ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

امروز در فضا: قمر نپتون، نیرید، کشف شد

نیرید توسط جرارد کویپر و روی صفحات عکاسی گرفته‌شده با تلسکوپ ۸۲ اینچی، در رصدخانه مک دونالد کشف شد.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۰

۱ مه ۱۹۴۹، قمر نپتون، نیرید، توسط ستاره‌شناس هلندی، یعنی «جرارد کویپر» کشف شد. این دومین قمر از ۱۴ قمر کشف‌شده در نپتون بود.

کشف نیرید

این قمر روی صفحات عکاسی گرفته‌شده با تلسکوپ ۸۲ اینچی، در رصدخانه مک دونالد کشف شد. کویپر نام قمر را نیز در گزارش کشف خود مطرح کرد. او تصمیم گرفت نام قمر را به نام پریان دریایی در اساطیر یونانی بگذارد. نپتون خدای رومی دریا بود؛ بنابراین کویپر با انتخاب این نام، به یک نام با موضوع دریایی پایبند بود.

نیرید دومین و آخرین قمر نپتون بود که قبل از پرواز وویجر-۲ کشف شد. با وجود سال‌ها مشاهدات نجومی، شکل دقیق این قمر هنوز به‌صورت یک راز باقی مانده است. وویجر-۲ تعدادی عکس از آن تهیه کرد، اما آن‌ها از فاصله حدود سه میلیون مایلی گرفته شده بودند.

تصویری که وویجر از نیرید تهیه کرد.

درباره قمر

شکل نیرید ناشناخته است و از نظر اندازه شبیه به قمر زحل، میماس است. از نظر طیفی، قمر به رنگی خنثی به‌نظر می‌رسد و یخ-آب روی سطح آن شناسایی شده‌ است.

متأسفانه تنها فضاپیمایی که از نیرید بازدید کرده، وویجر-۲ است. بااین‌حال این فضاپیما توانست اندازه آن را اندازه‌گیری کند و متوجه شد که رنگ خاکستری دارد.

اکتشافات و دستاوردهای دیگر جرارد کویپر

جرارد پتر کویپر ستاره‌شناس هلندی- آمریکایی است که نام کمربند کویپر از وی گرفته شده‌. کویپر دو ماهواره طبیعی سیارات در منظومه‌شمسی را کشف کرد؛ یعنی قمر اورانوس، میراندا و قمر نپتون، نیرید.

علاوه‌براین، او دی‌اکسید‌کربن را در اتمسفر مریخ و وجود یک اتمسفر حاوی متان بر فراز ماه زحل، یعنی تیتان را در سال ۱۹۴۴ کشف کرد. کویپر بیشتر دوران کاری خود را در دانشگاه شیکاگو گذراند، اما در سال ۱۹۶۰ به توسان، آریزونا نقل مکان کرد تا آزمایشگاه قمری و سیاره‌ای را در دانشگاه آریزونا تأسیس کند.

او تا پایان عمرش به‌عنوان مدیر آزمایشگاه خدمت کرد و چندین ستاره دوتایی را نیز کشف کرد. کویپر در دهه ۱۹۶۰، به شناسایی مکان‌های فرود روی ماه برای برنامه آپولو کمک کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی