ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تینا ترکمان دکترای ریاضی دانشگاه هاروارد
میان رشته ای

تینا ترکمان به‌عنوان پنجمین ایرانی، از دانشگاه هاروارد دکترای ریاضی گرفت

تینا ترکمان دومین زن ایرانی است که پس از مریم میرزاخانی موفق به کسب مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد شده.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰

تا به امروز 4 ایرانی موفق به دریافت مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد شده‌اند و حالا نفر پنجم به این فهرست اضافه شده است: تینا ترکمان. ترکمان پس از نابغه دنیای ریاضیات، یعنی «مریم میرزاخانی»، دومین زن ایرانی است که موفق به دریافت این مدرک شده.

هاروارد یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود و به جرئت می‌توان گفت تنها افراد نخبه شانس حضور در آن را پیدا می‌کنند. در هاروارد هم مانند سایر دانشگاه‌ها، رشته‌های مختلفی تدریس می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ریاضیات است.

مریم میرزاخانی
مریم میرزاخانی

همه ما با مریم میرزاخانی آشنا هستیم؛ نابغه ریاضی‌دانی که در سال 2004 مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد گرفت و در 2014 موفق به دریافت مدال معتبر فیدلز شد. متأسفانه مریم میرزراخانی در سال 1396 در اثر ابتلا به سرطان در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت. در این مطلب می‌توانید زندگی‌نامه مریم میرزاخانی را بخوانید.

اما حالا شاهد افتخارآفرینی دیگری از زنان ایرانی در دنیای علم هستیم. تینا ترکمان، ریاضی‌دان جوانی است که توانسته به‌تازگی با دفاع از تز خود، از دانشگاه هاروارد آمریکا دکترای ریاضی بگیرد. تینا ترکمان فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف بوده تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه هاروارد پشت سر گذاشته است.

تینا ترکمان دکترای ریاضی دانشگاه هاروارد
تینا ترکمان

ترکمان که در سال 1392 در 54امین المپیاد جهانی ریاضی، دومین دختر برتر جهان شد، با راهنمایی «کورتیس مک‌مالن»، یکی از برندگان مدال فیدلز، از تز دکترای خود در دانشگاه هاروارد دفاع کرد تا تبدیل به دومین زن ایرانی شود که از این دانشگاه مدرک دکترای ریاضی می‌گیرد. شاید جالب باشد بدانید که مریم میرزاخانی هم زیر نظر مک‌مالن موفق به دریافت مدرک دکترای ریاضی خود شد.

تینا ترکمان، پنجمین ایرانی که از دانشگاه هاروارد دکترای ریاضی گرفت

ترکمان دومین زن ایرانی و پنجمین فرد ایرانی است که از دانشگاه هاروارد دکترای ریاضی گرفته. بااین‌حال اکثر ما تنها مریم میرزاخانی را می‌شناسیم و احتمالاً در آینده بیشتر از ترکمان می‌شنویم، اما 3 ایرانی دیگر هم موفق به کسب این مدرک شده‌اند.

«فرشید جمشیدیان» در سال 1980 موفق به کسب مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد شد. «پیروز وکیلی» که در آمریکا سکونت دارد، دیگر فرد ایرانی است که در سال 1988 توانست از دانشگاه هاروارد مدرک دکترای ریاضی بگیرد. در سال 2014 هم «علی‌اکبر دائمی» موفق به کسب این مدرک شد. حالا هم با اضافه‌شدن ترکمان به این جمع، 5 ایرانی توانسته‌اند مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mehran Mirzayi
    Mehran Mirzayi | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

    باعث افتخاره
    روح پرفسور مریم میرزاخانی شاد <3

  • Erfunrm
    Erfunrm | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

    چه خبر خوبی :)

مطالب پیشنهادی