ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

طراحی فرایند سالم‌سازی محتوا در پیام‌رسان‌های بومی تبیین شد

سالم‌سازی محتوا در پیام‌رسان‌های بومی به عنوان یک اولویت از سوی مرکز ملی فضای مجازی مطرح شده است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۶

جلسه کارگروه فرهنگی و اجتماعی پیام‌رسان‌های اجتماعی با موضوع سالم‌سازی محتوا در پلتفرم‌های داخلی برگزار شد. در این جلسه طراحی فرایند سالم‌سازی محتوا نیز تبیین شد.

آنطور که پیداست بحث سالم‌سازی محتوای فضای مجازی یکی از اولویت‌های اصلی مسئولان تصمیم‌گیر در کشور است. حال به نظر می‌رسد آنها خواستار در اولویت قرار گرفتن این موضوع از سوی پیام‌رسان‌های داخلی هستند.

صبح امروز 5 بهمن ماه، جلسه کارگروه فرهنگی و اجتماعی پیام‌رسان‌های اجتماعی در مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد. موضوع این جلسه، سالم‌سازی محتوا در پلتفرم‌های داخلی بود. در این نشست تخصصی که با حضور نمایندگان پیام‌رسان‌ها و سازمان‌های مرتبط برگزار شد، چالش‌ها و مشکلات پیش روی سکوهای داخلی در سالم سازی محتوا مورد بحث قرار گرفت.

همچنین طی ارائه‌ای، اهم قوانین، اسناد بالادستی، شاخص‌های نظارت و نیز طراحی فرایند سالم‌سازی محتوا در شبکه‌های اجتماعی بومی تبیین شد. در ادامه جلسه، نمایندگان سازمان‌ها و پیام‌رسان‌ها راهکارها و نقطه نظرهای خود را درخصوص سالم سازی محتوای شبکه‌های اجتماعی داخلی و ارتقاء آن ارائه کردند.

گفتنی است بحث سالم‌سازی فضای مجازی به مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور با موضوع «توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن» باز می‌گردد. بر این اساس بایستی از نشر محتوا و خدمات مضر و ناسالم و ناایمن از سوی پلتفرم‌های داخلی ممانعت به عمل آید.

رئیس ساترا نیز طی سخنانی اعلام کرد سالم‌سازی فضای مجازی خواست مسئولان و مردم از نهادهای اجرایی است. 28 تیر امسال، «سعید مقیسه»، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در این باره گفت:

«با توجه به مأموریت ساترا در حوزه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر، ساترا به دنبال نظارت بر سلامت محتوایی صوت‌و تصویر فراگیر است. بسیاری از علاقه‌مندان و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر انتقادات جدی نسبت به وضعیت رها شده فضای مجازی داشته‌اند و این مطالبه را از ساترا دارند که برای سالم‌سازی محتوایی صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی اقدام کند.»

با توجه به اینکه سالم‌سازی فضای مجازی مصداق بارزی ندارد، شاید در نهایت موجب به اعمال نظرهای سلیقه‌ای از سوی پلتفرم‌های داخلی شود. نمونه آن بستن کانال «مهدی نصیری» در پیام‌رسان ایتا است. دیجیاتو این دغدغه را پیش‌تر با مسئولان وزارت ارتباطات مطرح کرده، اما پاسخی در این باره دریافت نکرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • realtime
    realtime | ۶ بهمن ۱۴۰۱

    از اینم بیشتر میخواین سانسور کنید؟

  • ali06da
    ali06da | ۵ بهمن ۱۴۰۱

    احیانا منظورتون سانسور محتوا نیست؟

مطالب پیشنهادی