ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

نوآوری در صنعت تبلیغات دیجیتال ایران همگام با دنیا: همکاری باما و کرمان موتور کلید خورد

تصویر محصول جدید کرمان موتور در صفحه اول باما نقش بسته تا مدل جدیدی از بازاریابی دیجیتال در ایران رقم بخورد.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۴

شرکت کرمان موتور طی اقدامی نوآورانه در ایران اما روبه‌رشد در دنیا، وارد همکاری با پلتفرم خودرویی «باما» شده است. طی این همکاری، تصویر KMC T8 محصول جدید کرمان موتور در صفحه اول باما نقش بسته است. شاید در نگاه اول این یک آگهی ساده به‌نظر برسد، اما واقعیت اینجاست که مدل جدیدی از بازاریابی دیجیتال در ایران شکل گرفته است.

بازاریابی و تبلیغات از زمان‌های بسیار قدیم رواج داشته و در هر عصر و زمانی، متناسب با شرایط روز تغییر کرده است. تکنولوژی نیز نقش مؤثری در این حوزه ایفا کرده؛ تبلیغات چاپی، تلفنی و اکنون اینترنتی و آنلاین به‌خوبی نقش فناوری را در این صنعت نشان می‌دهند.

فراگیری اینترنت در دنیا موجب شده است تا سهم تبلیغات آنلاین از این صنعت به بیشترین حد خود برسد. براساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی استاتیستا، بیش از 5.3 میلیارد نفر در سراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند. این رقم نسبت به سال 2018، حدود 6 درصد و نسبت به 2015، چندین درصد رشد داشته است. شبکه‌های اجتماعی نیز در این سال‌ها، کاربران زیادی را به خود جذب کرده و تبدیل به یکی از کانال‌های بازاریابی و تبلیغات شده‌اند.

در سال ۲۰۲۲ نزدیک به 60 درصد ‌بودجه تبلیغاتی جهان در رسانه‌های دیجیتال هزینه شد. Digital Display Advertising (تبلیغ ترکیبی از متن، عکس و URL) نیز تقریباً سهمی 9‌درصدی را از دیجیتال مارکتینگ در سال گذشته داشته است. آمارهای دیگری مربوط به سال 2020 نیز نشان می‌دهند که سهم تبلیغات محیطی در چین حدود 8.5 درصد بوده و این رقم برای تبلیغات آنلاین چیزی در حدود 68 درصد است.

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال خود از چند کانال مختلف انجام می‌پذیرد و متخصصان تبلیغات و ارتباطات باور دارند در سال 2023 بایستی به سراغ رسانه‌های جدید رفت. «استیون پولسینلا» یک متخصص بازاریابی و کارآفرین سریالی است که اعتقاد دارد در سال جدید میلادی بایستی رسانه‌های آنلاینی را که ممکن است تاکنون نادیده گرفته شده باشند، برای تبلیغات مدنظر قرار داد.

پلتفرم‌هایی که به‌صورت تخصصی در زمینه خریدوفروش کالایی خاص فعالیت می‌کنند، یکی از همین رسانه‌های آنلاینی است که می‌توان به آن‌ها توجه بیشتری داشت. به‌طور مثال، پلتفرم‌های خریدوفروش آنلاین خودرو طی سال‌های اخیر به‌خوبی طرفدارانی برای خود دست‌وپا کرده‌اند. جامعه هدف این پلتفرم‌ها، متقاضیان خرید خودرو است؛ پس با تبلیغ یک خودروی جدید می‌توان اثربخشی قابل‌توجهی را در نرخ تبدیل مشاهده‌کننده تبلیغ به خریدار تجربه کرد.

درحال‌حاضر پلتفرم‌های آنلاین مطرح و فعال در حوزه خودرو همچون AutoTrader آمریکا، گروه AutoTrader بریتانیا، Cars Direct ،mobile.de و Kelley Blue Book از این ظرفیت بالقوه مخاطبین خود بهره برده‌اند و با شرکت‌های خودروسازی مختلف همکاری می‌کنند.

AutoTrader آمریکا

این پلتفرم آمریکایی در زمینه خریدوفروش آنلاین خودروهای جدید و کارکرده فعالیت می‌کند. بیش از 3 میلیون خودرو در این پلتفرم آگهی شده‌اند که به کاربران کمک می‌کند تا به‌راحتی خودروی جدید خود را بیابند.

پلتفرم AutoTrader آمریکا

پلتفرم AutoTrader با چنین ظرفیتی از کاربرانی که به‌دنبال خرید یا فروش خودرو هستند، درحال‌حاضر با شرکت لکسوس همکاری کرده و بنری از خودروی این برند را در صفحه اولش نمایش می‌دهد.

گروه Autotrader بریتانیا

این پلتفرم آنلاین، یکی از بازارهای بزرگ خودرو در بریتانیا است که سالانه بیش از 10 میلیون معامله خودرو از طریق آن صورت می‌گیرد.

یکی از اقدامات قابل‌توجه AutoTrader توجه به وسایل نقلیه الکتریکی است تا مقصد شماره یک خریداران این دست از خودروها باشد. آن‌ها با تبلیغات گسترده این نوع خودروها در صفحات خود و حتی قرعه‌کشی ماهانه یک دستگاه خودروی MG4 EV تلاش کرده‌اند تا آگاهی مخاطبین خود را نسبت به این خودروها افزایش دهند.

پلتفرم خودرویی

گزارش 6ماهه منتهی به 30 سپتامبر 2022 این پلتفرم نشان می‌دهد محتواهای تبلیغاتی این مجموعه برای خودروهای الکتریکی در این مدت بیش از یک میلیون بازدید را به‌همراه داشته است. همچنین قرعه‌کشی‌ها نیز بیش از 1.4 میلیون تعامل (Engagement) را برای این پلتفرم ایجاد کردند.

چنین آماری بیانگر فرصتی مهم برای شرکت MG است که توانسته محصول جدید خود را به تعداد قابل‌توجهی مشتری که قصد خرید خودرو دارند، بشناساند.

Cars Direct

پلتفرم آمریکایی Cars Direct نیز یکی دیگر از وب‌سایت‌های مطرح در حوزه خودرو است که با شرکت میتسوبیشی برای تبلیغات همکاری می‌کند. بنری از 2023 Mitsubishi Outlander در صفحه اول این پلتفرم نقش بسته است و کاربران با کلیک روی آن به صفحه مربوط به این خودرو منتقل می‌شوند.

خودرو

پلتفرم Cars Direct نزدیک به دو دهه است که در زمینه خریدوفروش آنلاین خودرو فعالیت می‌کند و تا‌به‌حال توسط مجله تایم به‌عنوان یکی از 50 بهترین وب‌سایت جهان انتخاب شده است.

mobile.de

این پلتفرم آلمانی خریدوفروش آنلاین خودرو نیز در طول سالیان اخیر، با شرکت‌های خودروسازی برای معرفی محصولات جدید آن‌ها همکاری داشته است. برای مدتی ون کلاسیک و برقی فولکس واگن در صفحه اول این پلتفرم قرار داشت و نقش بسزایی در آگاهی‌بخشی به مخاطبین mobile.de درباره محصول جدید این خودروساز آلمانی ایفا کرد.

فروش آنلاین خودرو

آن‌طور که در وب‌سایت mobile.de آمده است، آن‌هابیش از 7 میلیون کاربر موبایلی دارند و نیز بیش از 1.2 میلیون خودرو در این پلتفرم آگهی شده است.

 Kelley Blue Book

Kelley Blue Book یک شرکت تحقیقاتی و ارزیابی خودرو در کالیفرنیا، آمریکا است که هم توسط مصرف‌کنندگان و هم فعالین صنعت خودرو به رسمیت شناخته می‌شود. مخاطبان این وب‌سایت خریداران خودرو هستند که به آن‌ها قیمت و مشاوره خرید داده می‌شود؛ ازهمین‌رو گزینه ایده‌آلی برای بازاریابان خودرو یا تولیدکنندگان است.

تبلیغ خودرو

خودروسازی GMC نیز با این وب‌سایت همکاری کرده و تصویری از خودروی این شرکت در صفحه اولKelley Blue Book خودنمایی می‌کند.

حرکت ایران همگام با ترند جهانی تبلیغات

بررسی پلتفرم‌های مطرح در حوزه خودرو در دنیا نشان می‌دهد خودروسازها به سراغ مسیر جدیدی برای بازاریابی دیجیتال و تبلیغات رفته‌اند؛ کانالی که به‌نظر می‌رسد به‌خوبی جامعه هدف را نشانه گرفته است و اثربخشی تبلیغات را بیش از پیش می‌کند.

این ترند تبلیغاتی جهانی نیز به‌زودی در ایران فراگیر خواهد شد؛ اگرچه هم‌اکنون شاهد نمونه‌ای از اجرای آن هستیم.

شرکت کرمان موتور دست به اقدامی نوآورانه زده است و با پلتفرم خودرویی «باما» برای تبلیغ محصول جدید خود همکاری می‌کند. هم‌اکنون صفحه اول باما، که مشخصا در ماه میلیون‌ها بازدیدکننده دارد، در اختیار KMC T8 محصول کرمان خودرو است. این نوع تبلیغ محصول جدید کرمان موتور نسبت به سایر روش‌ها، اثرگذارتر به‌نظر می‌رسد؛ چرا که این محصول در معرض دید اصلی‌ترین مخاطبان کرمان موتور و جامعه هدف، یعنی خریداران خودرو قرار گرفته است.

 قرار دادن آگهی در محل درست و نمایش آن به جامعه هدف اصلی، دقیقاً همان تفاوت تبلیغات آنلاین و محیطی است. واقعیت اینجاست که شرکت‌هایی که تبلیغات خود را روی بیلبوردهای گران قیمت تهران می‌برند، هیچ آماری برای تجزیه و تحلیل میزان عملکرد هزینه‌ای که صرف کرده‌اند ندارند، به جز البته اثر نهایی روی فروش. 

همکاری باما و کرمان موتور

بد نیست بدانید که براساس گزارش سال 1400 باما، این پلتفرم در طول یک سال گذشته 31 میلیون بازدیدکننده یکتا داشته است. آن‌طور که پیداست، با شناسایی هرچه بیشتر و بهتر ظرفیت‌های موجود در فضای آنلاین، خودروسازها و حتی سایر برندها به سراغ پلتفرم‌های تخصصی مربوط به خود رفته‌اند تا بتوانند از این مشتریان بالقوه استفاده و آن‌ها را بالفعل کنند. 

اگرچه آخرین گزارش از صنعت تبلیغات ایران به سال 1399 باز می‌گردد که در آن تبلیغات تلویزیونی و رادیویی سهم بسیار بیشتری از تبلیغات دیجیتال داشتند، اما به‌تازگی مدیا آرشیو در گزارشی مدعی شده که آگهی‌های تلویزیونی در آذر 1401 به نسبت مهرماه حدود 42 درصد کاهش یافته است.

جدیدترین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم نشان می‌دهد تعداد مشترکین اینترنت سیار به بیش از 100 میلیون رسیده است، درحالی‌که این رقم تا همین چند سال پیش حدود 40 میلیون مشترک بود.

رشد 2.5برابری مشترکین اینترنت در کنار کاهش اقبال عمومی به تلویزیون و گره‌خوردن روزافزون زندگی مردم با اینترنت و پلتفرم‌ها، لزوم توجه به کانال‌های تبلیغاتی آنلاین را بیش از پیش به کسب‌وکارها، مدیران صنایع و برندها گوشزد می‌کند. این اتفاق می‌تواند برای هر کس که در این بازار زودتر دست‌به‌کار شود، یک برگ برنده باشد تا قبل از اشباع بازار، بتواند از تبلیغات دیجیتال و پتانسیل آن نهایت استفاده را ببرد. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی