ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

متا
نرم افزار و اپلیکیشن

اقدام عجیب کلاهبرداران؛ خرید و نمایش تبلیغ توسط صفحات جعلی متا در فیسبوک

شاید عجیب باشد اما اکانت‌های جعلی متا و گوگل واقعاً توانسته‌اند در فیسبوک تبلیغ بخرند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰

صفحاتی که در فیسبوک خود را به‌جای کسب‌وکارهای بزرگ جا می‌زنند، اتفاق جدیدی نیستند. اما به‌نظر می‌رسد که اخیراً برخی خلافکاران توانسته‌اند با این روش از این شبکه اجتماعی حتی تبلیغ بخرند و بدافزارهای خود را بین کاربران پخش کنند.

به‌ گزارش تک‌کرانچ، چندین صفحه تیک‌دار در فیسبوک هک شده و با تغییر نام سعی داشته‌اند بدافزارهای خود را به دست کاربران برسانند. «مت ناوارا»، مشاور شبکه‌های اجتماعی که اولین‌بار این صفحات را پیدا کرده بود، می‌گوید برخی از این اکانت‌ها حتی با نام Meta Ads و Meta Ads Manager موفق شده بودند تبلیغات خود را در فیسبوک به نمایش دربیاورند.

گویی هیچ نظارتی بر تبلیغات در پلتفرم‌های متا وجود ندارد

در یکی از این نمونه‌ها، اکانت Meta Ads در تبلیغی لینک دانلود برنامه‌ای برای مدیریت تبلیغات را ارائه کرده بود، اما این برنامه در‌واقع بدافزار بود. اینکه چگونه خلافکاران با وجود سوءاستفاده از نام متا توانسته‌اند تبلیغ خود را در این پلتفرم نشان دهند، محل سؤال است.

در یک نمونه دیگر، اکانت یک خواننده و بازیگر هندی به نام Miss Pooja که بیش از 7 میلیون دنبال‌کننده داشت، هک شد. هکرها سپس نام این اکانت را به Google AI تغییر دادند و بعد تظاهر کردند که درحال تبلیغ چت‌بات هوش مصنوعی بارد هستند.

خوشبختانه فیسبوک حالا به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند نام‌های قبلی اکانت‌ها را ببینند. اما همچنان عجیب است که چگونه بخش تبلیغات متا حاضر به نمایش این تبلیغات شده. درحال‌حاضر همه این صفحه‌های جعلی غیرفعال شده‌اند.

متا چندی قبل در گزارشی گفته بود که آمار کلاهبرداری با مضمون هوش مصنوعی افزایش یافته است. ظاهراً خلافکاران از ترند ابزارهای هوش مصنوعی ازجمله ChatGPT استفاده کرده‌اند تا کاربران را به دانلود بدافزار ترغیب کنند.

سخنگوی متا درباره گزارش حاضر می‌گوید: «ما منابع زیادی را به شناسایی و پیشگیری از کلاهبرداری و هک اختصاص می‌دهیم. هرچند خیلی از این بهینه‌سازی‌ها به‌سختی قابل مشاهده‌اند (چون باعث می‌شوند تهدید کاربران به حداقل برسد)، کلاهبرداران همیشه سعی می‌کنند تدابیر امنیتی ما را دور بزنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی