امروز در فضا: رصد دنباله‌دار مک‌نات از زمین

مک‌نات درخشان‌ترین دنباله‌دار در ۴۰ سال گذشته بود و در ژانویه ۲۰۰۷ برای ناظران نیمکره جنوبی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده بود.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲۲ دی ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۰

12 ژانویه 2007، دنباله‌دار C/2006 P1 (مک‌نات)، یکی از درخشان‌ترین دنباله‌دارهایی که تاکنون مشاهده شده است، در اوج خود در طول روز قابل مشاهده بود.

کشف مک‌نات

این دنباله‌دار توسط «رابرت مک‌نات»، اخترشناس بریتانیایی-استرالیایی، با استفاده از تلسکوپ اوپسالا کشف شد.

مک‌نات این دنباله‌دار را در تصویر CCD در 7 آگوست 2006 و در جریان مشاهدات معمول خود که به‌دنبال اجرام نزدیک به زمین بود (که امکان ایجاد تهدید و برخورد را داشتند)، کشف کرد. این دنباله‌دار در صورت فلکی اوفیوخوس کشف شد که بسیار کم‌نور و با قدر حدود 17+ می‌درخشید.

دنباله‌دار C/2006 P1، از معدن طلای لاولرز، استرالیای غربی

از آگوست تا نوامبر 2006، دنباله‌دار درحالی‌که از میان اوفیوخوس و اسکورپیوس حرکت می‌کرد، تصویربرداری و ردیابی شد. سپس در ماه دسامبر، دنباله‌دار در تابش خیره‌کننده خورشید گم می‌شد.

پس از بازیابی، مشخص شد که این دنباله‌دار بسیار سریع درحال درخشش است و در اوایل ژانویه 2007 با چشم غیرمسلح قابل رؤیت بود.

اوج درخشش دنباله‌دار

مک‌نات تا حدود 13 ژانویه برای رصدگران نیم‌کره شمالی، در قوس و صورت فلکی اطراف آن قابل مشاهده بود. حضیض 12 ژانویه در فاصله 0.17 AU رخ داد. این فاصله به‌اندازه کافی به خورشید نزدیک بود که توسط رصدخانه خورشیدی و هلیوسفری سوهو رصد شود.

مک‌نات درخشان‌ترین دنباله‌دار در بیش از ۴۰ سال گذشته بود و در ژانویه و فوریه ۲۰۰۷ برای ناظران نیمکره جنوبی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده بود.

دنباله‌دار مک‌نات بر فراز شبه جزیره Reykjanes، ایسلند.
دنباله‌دار مک‌نات بر فراز شبه جزیره Reykjanes، ایسلند

این دنباله‌دار در 12 ژانویه وارد میدان دید دوربین سوهو شد و در روز روشن در سراسر جهان قابل مشاهده بود. سپس در 16 ژانویه میدان دید آن را ترک کرد. در 13 و 14 ژانویه 2007، این دنباله‌دار به حداکثر قدر ظاهری 5.5- رسید. مک‌نات آنقدر روشن بود که از 12 تا 14 ژانویه در نور روز در حدود 5 تا 10 درجه جنوب شرقی خورشید دیده می‌شد.

به‌دلیل نزدیکی به خورشید، بینندگان زمینی نیمکره شمالی پنجره کوتاهی برای مشاهده داشتند و این دنباله‌دار را فقط در هنگام گرگ‌ومیش روشن می‌توانستند مشاهده کنند.

پس از عبور از خورشید، مک‌نات در نیمکره جنوبی قابل مشاهده شد. در استرالیا، طبق رصدخانه سایدینگ اسپرینگ در کونابارابران – جایی که دنباله‌دار کشف شد – روز یکشنبه، 14 ژانویه، درست پس از غروب خورشید، به اوج نظری خود در روشنایی رسید و به مدت 23 دقیقه قابل مشاهده بود.