ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هوش مصنوعی
تکنولوژی

کره جنوبی با هوش مصنوعی DarkBERT به مقابله با جرایم دارک وب می‌پردازد

محققانی از کره جنوبی یک مدل هوش مصنوعی به نام DarkBERT را ساخته‌اند که روی دارک وب تعلیم داده شده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰

پژوهشگرانی از کره جنوبی در اقدامی بی‌سابقه با کمک داده‌های دارک وب دست به خلق یک هوش مصنوعی جدید زده‌اند. این مدل که DarkBERT نام دارد، با هدف مبارزه با جرایم سایبری ساخته شده و تعلیم دیده است.

با رشد برنامه‌های پردازش زبان طبیعی ازجمله ChatGPT، این فناوری حالا توسط مجرمان سایبری در پروژه‌های خرابکارانه استفاده می‌شود. اما محققان کره جنوبی از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند تا از خود این فناوری برای مقابله با خودش بهره بگیرند. آن‌ها به همین منظور یک مدل زبانی به نام DarkBERT را روی دارک وب آموزش داده‌اند.

آن‌ها این مدل را به شبکه تور که یکی از واسط‌های ارتباط با وب تاریک است، متصل کرده و به گردآوری اطلاعات خام پرداختند تا یک پایگاه داده بسازند. محققان می‌گویند مدل زبانی بزرگ آن‌ها در درک وب تاریک بسیار بهتر از سایر مدل‌های مشابه ازجمله RoBERTa عمل می‌کند که مهندسان فیسبوک آن را در سال 2019 ساخته بودند.

هوش مصنوعی DarkBERT بهتر از مدل‌های مشابه عمل می‌کند

در مقاله‌ای که پیرامون این پروژه منتشر شده اما هنوز به همتاداوری نرسیده است، محققان می‌گویند: «نتایج ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که مدل دسته‌بندی مبتنی بر DarkBERT از بقیه مدل‌های زبانی از پیش‌تعلیم‌یافته بهتر عمل می‌کند.»

این پژوهشگران مدعی‌اند که DarkBERT قادر است برای اهداف مختلف امنیت سایبری ازجمله شناسایی وب‌سایت‌های فروش باج‌افزار یا اطلاعات محرمانه کاربران استفاده شود. به‌علاوه، این مدل هوش مصنوعی می‌تواند به داخل انجمن‌های گفت‌وگوی دارک وب که روزانه به‌روز می‌شوند، برود و بر هرگونه تبادل اطلاعات غیرقانونی نظارت کند.

این مقاله در مرجع arxiv.org در دسترس قرار گرفته است.

دارک وب به آن بخش از شبکه اینترنت گفته می‌شود که در حالت عادی از دید عموم کاربران خارج است و به شیوه‌های متداول نمی‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. این شبکه تاریک به‌عنوان محلی برای فعالیت‌های غیرقانونی ازجمله فروش اطلاعات سرقتی، ابزارهای هک، مواد مخدر و حتی اسلحه معروف است. برای آشنایی بیشتر با وب تاریک این مقاله جذاب را بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی