ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انفجار کیهانی
نجوم و فضا

اخترشناسان بزرگ‌ترین انفجار کیهانی را کشف کردند؛ 10 برابر درخشان‌تر از هر ابرنواختری

انفجار تازه‌کشف‌شده بیش از ده‌برابر از هر ابرنواختر (Supernova) شناخته‌شده‌ای درخشان‌تر است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰

یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان به رهبری «دانشگاه ساوت‌همپتون» بریتانیا موفق شدند تا بزرگ‌ترین انفجار کیهانی تاریخ را کشف کنند.

براساس بیانیه مطبوعاتی این تیم تحقیقاتی، انفجار تازه‌کشف‌شده بیش از ده‌برابر از هر ابرنواختر (Supernova) شناخته‌شده‌ای درخشان‌تر است. همچنین از درخشان‌ترین رویداد کیهانی ثبت‌شده، یعنی نوری که هنگام بلعیدن یک سیاه‌چاله بزرگ منتشر می‌شود نیز سه‌برابر درخشان‌تر است.

دانشمندان ادعا کرده‌اند انفجار کیهانی یادشده که AT2021lwx نام دارد، همچنان ادامه دارد و بیش از سه سال به طول انجامیده است. برای مقایسه، بیشتر ابرنواخترها تا قبل از فروپاشی، فقط چند ماه قابل مشاهده هستند. انفجار AT2021lwx تقریباً در فاصله 8 میلیارد سال نوری از ما واقع شده؛ به این معنی که در هنگام وقوع آن، جهان حدود 6 میلیارد سال سن داشته است.

نحوه شکل‌گیری بزرگ‌ترین انفجار کیهانی

آن‌ها براساس مشاهدات خود بر این باور هستند که این انفجار احتمالاً توسط توده عظیمی از گاز هیدروژن که هزاران بار از خورشید ما بزرگ‌تر است، رخ داده و یک سیاه‌چاله کلان‌جرم در آن اختلال ایجاد کرده است. در جریان این حادثه، قسمت‌هایی از این توده توسط سیاه‌چاله بلعیده شده و موج انفجار آن به فضای بیرون منتشر شده است.

بااین‌وجود، AT2021lwx درخشان‌ترین انفجار کیهانی که تاکنون مشاهده شده است، محسوب نمی‌شود. درواقع این افتخار به یک رویداد انفجار پرتو گاما با نام GRB 221009A می‌رسد که سال گذشته کشف شد. البته GRB 221009A برای مدت کوتاهی دوام داشته؛ به این معنی که انرژی تولید‌شده توسط AT2021lwx بسیار بیشتر است.

هرچند این تیم از سال 2020 درحال تجزیه‌و‌تحلیل انفجار غول پیکر AT2021lwx بوده‌اند، اما همچنان قصد دارند داده‌های بیشتری مانند این گزارش را جمع‌آوری کرده و با کمک طول‌موج‌های مختلف ازجمله اشعه ایکس، آن را اندازه‌گیری کنند. آن‌ها همچنین از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری پیشرفته برای به‌دست‌آوردن درک بهتری از قوی‌ترین انفجاری که تاکنون دیده شده است، استفاده خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی