ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برخورد دو سیاه‌چاله
علمی

محققان برای اولین‌بار دو سیاه‌چاله را در کهکشان‌های کوتوله در آستانه برخورد مشاهده کردند

محققان می‌گویند برای نخستین‌بار دو سیاه‌چاله را در کهکشان‌های کوتوله مشاهده کرده‌اند که در شرف برخورد با یکدیگر هستند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

اخترشناسان برای اولین‌بار موفق به کشف یک جفت کهکشان کوتوله شده‌اند که سیاه‌چاله‌های غول‌پیکر آن‌ها در مسیر برخورد با یکدیگر قرار دارند. آن‌ها همچنین یک جفت کهکشان کوتوله دیگر را هم پیدا کرده‌اند که اگرچه به‌اندازه جفت اول در مسیر تلاقی قرار ندارند، اما با پلی از ستارگان و گازها به یکدیگر متصل شده‌اند.

اولین جفت از این کهکشان‌های کوتوله در خوشه Abell 133 و در فاصله 760 میلیون سال نوری زمین قرار دارد و جفت دوم که در خوشه Abell 1758S قرار گرفته است، حدود 3.2 میلیارد سال نوری با ما فاصله دارد. پژوهشگران قبلاً هم نمونه سیاه‌چاله‌هایی را که در مسیر برخورد با یکدیگر هستند، دیده بودند، اما پیداکردن این رویداد در کهکشان‌های کوتوله نسبت به کهکشان‌های بزرگ خیلی سخت‌تر است.

هرچه اندازه کهکشان‌ها کوچک‌تر باشد، نور کمتری از آن‌ها دیده می‌شود. محققان برای کشف این کهکشان‌ها اطلاعات چندین تلسکوپ ازجمله داده‌های پرتو ایکس Chandra، داده‌های فروسرخ WISE و رصدهای اپتیکی تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی را با هم ترکیب کرده‌اند.

برخورد دو سیاه‌چاله با یکدیگر در قلب کهکشان‌های کوتوله

ادغام کهکشان‌ها در خوشه Abell 133 ظاهراً به سطح پیشرفته رسیده است. محققان نام این جفت را از روی نام یک پرنده در معرض انقراض Mirabilis گذاشته‌اند. در تصویر می‌تواند دید که دنباله درازی در نزدیکی این دو کهکشان کشیده شده و بر اثر برخورد آن‌ها به‌وجود آمده است.

درخصوص Abell 1758S، کهکشان‌ها هنوز به‌اندازه جفت اول با هم ترکیب نشده‌اند، بنابراین محققان دو نام Elstir و Vinteuil را برای آن‌ها انتخاب کرده‌اند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که یک پل از ستارگان و گازها میان این دو کهکشان ایجاد شده است.

«اولیویا هولمز»، اخترفیزیکدان دانشگاه آلاباما، می‌گوید: «با استفاده از این سامانه‌ها به‌عنوان قیاسی برای جهان اولیه، می‌توانیم در مورد سؤالات مربوط به نخستین کهکشان‌ها، سیاه‌چاله‌های آن‌ها و شکل‌گیری ستارگان بر اثر این برخوردها کندوکاو کنیم.»

«جیمی اروین»، دیگر اخترفیزیکدان دانشگاه آلاباما، اضافه می‌کند: «مشاهدات بعدی از این دو سامانه به ما اجازه خواهند داد تا درباره فرایندهایی مطالعه کنیم که برای درک کهکشان‌ها و سیاه‌چاله‌های آن‌ها ضروری هستند.» نتایج پژوهش حاضر به‌صورت پیش‌چاپ در arXiv منتشر و برای انتشار در مجله The Astrophysical Journal پذیرفته شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی