ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مایکروسافت بینگ
تکنولوژی

آیا بینگ جدید می‌تواند بازگشت بزرگ مایکروسافت در دنیای تکنولوژی باشد؟

مایکروسافت با دلگرمی به همکاری با سازنده هوش مصنوعی ChatGPT به آینده امیدوار است و به‌طور مستقیم محصولات گوگل را به چالش می‌کشد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

مایکروسافت در طول حیاتش مانند بسیاری از شرکت‌ها در برخی زمینه‌ها موفق و در بعضی از آن‌ها ناموفق بوده است، اما می‌توان با رویکرد و استراتژی درست، محصولات ناموفق را هم به موفقیت رساند. ظاهراً این دقیقاً همان کاری است که مایکروسافت برای موتور جستجویش یعنی بینگ در نظر گرفته است. اما آیا نسخه جدید بینگ که با جذاب‌ترین ترند این روزهای دنیای فناوری یعنی هوش مصنوعی همراه شده، می‌تواند یک بازگشت بزرگ برای ردموندی‌ها تلقی شود و گوگل، محبوب‌ترین موتور جستجوی دنیا را به چالش بکشد؟

از زمان عرضه عمومی چت‌بات ChatGPT پیدا بود که تحولات بزرگی قرار است در دنیای فناوری و احتمالاً سایر صنایع رقم بخورد. کاربران در چند ماه اخیر کارهای بیشتر و بیشتری را با این هوش مصنوعی خارق‌العاده انجام دادند و بخش بزرگی از مردم خیلی زود فهمیدند که این فناوری بیشتر از آن‌چه در گذشته تصور می‌شد، پیشرفت کرده است و احتمالاً می‌تواند بخش بزرگی از زندگی ما را تغییر بدهد.

موتورهای جستجو باید متحول شوند

یکی از کاربردهای مهم ChatGPT که البته کاربردی واضح برای یک چت‌بات است، پاسخگویی به سؤالات کاربران است. افراد حالا تقریباً همه سؤالات خود را این هوش مصنوعی می‌پرسند و حتی تمایل دارند که به جای مراجعه به موتورهای جستجو، اطلاعات خود را از این مدل زبانی بزرگ (LLM) بگیرند. این‌جا بود که زنگ خطر برای گوگل به‌صدا درآمد، چرا که چت‌بات ChatGPT می‌تواند پاسخ سؤالات کاربران را به‌شیوه‌ای انسانی‌تر از همه موتورهای جستجو به آن‌ها ارائه کند.

مایکروسافت که ظاهراً چند سالی است با شرکت OpenAI، سازنده ChatGPT همکاری دارد، خیلی زود شرایط را مناسب دید تا این هوش مصنوعی را در نسخه جدید موتور جستجوی بینگ پیاده‌سازی کند. این موتور جستجو در گذشته به‌طور کامل بازار را به گوگل باخته بود و سهم بسیار کوچکی از کاربران برای جستجوهای خود به آن مراجعه می‌کردند. اما پیاده‌سازی ChatGPT که ترند این روزهای دنیای فناوری است، می‌تواند همان شوکی باشد که بینگ را احیا خواهد کرد و به صحنه رقابت بازخواهد گرداند.

اگر بعید می‌دانید که چیزی بتواند جایگاه گوگل را به‌لرزه دربیاورد، باید بدانید که حتی خود این شرکت هم به هراس افتاده است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که غول موتورهای جستجو در واکنش به محبوبیت و پتانسیل‌های ChatGPT اعلام وضعیت قرمز کرده است و از بنیان‌گذاران خود خواسته تا برای ارزیابی شرایط و ارائه پاسخی مناسب دوباره وارد عمل شوند.

گوگل در مقابل مایکروسافت آرام نخواهد نشست

گوگل بهتر از هر شرکت دیگری می‌داند که اگر نتواند پاسخ مناسبی به قابلیت هیجان‌انگیز نسخه جدید بینگ بدهد، حداقل بخشی از مخاطبان خود را از دست خواهد داد. ازاین‌رو، اگرچه گوگل گفته بودند که به‌خاطر شهرت خود نمی‌خواهند در ورود به بازار چت‌بات‌های هوش مصنوعی شتاب‌زده عمل کند، اما به‌نظر می‌رسد که در نهایت مجبور شدند یک روز مانده به مراسم مایکروسافت، از هوش مصنوعی جدیدی به نام «بارد» (Bard) رونمایی کنند. این نرم‌افزار براساس فناوری LaMDA ساخته شده است.

گوگل می‌گوید بارد یک مدل هوش مصنوعی مکالمه‌محور است که می‌تواند به‌طور مستقیم پاسخ سؤالات مختلف کاربر را بدهد و در هفته‌های آینده به‌صورت عمومی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این مدل بدون شک پاسخی در برابر ChatGPT و البته پیاده‌سازی نسخه پیشرفته‌تر آن در موتور جستجوی بینگ است. اهالی ماونتین ویو می‌خواهند کاربران خود را از مراجعه به محصولات رقیب بی‌نیاز کنند، اما آیا در این کار موفق خواهند بود؟

همان‌طور که گفتیم بارد گوگل براساس فناوری LaMDA توسعه پیدا کرده است و اگر یادتان باشد این فناوری ماه‌ها پیش خودش جنجال‌آفرین شده بود. اواخر بهار 1401 بود که یکی از مهندسان گوگل مدعی شد هوش مصنوعی LaMDA به خودآگاهی رسیده است و به‌همین خاطر از این شرکت اخراج شد. بنابراین گوگل هم احتمالاً فناوری پیشرفته‌ای را در چنته دارد و به این راحتی‌ها رقابت را به بینگ واگذار نخواهد کرد.

همکاری با OpenAI برگ برنده مایکروسافت خواهد بود؟

بااین‌حال، مایکروسافت ظاهراً نسبت به همکاری خود با OpenAI بسیار امیدوار است. این شرکت دیشب نسخه پیشرفته‌تر ChatGPT موسوم به مدل GPT-3.5 را علاوه بر موتور جستجوی بینگ در مرورگر جدید اج پیاده‌سازی کرد تا از این نظر هم مرورگر کروم گوگل را تحت‌فشار قرار دهد. کاربران اج حالا می‌توانند براساس محتوای صفحات وب به‌طور مستقیم از سایدبار مرورگر به چت‌بات مایکروسافت دسترسی داشته باشند و از او بخواهند تا کارهای گوناگون را برایشان انجام دهد.

مایکروسافت در استفاده از هوش مصنوعی به همین دو محصول اکتفا نخواهد کرد. این شرکت اطمینان دارد که هوش مصنوعی در آینده نقش مهمی در رشد تمامیت شرکت آن‌ها خواهد داشت و طبق گزارش‌ها قرار است فناوری ChatGPT را در نرم‌افزارهایی مثل ورد، پاورپوینت و اوتلوک پیاده‌سازی کند. حالا اگر فرض کنیم که کاربران در یکی از این محصولات از هوش مصنوعی این شرکت رضایت داشته باشند، چرا نباید با استفاده از سایر محصولات این شرکت، تجربه خوشایند خود را تکرار کنند؟ آیا این دومینو می‌تواند موفقیتی را برای مایکروسافت رقم بزند که آرزوی رقباست؟

واقعیت این است که پیش‌بینی آینده کار دشواری است. رقابت مایکروسافت و گوگل در زمینه موتورهای جستجو، مرورگرها و هوش مصنوعی بدون شک رقابت جذابی خواهد بود و می‌تواند به پیشرفت هرچه بیشتر صنعت فناوری کمک کند. آن‌چه اکنون می‌توانیم با اطمینان از آن سخن بگوییم این است که هوش مصنوعی جزء جدایی‌ناپذیر تمام سناریوهای احتمالی برای آینده خواهد بود و شرکتی که بتواند به بهترین نحو از این فناوری استفاده کند، آینده درخشان‌تری خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی