ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قند
سلامت

مطالعه جدید: قند آزاد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد

افزایش مصرف قند‌های آزاد که به‌صورت طبیعی در عسل و آب‌میوه وجود دارند، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

نتایج یک مطالعه جدید انجام‌شده روی داده‌های بیوبانک بریتانیا نشان می‌دهند با افزایش مصرف قند‌های آزاد که به‌صورت طبیعی در عسل و آب‌میوه وجود دارند، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

اصطلاح «قندهای آزاد» به نوع گلوکز، فروکتوز و ساکاروز اضافه‌شده به برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها گفته می‌شود که به‌صورت طبیعی در عسل و آب‌میوه آزاد می‌شوند. هنگامی که از میوه‌ها، آب‌میوه تهیه می‌کنیم، قند از سلول‌های آن‌ها آزاد می‌شود که به آن قندهای آزاد می‌گویند. اکنون محققان می‌گویند این قندهای آزاد می‌‌توانند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند.

در نظر داشته باشید قند آزاد با قند طبیعی موجود در میوه‌های تازه، سبزیجات و عسل ارتباطی نداشته و هنوز هیچ مستند علمی مبنی بر ارتباط این نوع قندها با افزایش ابتلا به بیماری‌‌ها وجود ندارد.

قند آزاد و رابطه آن با افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی

محققان دانشگاه آکسفورد با هدف ارزیابی و بررسی ارتباط بین کربوهیدارت‌های غذایی و بروز بیماری‌های قلبی، داده‌های بیش از ۱۱۰ هزار نفر را از بیوبانک بریتانیا مورد بررسی قرار دادند. وضعیت این افراد به مدت بیش از ۹ سال مورد بررسی قرار گرفت.

داده‌ها نشان می‌دهند از بین ۱۱۰۴۹۷ نفری که در این فهرست وضعیت آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است، ۴۱۸۸ نفر دچار بیماری قلبی، ۳۱۳۸ نفر ترکیبی از بیماری قلبی و سکته و ۱۱۲۴ نفر دچار سکته شده‌اند.

نتایج مطالعه نشان می‌دهند دریافت کربوهیدرات ارتباط مستقیمی با افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ندارد، اما مصرف مواد قندی می‌تواند با این بیما‌ری‌ها مرتبط باشد. براساس داده‌های به‌دست‌آمده، هر پنج درصد دریافت اضافی قندهای آزاد منجر به افزایش هفت درصدی ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. علاوه‌براین، تیم مطالعاتی متوجه شد که چنین رویکردی منجر به افزایش 10‌درصدی سکته مغزی می‌شود.

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر نشان می‌دهند که مصرف پنج گرم فیبر اضافی در روز منجر به کاهش 4‌درصدی ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی