ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بانک SVB
کسب و کار

دومین سقوط بزرگ یک مؤسسه مالی در تاریخ آمریکا؛ بانک سیلیکون ولی تعطیل شد

به‌دنبال ناتوانی بانک سیلیکون ولی در جذب سرمایه، این بانک تعطیل شد تا سرمایه‌های باقی‌مانده به مشتریان برگردانده شود.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰

ساعاتی پس از آنکه اعلام شد بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley Bank) نتوانسته است سرمایه موردنیاز خود را جذب کند و به‌دنبال فروش این شرکت است، رگولاتورهای کالیفرنیا و مقامات فدرال آمریکا آن را تعطیل کردند. این اتفاق که دومین سقوط بزرگ یک مؤسسه مالی در تاریخ ایالات متحده محسوب می‌شود، در شرایطی رخ داده است که SVB حدود دو روز قبل با بحران مالی و هجوم مردم به بانک روبه‌رو شده بود.

به گزارش CNN، رگولاتورهای کالیفرنیا این بانک نوآورانه را تعطیل و کنترل آن را به شرکت بیمه سپرده فدرال آمریکا (FDIC) واگذار کردند. این شرکت حالا با فروش دارایی‌های بانک سیلیکون ولی شرایط بازگشت پول به مشتریان بانک را فراهم خواهد کرد.

بانک سیلیکون ولی برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و استارتاپ‌ها اهمیت داشت، اما با تغییر شرایط اقتصادی، شرکت‌هایی که از سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر استفاده می‌کردند، سرمایه‌های نقدی خود را تمام کردند. از سوی دیگر، جریان ورودی سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر جدید متوقف شد. درنتیجه سپرده‌های بانک سیلیکون ولی سریع‌تر از انتظار این بانک کاهش پیدا کرد.

تلاش بانک سیلیکون ولی برای جذب سرمایه نافرجام بود

این شرکت چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که اوراقی به ارزش 21 میلیارد دلار را با زیان 1.8 میلیارد دلاری به فروش رسانده است و می‌خواهد بخشی از سهام این شرکت به ارزش 2.25 میلیارد دلار را هم بفروشد. به‌دنبال این اخبار، مشتریان SVB تصمیم گرفتند سرمایه‌های خود را از این بانک خارج کنند؛ بنابراین یک نمونه کلاسیک «هجوم به بانک» یا Bank Run رخ داد.

کارشناسان می‌گویند این اتفاق ادامه کار را برای بانک سیلیکون ولی دشوارتر کرد و منجر به سقوط آن شد. همچنین گفته شده است که بیش از 90 درصد از سپرده‌های موجود در نزد این بانک بیمه نداشته‌اند. این شرایط آینده برخی از شرکت‌های فناوری و بیوفناوری که سرمایه‌های خود را در SVB قرار داده بودند، در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

بخشی از دلیل ورشکستگی بانک سیلیکون ولی به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در یک سال اخیر برمی‌گردد. وقتی نرخ بهره نزدیک به صفر بود، بانک‌ها دارایی‌های خود را افزایش دادند، اما با افزایش نرخ بهره در واکنش به تورم، ارزش این دارایی‌ها کاهش پیدا کرد و به زیان بانک‌ها منجر شد.

حالا اگرچه ورشکستگی SVB باعث وحشت عده‌ای از مردم شده است، اما کارشناسان می‌گویند این اتفاق احتمالاً اثری دومینویی نخواهد داشت و مثل بحران بانکی سال 2008، یک بحران اقتصادی جدید را ایجاد نمی‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ashtiyani
    ashtiyani | ۲۱ اسفند ۱۴۰۱

    نه آسیا نه آفریقا جانم فدای آمریکا...
    بجای اینکه پولهای مردم آمریکا رو تو پایگاه های نظامی خرج کنند یخوره خرج کشور خودشون کنن!!!

  • yosof
    yosof | ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

    کاری نداره. زیبا کلام و ظریف و روحانی رپ‌بفرستن اونجا تا آمریکا با آمریکا مذاکره کنه و اقتصاد اونچناااااان رونق بگیره که نگو و نپرس

  • yosof
    yosof | ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

    دروغه این خبر آخوند است. پسرخاله من آمریکا هست میگه از آب دریا و آسفالت هم برق تولید میکنن. همه اینقدر پولدارن که هر ماه میتونن بوگاتی بخرن و...
    از شما بعیده خبرای زرد کار می‌کنی

مطالب پیشنهادی