ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

درمان آلزایمر
سلامت

دستاورد بزرگ داروی آلزایمر ایلای لی‌لی؛ کاهش 60 درصدی سرعت پیشرفت بیماری

داروی جدید شرکت ایلای لی‌لی در آزمایش‌ها نشان داده است که می‌تواند تا حدود 60 درصد سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰

داروی آزمایشی شرکت ایلای لی‌لی در دور جدید پژوهش‌ها روی بیماران مبتلا به آلزایمر با موفقیت توانسته است سرعت افت حافظه و عملکردهای شناختی را کُند نماید. البته محققان می‌گویند این دارو زمانی بهترین عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد که پیش از بروز علائم جدی استفاده شود.

به گزارش رویترز، مطالعه جدید روی داروی «دونانمب» (Donanemab) شرکت ایلای لی‌لی نشان داده است که این دارو می‌تواند سرعت افت کارکردهای حافظه و قابلیت‌های شناختی را تا حدود 60 درصد کاهش دهد. منتها محققان می‌گویند استفاده از این دارو باید زمانی آغاز شود که علائم بیماری هنوز شدت پیدا نکرده‌اند.

این شرکت با مطالعه روی 1700 بیمار مبتلا به آلزایمر دریافته است که اثربخشی داروی دونانمب روی افراد مسن‌تر، یعنی بیمارانی که در مراحل پیشرفته‌تر قرار دارند، کمتر است. به‌علاوه، اگر سطح پروتئین تائو در مغز افراد بالاتر باشد، این اثربخشی پایین‌تر می‌آید.

داروی دونانمب یک آنتی‌بادی تزریقی است که طراحی شده تا پروتئینی موسوم به آمیلوئید بتا را از مغز بیماران مبتلا به آلزایمر حذف کند. این یافته‌ها نشان می‌دهند که تشخیص به‌موقع بیماری تا چه اندازه می‌تواند در تعیین سرنوشت بیماران مؤثر باشد.

عوارض جانبی داروی آلزایمر ایلای لی‌لی چیست؟

پژوهش ایلای لی‌لی نشان داده است که تورم مغز به‌عنوان یکی از عوارض جانبی عملکرد آنتی‌بادی‌های حذف‌کننده آمیلوئید در بیش از 40 درصد از افرادی که به‌صورت ژنتیکی مستعد آلزایمر بوده‌اند، مشاهده شده است. این شرکت قبلاً از تورم مغز 24 درصد از مصرف‌کنندگان دونانمب خبر داده بود. خونریزی مغزی هم در گروه دریافت‌کننده این دارو 31 درصد و در گروه دارونما 14 درصد بود. به‌علاوه، ظاهراً سه نفر در طی آزمایش در ارتباط با این درمان جان باخته‌اند.

سازمان غذا و داروی آمریکا چندی قبل اولین داروی درمان آلزایمر موسوم به «لکمبی» را تأیید کرد. آن دارو هم می‌تواند برای کاهش سرعت پیشرفت این بیماری استفاده شود. ایلای لی‌لی امیدوار است که سازمان غذا و دارو تا پایان سال 2023 درباره تأیید یا رد دونانمب تصمیم‌گیری کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی