ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

نهادهای صنفی برای حل مشکل اینترنت دبیرخانه مشترک تشکیل می‌دهند: پیگیری حقوقی یک بحران

قرار است با اتحاد نهادهای صنفی و تشکل‌ها، حل مشکل اینترنت به طور جدی‌تری از مسئولان امر پیگیری شود.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۸

نمایندگان نصر و اتاق تهران طی نشست مشترکی تصمیم به تشکیل دبیرخانه مشترکی با تمامی تشکل‌های همسو برای حل بحران اینترنت گرفتند. رئیس نصر تهران با تأکید بر دستیابی به اینترنت آزاد برای همه، گفت اینترنت طبقاتی را قبول ندارد، اما اگر کسب‌وکاری چنین درخواستی بدهد، پیگیری‌های لازم برای اجرای آن را انجام می‌دهند.

بیش از چهار ماه از فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت می‌گذرد و با وجود مخالفت‌های نهادهای صنفی مختلف، در همچنان بر یک پاشنه می‌چرخد. حال قرار است با اتحاد نهادهای صنفی و تشکل‌ها، حل مشکل اینترنت به طور جدی‌تری از مسئولان امر پیگیری شود.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، نشست مشترکی میان این سازمان نظام و کمیسیون اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این نشست رؤسای تشکل‌های همسو و نمایندگان کسب‌وکارها درباره اقدامات قابل انجام در مورد محدودیت‌های اینترنتی همفکری کردند.

نتیجه این همفکری نیز به تشکیل دبیرخانه مشترکی با تمامی تشکل‌های همسو ختم شد. هدف از تشکیل چنین دبیرخانه‌ای، ادامه پیگیری‌ها و مکاتبات با نهادهای دولتی در جهت حل بحران اینترنت عنوان و توافق شده است با نظارت این دبیرخانه و همراهی نمایندگان همسو با بخش خصوصی در مجلس، اقدامات رسانه‌ای و حقوقی در این زمینه تقویت شود.

«اینترنت طبقاتی را قبول نداریم، اما برای کسب‌وکارها پیگیری می‌کنیم»

«حسین اسلامی»، رئیس هیئت مدیره نصر تهران با تاکید بر درخواست ایستادگی برای دستیابی به اینترنت آزاد گفت: «منظور از اینترنت آزاد، بازگشت به شهریور ماه سال جاری است و تاکنون این دو موضوع مورد اجماع اهالی صنف فناوری اطلاعات بوده است.»

او با تکرار سخنان گذشته خود که اینترنت طبقاتی را قبول ندارند، اظهار داشت: «در این مدت هر کمکی که از دست ما برمی‌آمده برای کسب و کارها انجام داده‌ایم. مثلا اگر کسب و کاری نامه درخواست داده تا IP مرتبط با فعالیت‌های شرکتش باز شود، پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم، اما به این معنی نیست که اینترنت یا وی‌پی‌ان طبقاتی را قبول داشته باشیم.»

اسلامی نصر تهران

اسلامی با اشاره به مکاتبات و پیگیری‌های انجام شده با وزرا و مقامات مختلف گفت: «به نظر می‌رسد اکنون هیچ کس حتی خود مسئولان دولتی از وضع موجود اینترنت دفاع نمی‌کنند. در عین حال کسی هم مسئولیت این موضوع را عهده‌دار نمی‌شود و خود را تصمیم‌گیر نمی‌داند.»

او همچنین به احتمال اجرای حکم حبس مدیرعامل پلتفرم دیوار اشاره کرد و گفت: «در هر مجموعه‌ اگر تخلفی صورت بگیرد مدیرانش باید پاسخگو باشند، اما رفتن به زندان خط قرمز ماست. اگر یک بار برای کسی این اتفاق بیفتد تکرارپذیر خواهد شد. بنابراین چنین احکامی برای ما قابل پذیرش نیست.»

«حسین ریاضی»، رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، قطع ارتباطات بین‌الملل را ضربه به حیثیت ایران دانست و گفت:

«هدف از ایجاد شبکه‌های اجتماعی تسهیل ارتباطات بین‌المللی بوده است و این ارتباطات جهانی است که به توسعه کسب‌وکارها کمک می‌کند. اثر فیلترینگ اینستاگرام و اتس‌اپ بر کسب‌وکارهای کوچک و خانگی در نقاط دورافتاده بسیار قابل توجه است. ما اینترنت بدون فیلتر برای برخی از اشخاص را نمی‌پذیریم و خواستار توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال برای عموم مردم هستیم.»

ارائه راهکارهایی برای رهایی از بحران اینترنت

«شهاب جوانمردی»، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با اشاره به عدم ارتباط بخش خصوصی با مکانیسم‌های تصمیم‌گیر در مورد اینترنت گفت: «ما با نهادهایی که آمادگی گفت‌وگو داشته باشند روبه‌رو نیستیم و چون به اینترنت با نگاه امنیتی مواجه‌ایم، ارگان‌های دولتی تمایلی برای ورود به این موضوع ندارند. در حالیکه ما معتقدیم حوزه آی‌سی‌تی به قدری بالغ است که می‌تواند خودتنظیم‌گر باشد.»

عضو اتاق تهران

وی در ادامه راهکارهایی برای برون رفت از این بحران بر شمرد و گفت: «باید در این زمینه به صورت ممتد اطلاع‌رسانی کنیم و یادآور شویم که خروج سرمایه انسانی و از بین رفتن اشتغال، علاوه بر آفت‌های اقتصادی آسیب‌های امنیتی برای کشور خواهد داشت. همچنین با محدودیت‌های اینترنتی حقوقی از تمامی شهروندان و کسب‌وکارها ضایع می‌شود. بنابراین باید از نظر حقوقی این موضوع را پیگیری کنیم و این مسئله وظیفه ما به عنوان نمایندگان صنف است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی