ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

دوره مبانی برنامه‌نویسی دانشگاه هاروارد در ایران برگزار می‌شود

دوره مبانی برنامه‌نویسی دانشگاه هاروارد در کشورهای مختلف توسط نمایندگان آن برگزار می‌شود و ثبت‌نام دوره بهاره آن در ایران آغاز شده است.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۱

دوره مبانی برنامه‌نویسی (پایتون و هوش مصنوعی) دانشگاه هاروارد در کشورهای مختلف توسط نمایندگان آن برگزار می‌شود و ثبت‌نام دوره بهاره آن در ایران آغاز شده است.

با توجه به گران‌شدن هزینه‌های مهاجرت، بسیاری از افراد نخبه‌ای که خواهان مهاجرت هستند، نمی‌توانند به خواسته خود برسند. گاه این افراد به‌خاطر گران‌شدن هزینه‌ها امکان شرکت در دوره‌های حضوری و آنلاین بین‌المللی را ندارند. با نگاهی به این مشکلات و همچنین با هدف ارتقای آموزش در کشور و پرورش نخبگان، مجموعه CS50X در ایران دوره‌های مبانی برنامه‌نویسی هاروارد را تحت نظارت این دانشگاه عرضه کرده است.

دانش رایانه ۵۰ یا CS50 دوره مبانی علوم کامپیوتر هاروارد بوده که برای آشنایی با علوم کامپیوتر و یادگیری هنر برنامه‌نویسی است. این دوره تنها در دو دانشگاه هاروارد و یل تدریس می‌شود، اما در سایر نقاط دنیا نیز تحت نظر اساتید رسمی این دوره، کلاس‌های آموزشی آن برگزار می‌شود. درواقع نمایندگان محلی در اقصی نقاط جهان این دوره را برگزار می‌کنند و پای CS50 به‌طور رسمی چند سالی است که به ایران هم باز شده. مجموعه سی‌اس‌فیفتی اکس ایران امسال نیز این دوره را برگزار می‌کند و اعلام کرده که ممکن است آخرین‌باری باشد که بتواند این دوره را در ایران برگزار کند.

اولین دوره CS50 در پاییز سال ۱۳۹۹ برگزار شد و تا به امروز ۴ دوره از این کلاس‌ها برگزار شده است که بیش از ۷ هزار دانشجو در آن شرکت کرده‌اند. دانشجویان حاضر در این دوره‌ها محدودیت سنی ندارند و از شخص زیر ۱۰ سال تا ۵۵ ساله در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند. نسبت شرکت‌کنندگان خانم به آقا نیز در این دوره‌ها نسبتی ۴۰ به ۶۰ دارد. در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ثبت‌نام دوره بهاره مبانی برنامه‌نویسی پایتون و هوش مصنوعی این مجموعه آغاز شده است.

تیم علمی متخصص در حوزه برنامه‌نویسی با بیش از ۴۰ نفر، در هفت دوره مبانی برنامه‌نویسی پایتون و هوش مصنوعی را به مخاطبان آموزش می‌دهد. این دوره‌ها به‌صورت حضوری و آنلاین از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۸ تیرماه برگزار خواهد شد که امکان شبکه‌سازی، تیم‌سازی و جذب توسط شرکت‌های مطرح را برای دانشجویان امکان‌پذیر می‌کند.

دانشجویان می‌توانند پس از به پایان رساندن دوره، با انجام تکالیفی به‌صورت آنلاین، مدرک رسمی خود را از هاروارد دریافت کنند؛ هرچند «نیما سالارکیا»، مدیر این مجموعه، معتقد است کار آن‌ها اساساً این است که مدرک‌گرایی را در ایران کمرنگ کنند. او دراین‌باره گفت: «قصد داریم تا جایی که می‌توانیم یک تأثیر خوب در موضوع آموزش فنی در کشور داشته باشیم. ما سه هدف اصلی برای برگزارکردن این دوره‌ها داریم؛ یکی آنکه مدرک‌گرایی را کمرنگ کنیم و ازهمین‌رو هم در پایان دوره یک تورنومنت گذاشته‌ایم که در آن افراد بتوانند در یک محیط واقعی به حل مشکلات و محک‌زدن خود بپردازند. همچنین با برگزاری یک‌سری وبینار جانبی قصد داریم تا مهارت‌های نرم یک برنامه‌نویس را نیز تقویت کنیم. درنهایت می‌خواهیم در آینده دوره‌های قوی دیگری درزمینه برنامه‌نویسی در ایران برگزار کنیم.»

در دوره‌ای که امسال برگزار می‌شود، دوره هوش مصنوعی نیز با توجه به اهمیتی که در این روزها پیدا کرده، تدوین شده است.

در پایان این دوره، تورنومنت نهایی آغاز می‌شود که ده‌ها پروژه و چالش شرکت‌های بزرگ در آن مطرح شده است و مهارت حل مسئله دانشجویان در این تورنومنت محک زده می‌شود. دانشجویان در این پروسه از جوایز نقدی و امکان کارآموزی و استخدام بهره‌مند می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی