ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

باکتری Staphylococcus epidermidis
علمی

دانشمندان با مهندسی باکتری‌ها، تومورهای سرطانی را در موش‌ها نابود کردند

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد توانسته‌اند با روشی آسان و بدون التهاب درمانی برای مبارزه با سرطان در موش‌ها پیدا کنند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۰

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد کشف مهمی داشته‌اند که می‌تواند به تولید درمانی تازه برای بیماری سرطان منجر شود. آن‌ها می‌گویند برخی باکتری‌های مهندسی‌شده می‌توانند به بدن بیماران کمک کنند تا تومورهای سرطانی را از بین ببرند.

پژوهشگران در آزمایشگاه ژنوم میکروب‌ها و باکتری‌های مبتنی بر پوست را تغییر دادند و آن‌ها را به بدن موش‌های مبتلا به سرطان تزریق کردند. درنهایت، این روش موفق شد حتی نمونه‌های تهاجمی سرطان پوست را از بین ببرد.

باکتری مورد‌ استفاده در این آزمایش «استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس» (Staphylococcus epidermidis) نام دارد که از خز پوست موش‌ها گرفته و دستکاری شده بود تا پروتئینی برای تحریک سیستم ایمنی در برابر برخی تومورها ایجاد کند. محققان می‌گوید این درمان می‌تواند بدون ایجاد التهابات مشهود مؤثر باشد.

«مایکل فیشباخ»، استادیار زیست‌مهندسی استنفورد می‌گوید: «مثل جادو بود. این موش‌ها دارای تومورهای بسیار تهاجمی بودند که در پهلوی آن‌ها رشد کرده بود. ما درمانی ساده را به آن‌ها ارائه کردیم که طی آن مقداری باکتری به خز سرشان مالیده شد.»

درمان سرطان با کمک باکتری چگونه کار می‌کند؟

نتیجه این بود که استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس موجب تولید سلول‌های ایمنی CD8 T شد. این سلول‌ها به آنتی‌ژن‌های خاصی حمله می‌کنند که مرتبط با تومورهای سرطان پوست هستند. زمانی که سلول‌های CD8 T به تومور می‌رسند، به‌سرعت تکثیر می‌شوند و اندازه تومور را کاهش می‌دهند یا آن را به‌طور کامل از بین می‌برند.

البته این روش درمانی فعلاً فقط روی موش‌ها آزمایش شده است. اگرچه موش‌ها و انسان‌ها از نظر بیولوژیکی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند، اما همچنان باید تحقیقاتی روی انسان‌ها صورت بگیرد تا در رابطه با این روش درمان مطمئن شویم. از سوی دیگر، مشخص نیست که این روش درمانی می‌تواند برای تومورهای داخل بدن هم مؤثر باشد یا خیر.

محققان استنفورد می‌گویند انتظار دارند که کارآزمایی‌های بالینی روی انسان‌ها تا چند سال دیگر آغاز شود. بااین‌حال، همچنان آزمایش‌های بیشتری باید روی موش‌ها صورت بگیرد تا شرایط برای آزمایش‌های انسانی آماده شود. آن‌ها امیدوارند که این سازوکار بتواند برای درمان سایر بیماری‌های عفونی هم مؤثر واقع شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی