ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سرمایه گذاری
رپورتاژ آگهی

چطور سرمایه‌گذاری کم ریسکی‌ را در بورس تجربه کنیم؟

برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس باید شناخت درستی از این بازار و روش‌های کاهش ریسک داشته باشیم؛ سرمایه‌گذاری در این بازار برخلاف تصور عموم مردم، می‌تواند ریسک کمی داشته باشد. راهکارهای مختلفی برای کاهش ریسک ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس باید شناخت درستی از این بازار و روش‌های کاهش ریسک داشته باشیم؛ سرمایه‌گذاری در این بازار برخلاف تصور عموم مردم، می‌تواند ریسک کمی داشته باشد. راهکارهای مختلفی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم. 

کاهش ریسک با آموزش اصولی

آموزش اصولی بورس را می‌توان اولین و مهمترین فاکتور برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار دانست. افرادی که بدون آموزش و دانش کافی اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌کنند، معمولا در همان شروع فعالیت، بیشتر سرمایه خود را از دست می‌دهند.

آموزش بورس به صورت اصولی شامل مراحل مختلفی می‌شود. اولین گام را می‌توان فراگیری مفاهیم پایه این بازار و نحوه خرید و فروش سهام دانست.

گام بعدی در زمینه آموزش بورس، یادگیری مفاهیم و کاربردهای تابلوی معاملات است. این روش که بین اهالی بازار به تابلوخوانی معروف است، به دنبال شناسایی سهام مستعد بازار، براساس بررسی تحرکات مشکوک سهامداران حقیقی و حقوقی یک شرکت است. در این روش با بررسی تغییرات مشکوک حجم معاملات یا ورود و خروج پول هوشمند به ارزندگی سهام یک شرکت پی برده می‌شود.

یادگیری تحلیل تکنیکال را می‌توان گام بعدی در مسیر فراگیری روش‌های تحلیلی این بازار دانست. با استفاده از تحلیل تکنیکال، می‌توان بهترین زمان و قیمت برای خرید و فروش سهام را شناسایی کرد. تحلیلگران تکنیکال با استفاده از تحلیل نمودارهای قیمت، موقعیت‌های مناسب معاملاتی را شناسایی می‌کنند.

اما یکی از قوی‌ترین و در عین‌حال سخت‌ترین روش‌ها، تحلیل بنیادی است. هدف تحلیلگر بنیادی شناسایی ارزش ذاتی سهام یک شرکت است. ارزش ذاتی سهام، با تجزیه تحلیل صورت‌های مالی شرکت محاسبه می‌شود. یادگیری این روش تحلیلی نسبت به دو روش قبلی به مراتب سخت‌تر بوده و نیاز به زمان بیشتری برای آموزش دارد.

کسب سود بدون دردسر با صندوق‌های سرمایه‌گذاری

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش ریسک فعالیت در بورس، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی است. صندوق‌های بورسی، شرکت‌هایی هستند که سرمایه‌های خرد افراد را جمع‌آوری می‌کنند و با آن پرتفویی شامل سهام و انواع اوراق بهادار تشکیل می‌دهند. مزیت بزرگ صندوق‌ها در مقایسه با سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس را می‌توان کاهش ریسک سرمایه‌گذاری دانست. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نیاز به کسب دانش مالی و صرف وقت برای تحلیل و بررسی بازار ندارد؛ بنابراین برای افرادی پرمشغله یا برای سرمایه‌گذاران مبتدی بهترین گزینه محسوب می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی مانند صندوق سهامی، صندوق درآمد ثابت، صندوق مختلط، صندوق شاخصی، صندوق طلا و… دارند که سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود، بهترین گزینه را در بین آن‌ها انتخاب کنند.

صندوق سهامی، گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر

صندوق‌های سهامی، مناسب افراد ریسک‌پذیری است که قصد دارند بازدهی متناسب با نوسانات بورس داشته باشند. بیشتر دارایی این صندوق‌ها در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری می‌شود. بنابراین در صورتی که قیمت سهام شرکت‌های موجود در پرتفوی این صندوق‌ها با رشد همراه شود، سرمایه شما نیز افزایش می‌یابد و در طرف مقابل اگر قیمت‌ها ریزشی شوند، ارزش دارایی صندوق نیز کاهشی خواهد شد. اما از آنجایی که این صندوق‌ها توسط افراد حرفه‌ای و تحلیلگران خبره بازار مدیریت می‌شوند، معمولا در زمان رشد بازار، سودی بیشتر از عرف بازار کسب می‌کنند و در زمان ریزش نیز افت کمتری نسبت به بازار و شاخص کل دارند.

کسب سود بدون ریسک با صندوق درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت را می‌توان بهترین گزینه سرمایه‌گذاری برای افراد کم ریسک دانست. بیشتر دارایی این صندوق‌ها در سپرده بانکی و اوراق درآمد ثابتی مانند اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت و اوراق اجاره سرمایه‌گذاری می‌شود. سود صندوق درآمد ثابت عموما بالاتر از سود بانکی است. همچنین نحوه محاسبه سود این صندوق‌ها به صورت روزشمار است. بنابراین می‌توان گفت این صندوق‌ها، جایگزین مطمئنی برای سپرده‌های بانکی هستند.

صندوق مختلط، گزینه‌ای جذاب با سود متعادل

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط نیز دسته‌ای از صندوق‌ها هستند که بازدهی مابین صندوق‌های سهامی و صندوق‌های درآمد ثابت دارند. دارایی این صندوق‌ها به تناسب در اوراق درآمد ثابت و سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود.

سرمایه‌گذاری کم ریسک در طلا

صندوق‌های طلا، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار طلا شناخته می‌شوند. دارایی‌های این صندوق در گواهی‌های سپرده سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌شود. بنابراین بازدهی این صندوق تقریبا مشابه بازدهی بازار طلاست. مزیت بزرگ این صندوق‌ها، نقدشوندگی بالای آن‌ها در کنار امکان سرمایه‌گذاری با حداقل سرمایه است.

صندوق شاخصی و جذابیت‌های آن

صندوق‌های شاخصی نیز مشابه صندوق‌های سهامی هستند، با این تفاوت که عمده دارایی این صندوق‌ها در شرکت‌های بزرگ یا اصطلاحا شاخص‌ساز سرمایه‌گذاری می‌شود. بنابراین بازدهی این صندوق تقریبا مشابه بازدهی شاخص کل بورس است.

علاوه بر صندوق‌های اشاره شده، صندوق‌های دیگری مانند صندوق پروژه، صندوق زمین و ساختمان، صندوق جسورانه و… نیز وجود دارند که عمدتا برای کاربردهای خاص استفاده می‌شوند و عموم مردم کمتر در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سرمایه‌گذاری از طریق سبدگردانی اختصاصی

سبدگردانی اختصاصی نیز یکی دیگر از راه‌های کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس است. تفاوت این روش با سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها در آن است که در سبدگردانی، سبد سهامی اختصاصی متناسب با درجه ریسک‌پذیری شما توسط شرکت سبدگردان تشکیل می‌شود. این روش برای افرادی مناسب است که قصد سرمایه‌گذاری با مبالغ بالا و به صورت کاملا اختصاصی متناسب با ریسک‌پذیری خود دارند.

مشاوره رایگان سرمایه‌گذاری

مشاوره اصولی در زمینه سرمایه‌گذاری نیز کمک زیادی به شما جهت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌تان می‌کند. کارگزاری فارابی به عنوان یکی از برترین کارگزاری‌های بورس ایران، خدمات متنوع سرمایه‌گذاری از قبیل مشاوره رایگان، سبدگردانی اختصاصی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوع و… را به فعالین این بازار ارائه می‌دهد. جهت استفاده از خدمات متنوع کارگزاری فارابی می‌توانید از طریق سایت کارگزاری فارابی اقدام کنید یا با مرکز تماس این کارگزاری به شماره 1561 تماس بگیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی