ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قرص ضدبارداری مردان با اثر چندساعته، یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر شد

این قرص ضدبارداری که فعلاً روی موش‌ها آزمایش شده است، به‌مدت چند ساعت فعال می‌شود و بعد اثر خود را از دست می‌دهد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

دانشمندان می‌گویند قرص ضدبارداری جدیدی برای مردان ساخته‌اند که فعلاً روی موش‌ها و در آزمایشگاه روی اسپرم انسان آزمایش شده و نشان داده است که می‌تواند مانع از رسیدن اسپرم به تخمک شود. این دارو با اثر کوتاه‌مدت و بی‌عارضه یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای تولید دارویی با این رویکرد محسوب می‌شود.

آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام گرفته است، نشان می‌دهد که این قرص می‌تواند اسپرم‌ها را حداقل به‌مدت چند ساعت غیرفعال کند تا امکان رسیدن به تخمک را نداشته باشند. این قرص که البته پیش از ورود به مراحل فاز انسانی هنوز باید روی خرگوش‌ها امتحان شود، برخلاف قرص‌های ضدبارداری زنان از هورمون استفاده نمی‌کند.

دانشمندان می‌گویند قرص پیشگیری از بارداری مردان با رویکرد جدیدی ساخته شده است تا خللی در هورمون‌های مردانه ایجاد نکند و عوارض جانبی نداشته باشد. آن‌ها مدعی‌اند سوئیچ غیرفعال‌سازی قابلیت شنا در اسپرم‌ها در واقع یک پروتئین سیگنال‌دهنده سلولی موسوم به «آدنیلیل سیکلاز محلول» (sAC) است. مصرف این قرص به انسداد sAC منجر می‌شود.

مطالعات مقدماتی این قرص روی موش‌ها که با سرمایه‌گذاری مؤسسه ملی سلامت آمریکا انجام شده، نشان داده است که یک دوز از این دارو با نام TDI-11861 موجب ازکارافتادن اسپرم‌ها پیش، حین و پس از رابطه جنسی می‌شود.

قرص ضدبارداری مردان چقدر دوام دارد؟

اثر TDI-11861 حدود سه ساعت باقی می‌ماند و بررسی‌ها حاکی است که با گذشت 24 ساعت، دیگر هیچ اثری از این دارو در بدن دیده نمی‌شود و اسپرم‌های جدید دوباره می‌توانند به‌شکل عادی شنا کنند. اگر این روش روی انسان‌ها مؤثر ظاهر شود، افراد می‌توانند به‌طور روزانه برای مصرف قرص تصمیم‌گیری کنند و در صورت منصرف‌شدن به‌فاصله کوتاهی شاهد ازبین‌رفتن اثر آن باشند.

پروفسور «الن پیسی» از دانشگاه شفیلد که در این پروژه نقشی نداشته است، می‌گوید: «روشی که این‌جا استفاده شده است، یعنی ازکارانداختن آنزیمی کلیدی در اسپرم که برای حرکت آن ضروری است، ایده واقعاً جدیدی است. اگر نتایج آزمایش روی موش‌ها با همین میزان اثربخشی در انسان‌ها قابل تکرار باشد، این دارو می‌تواند همان روش ضدبارداری مهمی باشد که همه ما به‌دنبالش بوده‌ایم. آن‌ها چند آزمایش را در آزمایشگاه روی اسپرم انسان انجام داده‌اند و نتیجه دقیقاً یکسان بوده است. بنابراین فکر می‌کنم می‌توانیم به کارآزمایی‌های انسانی امیدوار باشیم.»

بااین‌حال، دانشمندان هشدار داده‌اند که قرص مذکور نمی‌تواند جلوی انتقال بیماری‌های جنسی را بگیرد. نتایج این پژوهش در مجله Nature Communications منتشر شده است. پیش‌تر گروه دیگری از محققان با روشی متفاوت به‌دنبال ساخت قرص ضدبارداری برای مردان بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mihan
    mihan | ۲۶ بهمن ۱۴۰۱

    این مزخرفات چیه تحویل مروم میدید
    ظاهرا دیجیاتو نیاز به سوت زنی داره

    • mikaiil jamshidi
      mikaiil jamshidi | ۲۷ بهمن ۱۴۰۱

      منظورتون از مزخرفات چیه؟ خبر معمولیه. مثل بقیه خبر ها. مشکلش چیه؟

مطالب پیشنهادی