی سطح این پروتئین بوده، بنابراین هنوز نمی‌توان با قاطعیت نتیجه‌گیری کرد که این روش ورزش‌کردن می‌تواند چه تأثیری در جلوگیری از زوال عقل یا سایر بیماری‌های مغزی داشته باشد.

محققان می‌خواهند در آینده به‌سراغ بررسی تأثیر روزه‌داری در مدت‌زمان‌های طولانی‌تر، مثلاً برای حداکثر سه روز بروند تا ببینند این کار چه تأثیری بر BDNF خواهد داشت. آن‌ها مدعی‌اند که روزه‌داری و ورزش تاکنون به‌ندرت در مطالعات علمی بررسی شده‌اند و می‌توان از ترکیب آن‌ها برای بهبود تولید پروتئین BDNF در مغز استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad Sadegh Manafi
    Mohammad Sadegh Manafi | ۲۴ دی ۱۴۰۱

    ورزش زیاد ضرر داره

مطالب پیشنهادی