ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

مدیرعامل «باهمتا»: مخالفت با اینترنت طبقاتی یک مسئولیت اجتماعی است

مدیرعامل باهمتا اینترنت طبقاتی را از عوامل رانت، فساد و تبعیض در جامعه می‌داند و درخواست آن را همراهی با گسترش این تبعیض توصیف می‌کند.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۰

«میلاد جهاندار»، مدیرعامل باهمتا، با بیان اینکه دسترسی آزاد به اینترنت جزو حقوق اصلی افراد یک جامعه است، گفت باهمتا اینترنت طبقاتی را موجب تبعیض، فساد و رانت می‌داند و حاضر به استفاده از خدمات سطح‌بندی دسترسی به اینترنت نیست. او باور دارد مخالفت با این طرح یک مسئولیت اجتماعی است و همه افراد و فعالین باید در این‌باره باهمدیگر یکصدا باشند.

جهاندار در گفت‌وگوی خود با دیجیاتو با بیان اینکه دسترسی به اینترنت جزو حقوق اصلی و اساسی افراد یک جامعه است و باید به‌شکل برابر در اختیار همه اقشار جامعه باشد، درخواست و ثبت‌نام برای دریافت اینترنت طبقاتی را یک انتخاب و تصمیم غیرمسئولانه دانست.

«باهمتا» که در حوزه خدمات پرداخت‌یاری فعال است، اخیرا در بیانیه‌ای با اعلام اینکه دسترسی به اینترنت یکی از حقوق اصلی در جامعه امروز است و همه در برخورداری از آن باید مساوی و برابر باشند، متنی را در راستای مخالفت مستقیم خود با اینترنت طبقاتی و اینترنت با سطوح دسترسی متفاوت به‌طور رسمی منتشر کرد که در آن به‌طور تمام‌قد با این موضوع مخالفت شده است.

مدیرعامل باهمتا با تأکید بر اینکه کسب‌وکارهای مبتنی بر اینترنت در راستای مسئولیت اجتماعی خود باید مخالفت خود با طرح اینترنت طبقاتی را اعلام کنند، به دیجیاتو گفت: «ازبین‌بردن تبعیض یکی از وظایفی است که بر دوش تک‌تک افراد جامعه است.»

جهاندار با یادآوری اینکه مخالفت با تبعیض را وظیفه خود و باهمتا می‌داند، اینترنت طبقاتی را از عوامل تبعیض‌آفرین توصیف کرد و گفت: «درحال‌حاضر دولت در تلاش برای ارائه اینترنت خاص به اقشار مختلف مثل شرکت‌های تکنولوژی، نمایندگان مجلس، اساتید دانشگاه و مواردی از این دست است.»

به گفته او، باهمتا قصد دارد هزینه عدم دریافت اینترنت طبقاتی را بپردازد، چون بر این باور است این روند منجر به افزایش فساد و توزیع رانت در جامعه خواهد شد.

جهاندار بر این باور است که اگر یک روز حق تحصیل، موتور محرک پیشرفت و توسعه جامعه بود، حالا دسترسی آزاد به اطلاعات این موتور محرک است؛ ازهمین‌رو، همه افراد باید دسترسی برابر به اطلاعات و اینترنت داشته باشند.

تعیین سطح دسترسی، تبعیض یا مدیریت؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگر موافقان اینترنت سطح‌بندی، در موارد مختلفی بر این موضوع تأکید کردند که افراد با توجه به شرایط شغلی، تحصیلی و آموزشی باید دسترسی متفاوتی به اینترنت داشته باشند. جهاندار در پاسخ به این پرسش که نظرش در رابطه با روند سطح‌بندی میزان دسترسی به اینترنت چیست، گفت:

«من با صحبت وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه افراد باید با سطح دسترسی مختلف از اینترنت استفاده کنند، مخالفم. این رویه شبیه به آن است که بگوییم افراد یک جامعه به رژیم‌های غذایی متفاوتی نیاز دارند. حالا برای ارائه رژیم‌های غذایی متفاوت، حاکمیت باید تعیین و تکلیف کند. این روند منجر به تبعیض می‌شود و نیاز هر کس را خود فرد باید تشخیص دهد.»

او با اشاره به محدودیت‌های ایجاد‌شده در میزان دسترسی افراد به اینترنت، گفت: «بعد از اجرای محدودیت‌ها، حالا شرایطی فراهم شده که افراد با مشاغل خاص از اینترنت تبعیض‌گونه استفاده و البته استقبال کنند. البته این انتخاب و تصمیم غیرمسئولانه است.»

مدیرعامل با همتا در توضیح چرایی غیرمسئولانه بودن چنین تصمیمی، گفت: «این انتخاب منجر به تشدید محدودیت دیگر اعضای جامعه خواهد شود. درحقیقت شیوه‌ای از زندگی و استفاده اینترنت انتخاب شده که در همراهی با جریان تبعیض است.»

جهاندار با بیان اینکه فراهم‌کردن امکانات برابر حمل‌ونقل و ایجاد زیرساخت‌های شهری برای مدیریت حمل‌ونقل، یکی از وظایف حاکمیت است، گفت: «حالا تصور اینکه دولت تعیین کند چه کسی با چه وسیله‌ای به محل کار خود برود و در سطح شهر جابه‌جا شود، یا خودرو را صرفاً برای برخی افراد با ویژگی‌های خاص فراهم کند، اجرای تبعیض در روند زندگی است.»

باهمتا: دسترسی به اینترنت باید آزاد و برابر باشد

باهمتا در بخشی از متن مخالفت خود نسبت به اینترنت طبقاتی، با تأکید بر اینکه دسترسی به اینترنت، یکی از حقوق اصلی در جامعه امروز است و همه در برخورداری از آن باید مساوی و برابر باشند، چنین نوشته است: «اینترنت در کشور نه‌تنها باید آزاد، که باید به‌صورت برابر و مساوی بین تمامی مردم، فارغ از جایگاه و نقش اجتماعی‌شان در دسترس باشد.»

براساس توضیحات کسب‌وکار مبتنی بر تکنولوژی «باهمتا»، اینترنت طبقاتی، فساد و آسیب‌های جدی را برای کل جامعه به‌همراه خواهد داشت که زیان آن متوجه همه مردم خواهد بود و ما در باهمتا مسئولیت و وظیفه خود می‌دانیم تا با اینترنت طبقاتی مخالفت کنیم. به همین جهت اعلام می‌کنیم مجموعه باهمتا هرگز برای استفاده از اینترنت طبقاتی اقدامی نخواهد کرد و در کنار مردم از اینترنتی که برای عموم جامعه در دسترس است، استفاده خواهد کرد.

این کسب‌وکار با اشاره به شرایط نامناسب در دسترسی به اینترنت به‌عنوان دلیل بزرگ‌ترین آسیب‌ها و خساراتی که در طول ۸ سال فعالیت با‌همتا با آن مواجه شده، چنین توضیح داده است: «در مقطع کنونی، با شرایطی که برای اینترنت بعد از شروع اعتراضات و با تصمیمات اشتباهِ مسئولین به‌وجود آمده، دیگر چیزی حتی از معنای اینتنرنت هم باقی نمانده است. برآیند این شرایط و عدم وجود امید به تغییر سیاست‌های مسئولین ما را به این جمع‌بندی رسانده که درحال‌حاضر فعالیت‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری بیشتر را در باهمتا متوقف کنیم.»

با همتا همچنین ابراز امیدواری کرده که در آینده نزدیک با تغییر در سیاست‌های پیش‌برنده جامعه که منطبق با اصول جوامع توسعه‌یافته و آزاد است، این کسب‌وکار نیز فعالیت‌های توسعه‌ای خود را در باهمتا برای ساختن جامعه‌ای بهتر از سر بگیرد.

مخالفت رسمی کسب‌وکارها با سطح‌بندی دسترسی به اینترنت کلید خورد

هرچند موافقان اینترنت طبقاتی یا سطح‌بندی‌شده آن را عاملی برای مدیریت پهنای باند، میزان دسترسی افراد براساس نیاز و مواردی از این دست می‌دانند، اما تا امروز جامعه‌شناسان، حقوق‌دانان و کسب‌وکارها به‌عنوان بخشی از اقشاری که اتفاقاً در سطح‌بندی تعریف‌شده به اینترنت آزادتری دسترسی دارند، مخالفت خود را با این روند اعلام کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mahzrb
    mahzrb | ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

    نویسنده محترم لطفا بفرمایید باهمتا دقیقا چیه که بیانیه اش باشه
    با همین دست فرمون که تحریریه دیجیاتو داره میره تا چند وقت دیگه اگه نه نه بزرگ صافکار سر کوچه مون یه جمله در مورد اینترنت بزنه سریع میاد تیترش می کنه

مطالب پیشنهادی