ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مردگان
هوش مصنوعی

کاربرد متفاوت هوش مصنوعی مولد در چین: فراهم‌کردن فرصتی برای گفت‌وگو با درگذشتگان

مهندسان چینی با ابزارهای هوش مصنوعی مولد چت‌بات‌هایی ساخته‌اند که می‌توانند شخصیت افراد درگذشته را شبیه‌سازی کنند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۴

ظهور ابزارهای هوش مصنوعی مولد در چین باعث شده است تا عده‌ای به فکر زنده‌کردن عزیزان ازدست‌رفته خود بیفتند. آن‌ها با ارائه تصاویر، صداها، ویدیوها و پیام‌های افراد درگذشته به کامپیوتر، بات‌هایی را می‌سازند که می‌توانند رفتار عزیزان آن‌ها را شبیه‌سازی کنند. بااین‌حال، این کار به لحاظ اخلاقی و درمانی با انتقادهایی روبه‌رو بوده است.

به گزارش بیزنس اینسایدر، یک مهندس جوان چینی در سال 2020 به مقاله‌ای پیرامون استفاده از فناوری همگام‌سازی حرکات لب برخورد کرد. او پس از خواندن این مقاله بلافاصله به یاد پدربزرگش افتاد که حدود یک دهه پیش از دنیا رفته بود. بنابراین تصمیم گرفت از این فناوری برای زنده‌کردن او استفاده کند.

این نمونه یکی از چندین نمونه نرم‌افزارهایی است که حالا در چین محبوب شده‌اند و به مردم اجازه احیای مردگان را می‌دهند. مهندسان این کشور در‌واقع با ترکیب مجموعه‌ای از فناوری‌های نوظهور هوش مصنوعی درحال ساخت چت‌بات‌هایی موسوم به سوگ‌بات بوده‌اند که می‌توانند شخصیت و خاطرات شخص درگذشته را تقلید کنند.

ایده ارتباط با درگذشتگان از طریق فناوری سال‌هاست وجود دارد و قبلاً نمونه‌ای از آن را در اپلیکیشن MyHeritage دیده بودیم. ولی با رشد سریع ابزارهای هوش مصنوعی مولد حالا توانایی سوگ‌بات‌ها بسیار پیشرفته‌تر شده است. مهندسان می‌توانند تمام اطلاعات موجود از افراد درگذشته را به مدل‌های زبانی بدهند تا شخصیت آن‌ها را در کامپیوتر شبیه‌سازی کنند.

«سو موریس»، رئیس بخش خدمات سوگواری مؤسسه سرطان دانا-فاربر، می‌گوید طبیعی است که انسان‌ها با پیشرفت فناوری شیوه سوگواری خود را تغییر دهند. در دهه 1980 مردم با نوشتن داستان درباره درگذشتگان خود، برای مرگ آن‌ها عزاداری می‌کردند. اندکی بعد عکس‌ها و ویدیوها به کمک افراد آمدند. حالا هوش مصنوعی در این حوزه فعال شده است.

انتقادهای اخلاقی به احیای مردگان با بات‌های هوش مصنوعی

بااین‌حال، چت‌بات‌های سوگواری کنترل شرایط را از دست افراد می‌گیرند. تاکنون خود افراد بودند که تصمیم می‌گرفتند چه زمانی می‌خواهند با احساسات خود روبه‌رو شوند و آن‌ها را پردازش کنند. اما اکنون چت‌بات‌ها این قدرت را از دست آن‌ها خارج می‌کنند. اگرچه شاید چت‌بات‌ها در 98 درصد از مواقع حرف‌های درستی بزنند و به‌موقع پاسخگوی نیاز کاربران باشند، اما آن 2 درصد باقی‌مانده چه می‌شود؟ اگر چت‌بات در یک موقعیت نامناسب موضوعی را مطرح کند که فرد را در غم و اندوه غرق کند، چه می‌شود؟

از طرف دیگر، کارشناسان اخلاق می‌گویند نمی‌توان مطمئن بود که اگر این افراد زنده بودند، اجازه شبیه‌سازی شخصیت خود توسط هوش مصنوعی را می‌دادند. به‌علاوه، این فناوری می‌تواند به کلاهبرداران اجازه دهد تا از شخصیت کسانی که دستشان از دنیا کوتاه شده است، سوءاستفاده کنند و عزیزان آن‌ها را فریب دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی