ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

نظافت فیلتر در سرویس کولر گازی

قبل شروع سرویس و اینکه دست به کار شوید یکبار دستگاه را روشن کنید و بگذارید یک دور کامل کار کند تا مطمئن شوید مشکل فنی و نیاز به تعمیرات ندارد. حالا دستگاه را خاموش ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

قبل شروع سرویس و اینکه دست به کار شوید یکبار دستگاه را روشن کنید و بگذارید یک دور کامل کار کند تا مطمئن شوید مشکل فنی و نیاز به تعمیرات ندارد. حالا دستگاه را خاموش کنید، برق اصلی‌اش را قطع کنید، و از پریز بکشید.

هرگز وقتی هنوز دستگاه روشن است نباید فیلتر را تمیز کنید چون باعث می شود مقدار زیادی هوای تصفیه نشده وارد خانه شود. کویل های تبخیر کننده و دیگر قطعات داخلی دستگاه با این کار خاک می خورند. فقط مراحل گفته شده را دنبال کنید تا همه چیز درست پیش برود.

مرحله 1: فیلتر را پیدا کنید و در بیاورید

قبل از اینکه دست به کار شوید، هزینه سرویس کولر گازی را از متخصصین فعال در بازار خدمات سنجاق بپرسید. برای اینکه چند پیشنهاد از آنها دریافت کنید می‌توانید یک درخواست سرویس کولر گازی ثبت کنید و بعد از چند دقیقه با سرویسکار کولر گازی در تهران و سایر شهرهای فعال در سنجاق مشورت کنید. اگر هم نیاز به عیب یابی و تعمیر کولر گازی دارید باز هم از همین مجرا درخواست خود را ثبت کنید.

بسته به مدل دستگاه باید ببینید که آیا می شود خودتان فیلتر را تمیز کنید یا حتما لازم است که متخصص این کار را بکند. بعضی فیلترها را می توان به سادگی تمیز کرد اما بعضی ها را باید بعد از مدتی دور انداخت.

دفترچه راهنما دستگاه را بخوانید تا مطمئن شوید که اصلا لازم است فیلتر را تمیز کنید یا نه.اگر هست، دست به کار شوید. با پیچ گوشتی دیواره جلویی را جدا کنید.فیلتر پشت یک حفاظ پلاستیکی است.

در دستگاه های بزرگ مرکزی پیدا کردن فیلتر از طریق دنبال کردن مسیر داکت برگشتی آسان است. با باز کردن چند پیچ به راحتی می توانید به فیلتر دسترسی پیدا کنید.

در کولر گازی های پنجره ای کوچک ممکن است لازم باشد دیواره جلویی را با استفاده از چاقو آشپزخانه باز کنید تا بتوانید فیلتر را درآورید. برای دسترسی به فیلتر کولرهای دیواری باید پنل جلویی را کنار بزنید تا فیلتر داخلش را ببینید. اگر باز هم شک دارید، با خدمات مشتریان تماس بگیرید و بپرسید چطور این کار را بکنید.

مرحله 2: فیلتر را با جاروبرقی تمیز کنید

وقتی توانستید فیلتر را بگیرید، با جاروبرقی از شر گرد و خاکی که رو سطحش نشسته خلاص شوید. قبل از جارو کشیدن حتما فیلتر را در بیاورید که گرد و خاک پخش نشود. سر لوله مانند جاروبرقی به خوبی می تواند همه کثیفی ها و چرک های فیلتر را بگیرد.

حواستان باشد که درجه مکش جاروبرقی کم یا متوسط باشد. سر لوله ای را بالا و پایین روی سطح فیلتر بکشید تا همه جا تمیز شود و کثیفی هایی که چسبیده اند همه کنده شوند. فیلتر را با یک دست نگه دارید که تکان نخورد اما زیاد رویش فشار نیاورید چون آسیب پذیر است و ممکن است خرابش کنید.

اگر خوب از کولرتان نگهداری کرده باشید، شاید متوجه تغییر زیادی نشوید، اما بهرحال حتما فیلتر باید از قبل تمیزتر شود.

اگر فیلتر زیادی کثیف است، شاید نتوانید فقط با جاروبرقی همه کثیفی ها را از بین ببرید. فقط تا جایی که می شود تمیزش کنید. برای اینکه فیلتر کولرتان خوب بماند، باید هر چند وقت یکبار با جاروبرقی تمیز شود.

مرحله3: فیلتر را بشویید

بعد از اینکه با یک روش خشک فیلتر را تمیز کردید، برای تمیزی عمقی باید فیلتر را با آب بشویید. شاید از ظاهر فیلتر معلوم نباشد اما هوز کلی گرد و خاک به سطحش چسبیده است. برای خلاص شدن از شر این گرد و خاک ها، محلولی از آب و سرکه به مقدار برابر درست کنید.

مثلا اگر پنج فنجان آب ریختید، پنج فنجان هم سرکه در یک لگنچه یا سینک بریزید که فیلتر راحت درونش جا شود. بگذارید فیلتر یک ساعتی در محلول بماند. اگر فیلتر خیلی خیلی جرم بسته است، بگذارید 2 ساعت یا حتی بیشتر بماند.

فیلتر را از محلول دربیاورید و آبش را بکشید. قبل از آنکه برش گردانید سر جایش، بگذارید در هوای آزاد کاملا خشک شود. می توانید از سشوار برای سرعت بخشیدن به این مرحله استفاده کنید. به جای این روش می توانید از اسپری آب و مایع ظرفشویی برای پاک کردن فیلتر استفاده کنید.

مرحله4: فیلتر را زیر شلنگ آب بگیرید

اگر فیلتر خیلی بزرگ بود و هوا هم خوب بود، فیلتر را ببرید داخل حیاط، به یک دیوار تکیه دهید و با شلنگ همه کثیفی هایش را بشویید. آب را مثل اسپری روی فیلتر بپاشید اما مواظب باشید فشارش زیاد نباشد وگرنه آن را خراب می کنید.

به جای بیرون بردن فیلتر برای تمیز کردنش می توانید داخل خانه با سرعت کمتری این کار را بکنید. فقط کافی است فیلتر را به یک دیوار  حمام تکیه دهید و با سری متحرک دوش حمام گرد و خاک های سمج را به زور فشار آب از فیلتر جدا کنید.

مرحله 5: بگذارید فیلتر کاملا خشک شود

پس از آنکه فیلتر کاملا تمیز شد، بگذارید کاملا هم خشک شود. اگر فیلتر خیلی کثیف است و می خواهید مثل روز اولش برق بزند، می توانید کمی جوش شیرین رویش بریزید و بگذارید چند دقیقه ای بماند، سپس آبکشی کنید.

پاکسازی خودکار فیلتر

بعضی از کولرهای مدرن قابلیت پاکسازی خودکار دارند که می توانند بصورت خودکار فیلتر را برایتان تمیز کنند. این دستگاه ها معمولا در درونشان یک شُت کارگذاشته شده که حرکت کرده و گرد و خاک فیلتر را پاک می کند.

چرا فیلتر کولر آنقدر زود به زود کثیف می شود؟

آیا فیلتر کولر شما زودتر از چیزی که باید کثیف می شود؟ چند دلیل برای این مشکل وجود دارد. در اینجا به چند مورد احتمالی اشاره می کنیم:

1.شاید از فیلترهای سه سانتی تاخورده استفاده می کنید

از آنجایی که این نوع از فیلترهای تاخورده سه سانتی به خوبی مدل های تور ماهی هستند، به راحتی ذرات ریز گرد و خاک را هم به خود می گیرند. اگر این مساله اذیتتان می کند، فیلترهای ارزان تر و یا ضخیم تر را جایگزین کنید.

2.حالت "فن" فعال است

اگر تنظیمات ترموستات روی حالت فن باشد، بادبزن داخلی دائما فعال بوده و هوا را به جریان درآورده و از فیلتر عبور می دهد. این مساله باعث می شود فیلتر ذرات گرد و غبار بیشتری را از هوا بگیرد. اینگونه هم فیلتر بیشتر کثیف می شود و هم قبض برق بیشتر می شود چون فن بدون مکث در حال کار کردن است. برای برطرف کردن این مشکل تنظیمات ترموستات را روی اتومات بگذارید تا خود دستگاه هروقت که لازم بود فن را روشن کند.

3.وجود نشتی در داکت ها

اگر در داکت برگشتی نشتی وجود داشته باشد، گرد و غبار از فضای تهویه نشده ای مثل زیرزمین یا پشت بام مکیده شده و مستقیما به فیلتر می چسبد. در یک خانه معمولی حدود 20-30 درصد هوای داخل داکت ها بخاطر وجود منفذ و نشتی در داکت از دست می رود. این مساله موجب بیشتر شدن مبلغ قبض برق و سخت تر کار کردن دستگاه برای مطبوع نگه داشتن هوا خانه می شود.

4.حضور دوستان پشمالو

اگر یک حیوان خانگی ملوس در خانه دارید، پرز و مویش به سرعت به فیلتر می چسبد و باعث می شود سیستم به خوبی کار نکند. باید برای اینکه کولرتان خوب کار کند خیلی زود به زود فیلترش را تمیز کنید.

چند نکته در سرویس کولر گازی

۱.بطور منظم فیلتر کولر گازی را تمیز کنید

نوع فیلتر بکار رفته در دستگاه های مختلف با هم فرق دارد و  نیاز هر دستگاه به تمیز شدن با دیگر متفاوت است. بسیاری از سازندگان توصیه می کنند ماهی یکبار پاکسازی انجام دهید اما بعضی فیلترها که زودتر کثیف می شوند حتی هر دو هفته یکبار نیاز به تمیز شدن دارند.

من پیشنهاد می‌کنم از دستورالعمل های نوشته شده در دفترچه راهنما پیروی کنید تا ببینید هر چند وقت یکبار باید فیلتر را تمیز کنید. اگر آلرژی دارید یا اگر در خانه حیوان دارید یا اگر زیاد از دستگاهتان استفاده می کنید، شاید لازم باشد بیشتر از بقیه فیلتر را تمیز کنید.

۲.فیلتر کهنه را دور بیاندازید

مهم نیست چقدر فیلتر را خوب نگه داشته اید، چون به هر حال روزی کهنه و خراب می شود. اگر دیدید فیلتر سوراخ، پاره، ساییده و یا خراب شده است خیلی زود یک فیلتر نو بخرید. فیلتر ها را میتوانید از فروشگاه های لوازم خانگی یا از اینترنت بخرید.

۳.کویل های کندانسور کمپرسور را تمیز کنید

کویل های کندانسور هم می توانند با گذشت زمان جرم و کثیفی به خودشان بگیرند. بنابراین توصیه می کنم برای اینکه دستگاهتان فعالیت کارادی داشته باشد، کویل ها را تمیز کنید.در مورد کولرهای پنجره ای باید این کار را از طریق هوای پر فشار گرفتن به پشت دستگاه انجام دهید.

در کولرهای استاندارد می توانید از یک شُت نرم برای پاک کردن تار عنکبوت و گرد و غبار کویل ها استفاده کنید اما مراقب باشید دریچه های کویل را خم نکنید. به منظور تمیز کردن کویل کاندنسرهای بزرگ دستگاه های مرکزی باید بدنه خارجی را دربیاورید و هوای پرفشار را با فواصل بریده بریده به داخل بفرستید. همچنین می توانید از دستگاه مکنده صنعتی برای بیرون کشیدن کثیفی های بین کویل ها استفاده کنید.

۴. مرتب فیلتر کولر گازی را چک کنید

اگر می خواهید همیشه از جریان هوا تازه  و خنک بهره ببرید، روی گوشی هشدار یادآوری بگذارید تا هر ماه فیلتر را تمیز یا وضعیتش را بررسی کنید. شاید لازم باشد فیلتر را عوض کنید. اگر در آب و هوا گرم زندگی می کنید و چله تابستان فرا رسیده است، شاید لازم باشد بیشتر از یکبار در ماه فیلتر را بررسی کنید.وقتی دستتان آمد که دستگاهتان هرچند وقت یکبار نیاز به پاکسازی دارد، یک برنامه ریزی ثابت تهیه کرده و دنبالش کنید.

پاکسازی دوره ای

اگر می خواهید عمر مفید دستگاهتان افزایش یابد، یک تقلب بهتان می رسانم تا آن را در تمام طول سال در بهترین حالتش نگه دارید.

پاکسازی منظم

اگر زیاد از کولر کار می کشید، حتما زود به زود تمیزش کنید. به این منظور، کولر را روی حالت "خشک" بگذارید (اگر کولر این گزینه را دارد). این کار به بخار شدن رطوبت جمع شده در داخل دستگاه کمک کرده و از تشکیل کپک و ایجاد بوی بد جلوگیری می کند.

فیلترهای پنل داخلی کولر اسپلیت را عمیقا تمیز کنید و اگر لازم است آن را عوض کنید. دستگاه داخلی را با یک پارچه نرم و مرطوب گردگیری کنید. اگر سیستم مرکزی دارید طبق دستورالعمل تمیزش کنید. اگر در فضای پر گرد و خاکی زندگی می کنید یا کولر همیشه روشن است، توصیه می کنم خیلی زودتر فیلتر را عوض کنید.

هر چند وقت یکبار فیلتر را عوض کنم؟

در خانه های  ویلایی یا جاهایی که فقط یک نفر بدون حیوان خانگی زندگی می کند، هر 6 ماه یا 12 ماه یکبار می شود فیلتر را عوض کرد. فیلتر کولر خانه های خارج از شهر معمولی که حیوان خانگی ندارند باید هر 90 روز تمیز شود و اگر حیوان خانگی دارند هم هر 60 روز.

هر چند وقت یکبار باید کولر گازی را سرویس کرد؟

مراقبت از کولر به نفع شماست اما باید هر از گاهی یک متخصص هم آن را سرویس کند. این افراد مقدار گاز مبرد را بررسی می کنند، ترموستات را می سنجند، و از خوب کار کردن قسمت های داخلی اطمینان حاصل می کنند. این کار باعث می شود دستگاه سال ها خوب کار کند.

بعضی سازنده ها توصیه می کنند حداقل سالی یکبار کولر را سرویس کنید. در مورد شرکت های دیگر تا زمانی که دستورالعمل های تمیز کاری را رعایت می کنید و به مشکلی برنخورده اید، نیازی به سرویس نیست. اگر شک دارید، دفترچه راهنما را مطالعه کنید.

می شود کولر گازی را بدون فیلتر روشن کرد؟

اصلا توصیه نمی کنیم اما یک شب بدون فیلتر روشن کردن دستگاه عیبی ندارد. خطر ابتلا به بیماری های تنفسی واقعا بالا رفته و کیفیت هوای داخل به شدت پایین می آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی