ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماهواره‌های مدار
تکنولوژی

چین احتمالاً وارد رقابت با استارلینک می‌شود؛ برنامه‌ای برای پرتاب 13 هزار ماهواره به مدار

ماهواره‌های چین می‌توانند تجهیزاتی برای انجام عملیات علیه ماهواره‌های استارلینک داشته باشند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

چین تا به امروز چندین‌بار نارضایتی‌اش را پیرامون وضعیت سرویس ماهواره‌ای استارلینک اعلام کرده است. اما حالا به‌نظر می‌رسد که می‌خواهد مجموعه عظیمی از ماهواره‌ها را به مدار بفرستد تا ضمن رقابت با اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس‌ایکس، امکاناتی را علیه ماهواره‌های استارلینک فراهم کند.

به گزارش SCMP، محققان چینی مدعی شده‌اند که این کشور می‌خواهد شبکه ماهواره‌ای عظیمی به نام GW را در مدار نزدیک به زمین بسازد. طبق این برنامه، پکن 12,992 ماهواره را به مدار می‌فرستد تا اینترنت ماهواره‌ای ارائه کند. فعلاً مشخص نیست که چین چه زمانی می‌خواهد ماهواره‌های خود را پرتاب کند، اما این کار پیش از تکمیل منظومه ماهواره‌ای استارلینک انجام خواهد شد.

چین با این کار مطمئن می‌شود که منظومه ماهواره‌ای آن‌ها قبل از اشغال کامل مدار توسط ماهواره‌های شرکت اسپیس‌ایکس ساخته می‌شود. این شرکت در‌حال‌حاضر بیش از 3000 ماهواره در مدار دارد، اما می‌خواهد تا سال 2027 تعداد ماهواره‌های خود را به بیش از 12 هزار برساند. البته هدف نهایی اسپیس‌ایکس رساندن تعداد ماهواره‌ها به 40 هزار است.

ماهواره‌های چین می‌توانند علیه استارلینک عملیات انجام دهند

محققان می‌گویند ماهواره‌های چین می‌توانند در مدارهایی قرار بگیرند که استارلینک هنوز به آن‌ها ورود نکرده است. در بخش دیگری از این مقاله به حمل تجهیزات ضداستارلینک برای انجام عملیات‌هایی مثل شنود ماهواره‌های آن اشاره شده است.

به‌علاوه، پژوهشگران چینی از برنامه‌ای راداری نام برده‌اند که می‌تواند ماهواره‌های استارلینک را شناسایی و ردیابی کند. محققان همچنین به تشکیل ائتلافی با دیگر کشورها علیه سرویس ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس اشاره کرده‌اند و خواستار برنامه‌هایی برای فشار به این شرکت به‌منظور انتشار اطلاعات مداری دقیق ماهواره‌های استارلینک شده‌اند.

اگرچه به‌نظر می‌رسد که چین نگران استفاده تسلیحاتی از ماهواره‌هاست، اما استارلینک اخیراً استفاده نظامی از سرویس خود در اوکراین را محدود کرده است. این اتفاق در شرایطی افتاد که گزارش‌ها مدعی بودند اوکراین از این ماهواره‌ها برای کنترل پهپادها بهره می‌گیرد. استارلینک در واکنش به این خبر گفته بود که اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند برای ارتباطات نظامی استفاده شود، اما این شرکت هرگز قصد مشارکت در عملیات‌های تهاجمی را نداشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی