ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلامت

تحقیق جدید: تماشای بیش‌ازحد یوتوب می‌تواند موجب تشدید حس تنهایی و اضطراب شود

دانشمندان می‌گویند تماشای زیاد یوتوب توسط جوانان می‌تواند برای سلامت روان آن‌ها مشکلاتی را به‌همراه داشته باشد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰

محققان دریافته‌اند که میان استفاده زیاد از یوتوب و افزایش احساس تنهایی، اضطراب و افسردگی، به‌ویژه در میان افراد کوچک‌تر از 29 سال، پیوندی وجود دارد. آن‌ها می‌گویند رابطه یک‌طرفه‌ای که بین بیننده و محتواساز ایجاد می‌شود، تشدیدکننده مشکلات روانی فرد است و محتواهای مربوط به خودکشی هم باید از دسترس مخاطبان خارج و درعوض محتواهای مثبت و امیدوارکننده به کاربران پیشنهاد داده شود.

پژوهشگران مؤسسه تحقیقات و پیشگیری از خودکشی استرالیا (AISRAP) و دانشکده روانشناسی کاربردی دانشگاه گریفیت در مطالعه‌ای به‌دنبال این رفتند که ببینند بزرگ‌ترین پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری ویدیو در جهان می‌تواند چه اثرات منفی و مثبتی بر سلامت ذهن داشته باشد.

آن‌ها می‌گویند بیشترین گروهی که از تماشای ویدیوهای یوتوب آسیب می‌بیند، افراد کوچک‌تر از 29 سال هستند که بیش از همه درباره زندگی بقیه ویدیو تماشا می‌کنند. دکتر «لوک بالکوم»، محقق ارشد این پژوهش، می‌گوید ایجاد رابطه فرااجتماعی میان تولیدکنندگان محتوا و دنبال‌کننده آن‌ها نگران‌کننده است؛ هرچند نمونه‌های معدودی از ایجاد رابطه مثبت هم دیده شده.

یوتوب جوانان را از تعاملات رودررو محروم می‌کند

او ادامه می‌دهد: «این روابط آنلاین می‌توانند شکافی را در زندگی افرادی که مثلاً اضطراب اجتماعی دارند، پر کنند، اما درعین‌حال می‌توانند موجب تشدید مشکل این افراد شوند؛ چون این انسان‌ها دیگر درگیر تعاملات رودررو نمی‌شوند و این تعاملات در سال‌های رشد شخصیتی افراد اهمیت به‌خصوصی دارند.»

محققان در این پژوهش بیش از دو ساعت تماشای یوتوب در طول روز را به‌عنوان سطح زیاد و بیش از پنج ساعت را به‌عنوان مقدار افراطی در نظر گرفتند. آن‌ها همچنین می‌گویند اقدامات بیشتری باید صورت بگیرد تا از پیشنهاد محتواهای مربوط به خودکشی به کاربران جلوگیری شود.

دانشمندان ادعا می‌کنند که جستجو به‌دنبال روش‌های خودکشی اصلاً نباید ممکن باشد، اما چون الگوریتم یوتوب پیشنهادهای خود را براساس جستجوهای قبلی ارائه می‌کند، وضعیت ویدیوهای پیشنهادی به کاربران می‌تواند بد و بدتر شود. آن‌ها توصیه کرده‌اند که درعوض از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای پیشنهاد ویدیوهای مثبت و امیدوارکننده به افرادی استفاده شود که نیازمند تماشای این ویدیوها هستند.

نتایج این پژوهش در مجله MDPI Informatics منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی