ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فرمول یک
خودرو

فرمول یک هرگز به‌سمت پیشرانه‌های برقی نمی‌رود

مدیر فرمول یک با دفاع تمام‌قد از پیشرانه‌های درون‌سوز، سوخت‌ سنتتیک را راهکار جایگزین پیشرانه‌های برقی اعلام کرده است.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

«استفانو دومنیکالی»، مدیر مسابقات فرمول یک، اخیراً در اظهارنظر جالبی اعلام کرد که در این سری رقابت‌ها هرگز از پیشرانه‌های تمام الکتریکی استفاده نخواهد شد. آقای دومنیکالی تأکید کرد که فرمول یک در آینده نیز به موتورهای درون‌سوز وفادار باقی خواهد ماند.

اظهارات آقای دومنیکالی درحالی مطرح می‌شود که بسیاری از کارشناسان معتقدند موج برقی‌سازی بالاخره به فرمول یک نیز خواهد رسید؛ به‌خصوص با احتساب این موضوع که صنعت خودرو درحال فاصله‌گیری از موتورهای درون‌سوز و حرکت به‌سمت پیشرانه‌های برقی است.

فرمول یک

سوخت سنتتیک، جایگزین پیشرانه برقی در خودروهای فرمول یک

مدیر فرمول یک در مصاحبه خود با یکی از نشریات ایتالیایی با دفاع تمام‌قد از پیشرانه‌های درون‌سوز، سوخت‌ سنتتیک را راهکار جایگزین پیشرانه‌های برقی اعلام کرد. وی افزود این نوع سوخت از سال 2026 در خودروهای فرمول یک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

استفانو دومنیکالی می‌گوید سوخت سنتتیک علاوه بر خودروها، پتانسیل استفاده در هواپیماها و کشتی‌ها را نیز دارد. وی معتقد است با کمک این نوع سوخت می‌توان بدون نیاز به تغییر نوع پیشرانه‌ها و یا حذف موتورهای درون‌سوز کنونی، صنعت حمل‌ونقل را سبز کرد.

همسویی افکار استفانو دومنیکالی با آکیو تویودا

مدیر فرمول یک که پیش از این مدیرعامل کمپانی لامبورگینی بود، پیشرانه‌های برقی را تنها راهکار موجود نمی‌داند. شاید بدانید مدیرعامل سابق تویوتا، یعنی «آکیو تویودا» نیز چنین دیدگاهی دارد. آقای تویودا نیز بر این باور است که باید از تمامی راهکارها برای حذف آلایندگی از صنعت حمل‌ونقل کمک گرفت و نباید تنها روی یکی از آن‌ها تمرکز کرد.

استفانو دومنیکالی

آقای دومنیکالی پا را فراتر گذاشته و با نشانه‌گرفتن انگشت خود به‌سمت سیاستمداران، تصمیمات آن‌ها را نادرست توصیف کرده است. از دید آقای دومنیکالی، سیاستمداران اهداف غیرممکنی را تعیین می‌کنند و خودروهای برقی برای آن‌ها اکنون حالتی مثل یک فلسفه غیرقابل‌بحث و ایدئولوژیک دارد. وی این سؤال را از سیاستمداران می‌پرسد که یک مستمری‌بگیر چطور باید 30 یا 40 هزار یورو را که احتمالاً تمام پس‌انداز او همین قدر است، صرف خرید خودروی برقی کند؟ آن هم به این دلیل که خودروی قدیمی‌اش به‌دلیل قوانین جدید مجوز تردد ندارد.

چرخش فرمول یک به‌سمت سوخت‌های سنتتیک برخی از خودروسازان را برای حضور در این مسابقات هیجان‌انگیز علاقه‌مند کرده است. فورد و آئودی دو مورد از خودروسازان سنتی هستند که در این مسابقات شرکت می‌کنند. پورشه هم با وجود شکست مذاکرات با ردبول، در تلاش است از سال 2026 وارد مسابقات فرمول یک شود. به‌جز این، آندرتی اتو اسپرت و جنرال موتورز هم خواهان حضور در مسابقات فرمول یک هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی