ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سامسونگ
مالی و سرمایه گذاری

میزان سوددهی سامسونگ به کمترین میزان در ۱۴ سال اخیر رسید

افت تقاضای جهانی تراشه و کاهش علاقه مصرف‌کنندگان به خرید به‌دلیل رکورد اقتصادی موجب آسیب شدید به سوددهی عملیاتی سامسونگ شده است.

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰

سامسونگ به‌صورت رسمی اعلام کرده است که پیش‌بینی می‌کند میزان سوددهی این شرکت در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میلادی، ۹۶ درصد افت داشته باشد. علت اصلی کاهش سود عملیاتی سامسونگ، پایین آمدن تقاضا برای تراشه‌ها در طی ماه‌های اخیر اعلام شده است.

مهم‌ترین دلایل کاهش میزان سوددهی سامسونگ چیست؟

طبق پیش‌بینی‌ها، سامسونگ در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی حدود ۴۵۴.۹ میلیون دلار سود عملیاتی کسب کرده که در مقایسه با رقم ۱۰.۷ میلیارد دلاری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، کاهش چشمگیری را شاهد بوده است. همچنین درآمد این غول فناوری کره جنوبی به ۴۷.۷۷ میلیون دلار رسیده که نسبت مدت مشابه در سال گذشته، ۱۹ درصد افت داشته است. سامسونگ اطلاعاتی درباره سود خالص خود منتشر نکرده و انتظار می‌رود جزئیات بیشتر در این زمینه طی هفته‌های آتی اعلام شود.

واحد تولید تراشه بیشترین سهم از میزان سوددهی سامسونگ را در طی سال‌های اخیر به خود اختصاص داده و در طی سه‌ماهه اول ۲۰۲۳، ضرر ۳.۰۳ را متحمل شده است. این برای اولین‌بار است که بخش مذکور در ۱۴ سال اخیر، کاهش سوددهی را به ثبت می‌رساند و از مهم‌ترین علل آن می‌توان به کاهش تقاضا برای تراشه‌ها به‌دلیل پایین آمدن فروش حافظه‌های DRAM و SSD اشاره کرد. همچنین گفته می‌شود که به‌دلیل رکود اقتصادی جهانی، میزان فروش وسایل خانگی نیز کاهش پیدا کرده است و مصرف‌کنندگان علاقه کمتری به خرید نسبت به گذشته از خود نشان می‌دهند.

شرکت‌های بزرگ نیز تقاضای خود برای خرید تراشه جهت زیرساخت‌های ابری را کاهش داده‌اند؛ اما سامسونگ همچنان به عرضه تولیدات خود در ماه‌های اخیر ادامه داده و همین موضوع باعث سبقت گرفتن میزان عرضه از تقاضا شده است. رقبای اصلی سامسونگ در صنعت تراشه مثل Micron و SK Hynix هم ضررهای مالی شدیدی را گزارش کرده‌اند. آخرین‌باری که سامسونگ چنین وضعیتی را تجربه کرده، در سه‌ماهه اول سال ۲۰۰۹ بوده است که از تأثیرات بحران اقتصادی ۲۰۰۸ محسوب می‌شود. مسئولین این شرکت اعلام کرده‌اند که تولید تراشه خود را کاهش می‌دهند تا از افت بیشتر قیمت حافظه جلوگیری کنند.

گفتنی است که بخش موبایل سامسونگ توانسته کمک شایانی به افزایش سود این شرکت کند. فروش خوب سری گلکسی S23 در کشورهای اروپایی در کنار کره و آمریکای شمالی از دلایل اصلی این امر به شمار می‌رود؛ درحالی‌که اغلب رقبای چینی، افت فروش شدیدی را در مدت مشابه تجربه کرده‌اند. بخش نمایشگر سامسونگ هم به‌لطف فروش پنل‌های OLED به اپل و استفاده از آن‌ها در گوشی‌های هوشمند خود این شرکت، توانسته است سود قابل‌توجهی را به‌دست آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی