ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایستگاه فضایی
علمی

ناسا فضاپیما جدیدی برای خارج کردن ایستگاه فضایی بین‌المللی از مدار توسعه می‌دهد

دولت بایدن بودجه‌ای 27.2 میلیارد دلاری را به ناسا اختصاص داده که بخشی از آن صرف توسعه فضاپیمایی برای انهدام ایمن ایستگاه فضایی می‌شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۱

زمان گردش ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال 2030 به پایان می‌رسد. این ایستگاه به صورت کنترل‌شده‌ای از مدار خود خارج خواهد شد. اکنون گفته می‌شود که ناسا برای انجام این کار در حال توسعه یک فضاپیما است که هدف آن انهدام ایمن ISS است.

طبق گزارش‌های موجود، دولت بایدن بودجه‌ای 27.2 میلیارد دلاری را به ناسا برای سال مالی 2024 اختصاص داده که شامل 108 میلیون دلار برای «شروع توسعه یک فضاپیمای جدید» می‌شود که می‌تواند ایستگاه فضایی بین‌المللی را از مدار خود خارج کند.

در توضیحات بودجه دولت ایالات متحده برای سال مالی 2024 که با عنوان «آماده‌سازی برای انتقال ایمن ایستگاه فضایی بین‌المللی» اختصاص داده شده، آمده است:

«ایستگاه فضایی بین‌المللی باید در پایان عمر عملیاتی خود، به‌طور ایمن از مدار خارج شود، زیرا ایالات متحده به ایستگاه‌های فضایی تجاری ارزان‌تر روی می‌آورد. به جای تکیه بر سیستم‌های روسی که ممکن است این کار را نتوانند انجام دهند، بودجه 180 میلیون دلاری برای شروع توسعه یک فضاپیما جدید ارائه شده که می‌تواند برای مأموریت‌های حمل‌و‌نقل فضایی دیگر نیز مفید باشد.»

ناسا در مقایسه با سال مالی 2023، 7 درصد بودجه بیشتر به دست آورده است (تفاوتی معادل 1.8 میلیارد دلار). در بیانیه آژانس فضایی آمده است که این بودجه باعث می‌شود تا ناسا به اکتشافات فضایی خود مانند کشف کرانه‌های کیهانی جدید ادامه دهد و به‌طور همزمان در زمینه سفر به فضا و ماه قدم بردارد.پ

همکاری ناسا با روسیه برای انهدام ایستگاه فضایی بین‌المللی

فضاپیمای باربری پروگرس روسیه

ناسا در گذشته پیشنهاد کرده بود که از فضاپیمای باربری پروگرس (Progress) روسیه برای خارج کردن ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده شود و ظاهراً این گزینه همچنان محتمل است. «کتی لودرز»، معاون مدیر عملیات فضایی ناسا در مصاحبه با وب‌سایت Gizmodo توضیح می‌دهد:

«برنامه فعلی ما همچنان استفاده از سفینه فضایی روسی است و ما همچنان به کار با همکاران روسی خود در مورد نحوه خروج ایمن از مدار با فضاپیمای پروگرس ادامه می‌دهیم. اما ما همچنین در حال توسعه این امکان ایالات متحده به عنوان راهی برای کمک بهتر به هدف‌گیری وسیله نقلیه و بازگشت ایمن آن هستیم.»

لودرز تخمین می‌زند که هزینه کل توسعه این فضاپیما حدود 1 میلیارد دلار خواهد بود و 108 میلیون دلار اختصاص شده به آن فقط برای شروع پروژه در سال آینده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی